Fråga: Skall man inte kunna se på film via HDMI på arc?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av dragontrumpetare, 13 dec 2011.

1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tack Chompiz, nu känner jag igen dig... hehe. Du brukar ju svara på frågor liksom... hehe. Har visserligen varit på den sidan tidigare, men kanske inte kollat in denna fråga.

Men testade som sagt Rockplayer och visst rockar den lite... den klarade en film som Bsplayer inte gjorde. Så helt klart man man ha några olika varianter i mobilen för att klara mycket film. :-)

Tycker nog mobilen helt klart är bra som mediaspelare.... om man nu har rätt app till att spela upp en film... hihi

2. peterhjalmarsson

peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nu är ju den där listan helt vansinnig. De blandar containerformat som MP4 och WMV med codecs som H.263 och H.264. Det är rätt uppenbart att ARC:en inte klarar alla MP4 eller alla WMV! Och det verkar rätt klart att den inte klarar H.264 i mkv-container heller t.ex.

Så vad är det den klarar egentligen? Vilka codecs? Och i vilka containers?

Till sist ett råd till den ursprungliga frågeställaren: är du säker på att filen du vill titta på är i rätt upplösning? En lågupplöst film kommer att se bra ut på mobilens lilla skärm medan den kommer att se helt hopplös ut på den stora TV:n. Prova exakt samma fil (från mobilens minneskort för säkerhets skull) på datorn och se hur det blir.

3. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det jag har upptäckt peter, är att olika filmer funkar olika i olika mediaspelare, så just nu har jag t ex två. Jag hade en mkv-fil, som t ex inte funkade i BSplayer, men funkade alldeles utmärkt i Rockplayer. Så känns lite som man måste ha en massa videospelare för att få ett bra codec och container möjligheter. Men just nu har jag märkt att arc, trots allt är en grym lite maskin iallafall... :-)

4. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Vi får vänta tills coreplayer finns tillgängligt för det kommer nog räcka med den när det väl är klart för oss kunsumenter

5. peterhjalmarsson

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hur har det gått med bildkvaliteten på HDMI då?

6. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mångt och mycket bra, fast beror mycket på hur filmen är komprimerad förstås. Har inget att klaga på faktiskt. DÄremot har jag inte fått undertextfunktioner att funka så bra, tyvärr

7. peterhjalmarsson

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Så vad var orsaken till den jättedåliga kvaliteten på HDMI då?

8. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det kan beror på spelare. Har man rätt spelare, så blir kvalitén riktigt bra.... Har man inte det, så kan det blir riktigt uselt, som i laggig film. Som jag sa innan, så måste man några styckna för att få bästa resultat på filmerna. Sedan finns det ju förstås orsaker som gör att filmerna inte bli bra och då kan det ju beror på kodning av filmerna ifrån början.