Skattning vid försäljning av Android applikation, någon som faktiskt har gjort det?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av corgrath, 13 mar 2011.

1. corgrath

corgrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hallå.

Jag har en enskild firma och är sugen på att testa att sälja en applikation via Android Market. Dock är det många frågor angående detta.

Jag har läst igenom tråden "Android Market, moms å så" men blev inte klokare på själva kontentan av tråden.

Jag vill helst inte att tråden ska vara trollad eller bloatad, så endast personer som faktiskt vet och har genomfört de de tänker säga, får uttala sig :-)

Jag funderar på att göra en guide på hur man faktiskt gör och hur det fungerar, eftersom det verkar inte riktigt finnas.

Så jag har två frågor.

1) Är det någon som Faktiskt har sålt applikationer via Android Market, via enskild firma eller liknande?

I så fall:

2) Hur valde ni hur det ska skattas? Enligt Google Checkout Merchant (kontot man skapar, då man vill göra försäljning av Android applikationer) finns det flera olika sätt:

(Detta är vad jag tror) Då man säljer en applikation via Android Market, så görs det via Google Checkout lösningen. Man kan ange ett konto där Google skickar sedan pengarna.

3a) Tar Google en avgift av försäljningen?
    3b) Sker det direkt av Google Checkout lösningen, eller är det något man måste sedan betala till Google i efterhand?
    3c) Är det Google i Sverige eller i vilket land är det som man betalar till?

Om man säljer en applikation för 10 kronor

4a) Är det Inklusive eller Exklusive moms?

4b) Då en användare köper sin produkt för 10 kronor, hur mycket av det hamnar på sitt Google Checkout konto?
    4c) Om det har minskats, vem har tagit pengar och varför? (är det Google som i fråga 3b)
    4d) Då Google har skickat pengarna till sitt konto, har det minskats ytterligare? Isf, vem har tagit pengar och varför?

Okej, då har man fått pengar på sitt bank-kontot av sin 10 kronors applikation. Nu är det dags att skatta till Svenska staten och redovisa allt

5a Är det något mer man måste göra än att redovisa vinsten för Skatteverket? Dvs, finns det andra organisation eller företag man måste betala till? (ex det Google?)

5b) Av det som jag har kommit in till kontot. Hur mycket ska jag ge till Skatteverket?
    5c) Varierar det beroende på köparen är från?
    5d) I så fall, hur vet man vem köparen är och vart han bor? Får man reda på det via Google Checkout?

6) Är det något annat viktigt man måste veta innan man testar det själv?

Det kan tyckas vara många frågor, men det är lika bra att plöja igenom det innan jag testar själv och gör en guide.

Notera, besvara bara på tråden om du faktiskt har erfarenhet av detta :-)

2. graytest

graytest Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

1) Ja (jag har enskild firma)

3a) Google tar 30% av priset. Säljer du appen för 10kr får du 7kr.
    3b) Det dras direkt, du får utbetalning till ditt bankkonto från Google där de redan har dragit pengarna.
    3c) Du betalar ingen.

4a) Det är exklusive moms
    4b) 7kr
    4c) Google tar 3kr
    4d) Minskar inget ytterligare.

5a) Nej, bara skatteverket
    5b) 25% moms plus vinstskatt (beror på ditt företags vinst så klart)
    5c) Ja, inom EU betalar du moms. Utanför EU betalar du ingen moms.
    5d) Ja, alla ordrar inkluderar namn och adress.

6) Du kan lägga till momsregel via Google Checkout. Gör du inte det betalar du moms från de 7kr du fick från försäljningen. Lägger du till momsregel så kommer det läggas till på priset och kunden får alltså betala 12,5kr för din app.

Jag hoppas att det är till någon hjälp! Jag är dock ingen skatte-/momsexpert så vill ni vara helt säkra bör ni kontrollera mina svar (jag vill inte hållas ansvarig för att något blir fel med er skatt)! :)

lagge92, b.lindahl, corgrath och 1 annan gillar detta.
  3. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Wow, otroligt tack för svaren! Jag tror du har besvarat en hel del personers frågor angående försäljning av Android applikationer.

