Skriver du oftast med en tumme eller båda tummarna ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 2 nov 2017.

?

Skriver du oftast med en tumme eller båda tummarna ?

1. Oftast en tumme

19 röst(er)
    33,3%
  2. Oftast Båda tummarna

38 röst(er)
    66,7%
  1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men nu finns det lite olika filosofiska åsikter kring detta.
    Du radar upp endel fördelar men samtidigt glömmer du nackdelarna, nackdelarna överstiger fördelarna dessvärre.

Greppvänligheten går att diskutera den med, när telfonen blir allt längre blir den också mer "flumsig" när man tex vill nå med tummen längst ner till hemskärmen för att trycka på hemknappen. Sedan är de runda kanterna förvisso bekväma men den glider lättare ur händerna också.

För split screen visst... formatet är väl lämpat för detta.
    Men i övrigt ör aspect ration inte kompatibel alls med något av de media format som finns.
    Du kan tex helt glömma att kolla på video i fullscreen tex.

I webbläsare och IM appar får du scrolla mindre jag visst, men för mig är 16:9 fortfarande den bäst balanserade formatet då det är kompatibelt med all media som produceras och man kan använda allt i fullscreen.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med korta meddelande, men är det med än 2 ord skriver jag gärna med två tummar. Och om man ska tro pollen verkar jag inte vara ensam om att vilja snabbt gå över till att skriva med två tummar.

Jag föredrar appar som är multiplattform och sync alltså som funkar både på mobil och dator som syncar tex whatsapp och wire, självkart finns det en gräns för mkt man vill skriva mobilen, det är ett elände att skriva alltför mkt på mobilen och man gör sig själv mer kortfattad än vad man vill.

Det irriterar mig grovt att så få appar har multiplattform stöd. Jag hade velat att man med hjälp av android kunde skapa en virtuell miljö av telefonen på datorn otrådat alltså via Wifi typ som Huawei's lösning fast utan tråd då...

2. jhorn188

jhorn188 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    För att klargöra var det alltså ett svar på ditt inlägg där du sa att:
    "meningen med pollen är igentligen att se om tillverkarna har överskattat relevansen med enhands egenskaper, främsta skälet är ju just att det ska bli lättare att skriva. Men ironiskt nog tycker jag det är svårare att skriva på en smalare skärm".

Då radade jag bara upp vad Samsung själva kommunicerade som anledning till det nya formatet. Dessa fyra punkter var alltså inte mina egna åsikter.

Håller med dig om att det finns nackdelar också. Håller även med om att det inte finns så mycket multimedia som funkar bra med formatet eftersom det inte är standard (åtminstone inte än). Å andra sidan är det ju så varje gång man vill byta format. När vi gick från 4:3 på TV:n till 16:9 var det också under ett antal år fullt av utsträckta bilder eller kanter på sidorna.

Sen kan man ha olika åsikter om huruvida nackdelarna överstiger fördelarna eller tvärtom.

3. pepparkakan

pepparkakan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3
    Använder båda mest. Men kan hända att man använder en tumme

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 156
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det är ju sant men telefoner lär ju knappast vara den media som ändrar formatet i framtiden en gång till. Telefoner kör ett helt eget race idag och det är det som inte gillas av många inklusive mig.

jnsson och Oceanic gillar detta.
  5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    [
    Ja sedan har ju inte alla tillverkare ens enats om 18:9 . Samsung och iPhone X har ännu mer än 18

6. jhorn188

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Håller med dig, så länge inte videor anpassas till formatet så funkar det ganska kass att köra sitt eget race.

Tror inte heller att mobiler kommer ändra standarden på videoformatet men... Med tanke på hur mycket media vi idag konsumerar på mobiler jämfört med TV eller till och med dator så är det inte helt otänkbart att åtminstone viss media anpassar sig. Jag skulle inte bli så förvånad om t ex Youtube får 18:9 om alla telefontillverkare fortsätter med detta på sina skärmar och enas om en standard. Vissa Youtubers ser redan till att filma sina videor så man åtminstone kan beskära till 18:9 utan att missa något.

Sen är det ju precis som blackstar säger att många tillverkare kör 18:9, Samsung kör 18,5:9 och iphone x kör 19,5:9 om man räknar in flärparna. Ingen standard i sikte med andra ord.

Oceanic, Kristy och dannejanne gillar detta.
  7. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Tror att det skall till väldigt mycket för att 18:9 skall bli en video standard.
    Se bara hur lång tid innan det tog för 16:9 att ersätta 4:3.

Idag har vi så många olika enheter, där nästan alla alla typer av enheter utgår ifrån 16:9, de enheter som inte är det är idag outliers.

Med det sagd, så är det ingen omöjlighet, men mindre troligt.

Oceanic gillar detta.
  8. Deuna

Deuna Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Iphone 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 8
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Två!

9. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    En. SwiftKey med swipefunktionen [emoji106]

10. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har svårt att se det, precis som du säger så har ju de två största nämligen apple och samsung udda format alltså inte 18:9 , hade de både haft 18:9 hade det varit inom rimlighetens gräns att youtube skulle ens tänka tanken att göra det.