Dock har jag några följdfrågor.. :-)

1a) Du besvarade fråga 4a med "Det är exklusive moms". Det är på grund av att man inte väljer något vid 2a, alltså den här bilden. Korrekt?

1b) Att inte välja någon moms-lösning i Google Checkout, utan att man fixar det sedan med Skatteverket. Är det det enklaste, tycker du dig?

1c) Vad har du valt i bilden? och varför?

Jag är nämligen inne på att välja "No charging taxes" bara för att gjorde det enklaste. Jag misstänker att man ändå kommer att betala skatt, men man sparar en hel del huvudvärk att inte involvera Google Checkout. Om man vill ha högre betalt, så kan man bara höja priset.

1d) Är det inte skumt att man anger ett pris utan moms i Android Market? Slutkunden måste väl få ett pris inkl moms (enligt lag väl?). Hur fungerar detta? Om man anger 10kr exklusive moms på hemsidan, så betalar väl slutkunden 10kr + moms? Vems moms är det?

2) Du skrev på fråga 4c "Google tar 3kr". Givetvis måste man redovisa detta för Skatteverket i sin deklaration som en utgift, eller hur?

3) Okej, 25% försäljning inom Europa. Inget utanför. Hur håller du själv koll på om du ska betala på vilka nedladdningar du ska betala moms eller inte? vid 100.00 försäljningar, blir det väl tråkigt att kolla per försäljning om det inom eller utanför Europa?

Hur som helst, otrolig tack för ditt föregående svar!

4. graytest

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

1a) Priset du anger när du laddar upp en app är alltid exklusive moms. Du kan sedan välja att lägga till skatteregler enligt bilden. T.ex. kan du välja att lägga till 25% för alla inom EU.

1b) Att inte välja något är det lättaste, men inte mycket lättare än att välja något. Att lägga till moms för alla inom EU t.ex. är bara att välja ett alternativ (t.ex. flat rate inom EU) och sen i nästa steg välja hur många procent (t.ex. 25%). Väldigt enkelt alltså.

1c) Jag valde när jag skapade min första app att inte lägga på någon skatt. Tar jag 10kr för min app så tar alltså Google 3kr och sen får jag ta bort ytterligare 25% av det som moms. Jag har dock nyligen lagt till att 25% moms inom hela EU. Tänkte prova hur det fungerar.

1d) Priset på min app står som 7kr på market, och sen när kunden väljer att köpa appen så bes han/hon betala 8.75kr eller nåt sånt (minns inte exakt). Den momsen drar inte Google något extra för. Alltså om du säljer för 12,5kr med moms så drar Google 3kr ändå (det räknas enbart på det pris du sätter i Market). Att man sätter pris exkl. moms beror väl på att du har möjlighet att specificera olika moms i olika länder. Om/när man bör göra det vet jag inte. Jag har läst några broschyrer på skatteverkets hemsida och förstod det som så att inom EU räknas försäljningen som omsatt i Sverige och du tar alltså alltid ut svensk moms. Utanför EU tar du ingen moms som sagt.

2) Någon får rätta mig om jag gör fel, men jag redovisar inte de 3kr. Jag redovisar de 7kr jag får insatt på mitt konto. 25% sätter jag som moms, och de andra 75% som inkomst från försäljning.
    Om det är mer eller mindre rätt att sätta de 3kr som utgift vet jag inte..

3) Hittills har jag bara satt 25% moms på all försäljning. Detta betyder ju att jag betalar lite mer moms än nödvändigt. Jag hoppas att det ska bli enklare att hålla reda på nu när jag lagt till moms i Google Checkout eftersom jag inte behöver titta på varje köpares land, utan kan bara se om personen betalade moms eller inte (då behöver man inte öppna varje order). Sen har jag inte så många köpare så det rör sig inte om så mycket pengar för min del. Det du kan göra är väl ev. att exportera allt till excel och sen köra nåt skript på det.

corgrath gillar detta.
  5. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tack igen för de grundliga svaren.

Angående:

Så tror jag att jag ringer Skatteverket imorgon och dubbelkollar.

Jag tror inte det är något företag förlorar på, utan om man ska redovisa detta, så får vi ju bara mer moms och behöver bara betala tillbaka mindre av skatten på de försäljningen vi gör.

Hur som helst, tack återigen :-)

6. foobar17

foobar17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

En kommentar om de "3kr".

Jag skulle rekommendera att du bokför en intäkt på 10kr och sedan en (försäljningskostnad) på -3kr. Då blir det rätt i slutändan med momsen om/när skatteverket räknar på hela årets förtjänst.

Sedan finns det en detalj till att kolla upp med skatteverket: du behöver vara moms registrerad och få ett moms/VAT nummer. Då kan du minska moms beloppet ("utgående moms") med momsen på sådant du köper för verksamheten (ingående moms). Differensen är det du betalar till skatteverket, efter räkenskapsårets utgång.

b.lindahl gillar detta.
  7. graytest

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Bra att veta ang de 3 kronorna! Då tror jag nog at jag gör så!

8. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nu när man tänker efter låter det logiskt att man bör göra det.

Jag hoppas bara man kan få någon typ av kvitto från Google angående alla dessa 3 kronor, annars blir det nog svårt att bokföra det.

Är inte alla enskilda firmor moms-registrerade?

9. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Enligt svensk lag ska pris inklusive moms anges om köparen är privatperson. Är köparen företag kan pris anges exklusive moms och det är nog de är mest intresserade av. Men det är som sagt svensk lag gällande mellan svensk säljare och svensk köpare, hur det är i övriga europa och i övriga världen är säkert annorlunda.

10. graytest

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Hur räknas det på Google Market då? Det är ju inte en svensk tjänst, så vad gäller? Ska man inte använda Google Checkouts skatteinställningar utan istället ange ett högre pris när man prissätter appen?

Jag har ju angett skatteprocent i Checkouts inställingar och ett lägre pris i Market. På Market visar priset som 7kr men det totala priset (inkl. moms) för köpare inom EU blir 8,75kr.

I USA vet jag att priser oftast anges utan moms, och den läggs istället på när man betalar (så som Market fungerar).

11. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ja, det är lite skumt.

Enligt Google Checkout kan du Bara sätta moms på länder inom EU, vilket är skumt. Om programmet kostar 7kr, med 25% moms ska köpare inom EU betala 8.75kr.

Betyder detta att köpare inom Europa betalar mer än köpare utanför Europa?

12. graytest

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ja, en amerikan betalar 7kr för min app. Du som svensk t.ex. får betala 8.75kr som sagt.

Att du inte kan sätta moms på köpare utanför EU kan väl bero på att du inte ska det enligt skattereglerna.

13. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Blir det inte konstigt om 25% moms räknas på säg originalpriset 10kr? Google tar 3kr och jag får 7kr + 2,5kr i moms. Borde jag sätta en momssats så jag får 7kr + 1,75kr (25% moms). Känns lite som man betalar moms åt google annars. Men det kanske man får leva med? Det blir inget krångel sen bara när man ska redovisa/bokföra?

Skatteverket blir ju säkert glada när man betalar in mer moms än man behöver... (2,5/8.7 = 35,7% moms).

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Det absolut lättaste är väl som någon skrev tidigare att skriva 3 kr som försäljningskostnad? Du säljer ju de ändå för 10 kr och det är 2,50 du får in i moms.
    Eller har jag missat något annat du syftar på kanske.

15. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

okej, nej är nog det jag syftar på. Vad innebär det skattemässigt? Är det bara för att bokföringen ska bli mer logisk eller? Har inte gjort bokföring innan, håller som bäst på att regga egen enskild firma. Finns detta som fält att fylla i i vanliga bokföringsprogram eller?

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Ja, tror det blir lättare att bokföra det då. Kommer nog se bättre ut.
    Vet inte om de bryr sig i slutändan ändå eftersom man måste ställa upp det på lite olika sätt och visa skatteverket. Med tanke på försäljning inom EU och de utan moms (utanför EU).
    Men för ens egna papper är det nog lättare att följa med om man bokför det som en försäljningskostnad på 30%.

foobar17 kanske vet mer om det då han kom med idén.

17. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag kommer bokföra de 3 kronorna som utgift iaf. Det bör vara 0 kr / 0% moms också då det är mellan företag. Dvs 3 kr exkl moms.

18. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

19. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nu håller jag på att deklarera min Android försäljning (i samband då jag deklarerar 2010) och är lite fundersam och orolig över ett par saker.

Jag har sålt en applikation för 10 SEK.

I bokföringen redovisar jag en inkomst på 10 kronor inkl moms, vilket betyder (med 25% moms) 2 kronor i moms. Därefter redovisar 3 kronor exklusive moms som en "transaktions avgift", dvs en utgift.

Slut-resultatet stämmer; jag får in 7 kronor totalt och alla slut-siffror stämmer med vad kontot har. Yay.

Nu har jag märkt av två problem.

1) Redovisningen av de 3 kr har jag bokfört på samma dag jag fick mina 7 kronor kronor - vilket är ju egentligen fel. Google tog dom 3 kronorna samma dag som försäljningen, och sedan 2 veckor kom mina 7 kronor ned på kontot.

Även om det är "fel" tycker jag det är helt orimimligt av Skatteverket att be mig skrivna ned det korrekta datumet för att a) om jag sålde 374903 applikationer, skulle det bli 374903 inlägg i bokföringen, och b) Google tog 3 kronor innan jag fick ned det på kontot, vilket betyder lite konstig tid-ordning på inkomsten.

2) I bokföringen står det att jag har först tagit emot 10 kronor och sedan tappat 3 kronor - dvs det blev två inlägg. Men detta stämmer ju inte överens med vad bankkontot säger. Bankkontot säger att jag har bara ett inlägg; inkomst av 7 kronor.

- Hur har ni andra löst deklarationen? Redovisar ni in 10kronor sedan -3 kronor (trots det har egentligen inte skett) eller redovisar ni enbart de 7 kronorna?

Det är väl det enda alternativet också, eller?

Om man redovisar 7 kronor inkl moms, påstår man ju att den slutgiltiga kunden har betalat 1.75 kronor i moms, vilket är verkligen fel.

Om man redovisar 7 kronor exkl moms, påstår man att försäljningen var moms-fri, vilket är också fel.

20. foobar17

foobar17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Några ord om bokföring

Att försäljningen sker en viss dag och att pengarna dyker upp på bankkontot, två veckor senare, kan jämföras med att man skickar en faktura och sedan får betalt. Bokföringsmässigt blir det två verifikationer.

På försäljningsdagen bokar man upp intäkt, provision och moms, samt en fordran på Google. När Google betalar in pengarna två veckor senare, bokar upp en insättning på bank konton och motkonterar, dvs bokar bort, fordrar.

Här följer en bild över en hypotetisk transaktion, där försäljningspriset är 10kr ex moms.
    Konteringsforslag_for_app.png
    Längst till vänster står typiska bokförings kontonummer enligt BAS konto planen.

I princip ska varje försäljning bokföras, även om det är 300.000 st under ett år. Dock skulle det kunna vara möjligt att bokföra flera försäljningar vid samma tillfälle. M.a.o. om det har gjorts 100 försäljningar och Google redovisar dessa vid ett visst tillfälle, så kan alla belopp ovan multipliceras med 100 och verifikations texten kan förklara att det gäller 100 försålda app instanser.

sveijk gillar detta.