Sedan lär det nog dröjja innan vi ser kameror anpassade för 18:9 för youtube innehåll då.

Jag tycker det enda vettiga är att behålla 16:9 försöka slimma yttermåtten så gott det går med att ta bort döyta och nöjja sig med mindre skärm då istället om nu enhands egenskaperna är så viktiga.
    Dår är åtminstonde skärmen kompatibel med video och foto format och samt spel som fortfarande har problem med 18:9 framförallt äldre titlar då som förmodligen inte kommer anpassas till 18:9.

För mig som motståndare till detta format så får jag vara glad att både samsung och apple har udda format vilket minimerar chansen att det skulle bli någon form av ny standard... alla andra tillverkare verkar dock ha 18:9 men de är det 2 största företagen som spelar roll...

Jag hoppas denna trend förblir en fluga...och blir kortlivad.... Tror som sagt att när tillverkarna lyckas med 100% screen to body ratio igen finns det en chans att de kan gå tillbaka till 16:9 då kan dom marknadsföra mobilen som att den har så bra yttermått att 18:9 inte behövs längre osv osv..

11. jhorn188

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Nu är det ju inte så att allt filmas I 16:9 idag heller. Netflix har mycket av sitt innehåll i just 18:9. Filmer är oftast filmade i ännu bredare format...

12. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 398
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    Jomen det är ju just därför alternativet ”Annat” hade varit relevant - du vill ju veta om folk använder en eller två händer när de skriver på telefonen, inte vilket av sina fingrar de använder. För mig är ingen tumme alls inblandad om jag får skriva som jag vill, dvs använda bägge händerna

Jag har förstått av tråden att jag skriver som en mamma eller en tant - dvs håller i telefonen med ena handen och skriver med pekfingret - och eftersom jag faktiskt är bådadera kan jag inte ens säga emot :teeth:. Lite orättvist känns det dock, vafan jag swipar ju - är inte det ganska hitech? Ska man verkligen behöva bli utnämnd till Agda, 93 för det o_O:D?

Med det sagt föredrar jag på det stora hela 16:9, det är väl egentligen bara för split screen som 18:9 är nämnvärt bättre. Mina fingrar är inte tillräckligt långa för nån enhandshantering i vilket fall, då skulle jag behöva ner på en iPhone SE. Men jag kan leva med 18:9 i min Note8, då den ändå totalt sett har en hyfsat maffig skärmyta och jag normalt sett inte retar mig på några bieffekter av att låta bilden fylla ut hela skärmen i till exempel netflix. Det som retar mig mest är att den gamla hederliga 6-tummaren i 16:9 verkar vara på väg bort, dvs den ersätts bara rakt av med 6” i 18:9, inte 6,x (x=nånting, vad som nu behövs, orkar inte räkna ut det just nu) för att ge samma reella skärmyta

Finskpinne och Kristy gillar detta.
  13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

swipe it!!! tycker det är så överlägset bäst och snabbt efter att tangentbordet lärt sig bra nog.
    kan dock bli tjurigt om man skriver på engelska i början ;)

14. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Swiftkey, fångar både engelska och svenska med samma svepning.
    Synd att den inte finns till Windows Phone.

15. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 398
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    tog helt enkelt och mätte nu bildytan på dels min note8 i en app som inte låter bilden fylla ut skärmen på bredden, och dels min huawei honor 8 pro som är 5,7" i 16:9 format. det visade sig vara tämligen exakt samma mått. och då är note8 6,3"... så i vissa lägen motsvarar alltså 6,3" i 18:9 inte mer än 5,7" i 16:9, även om den totala skärmytan i note8 är större, det tål att tänkas på.

(sorry för lite OT men tyckte ändå det var ganska relevant för själva motivet till tråden)

16. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Det varierar beroende på vad jag skriver och hur långt det är.

Kör Googles tangentbord för tillfället och med swipe-funktionen är det ju supersmidigt att svepa runt med en tumme bara. Är väl så jag skriver mest och går betydligt snabbare att skriva med två tummar. När man väl har vant sig och lärt sig att svepa på ett bra sätt så klår man alla två-tumme-skrivare med hästlängder. Fördelen är att man inte heller behöver stirra sig blind på vad det är man skriver då det väldigt sällan blir fel.

När det kommer till viktigare saker, längre texter, mail eller dokument så kan två fingrar istället vara bekvämare på så sätt att det verkligen är omöjligt att få in ett fel eller ett ord från fel språk av misstag (kör multilingiual swe/eng) så man behöver gå tillbaka och rätta. Kan vara rätt bökigt i längre texter. Samt att man stödjer telefonen med två händer istället för en, vilket underlättar om man har en lång eller tyngre sådan.

Kristy gillar detta.
  17. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    I princip enbart pekfinger eftersom jag swypar till 95%. Knogen lite då och då till extrafunktioner.

Edit. Har storlek 11 i händer och höger tumme räcker det tre på bredden på P10 Plus för att täcka hela skärmen, alltså känns det alldeles för oprecist att använda tummarna.

18. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Försökte Swype för första gången men gillade inte det. Skriver ni snabbare med vänster eller höger hand när ni håller mobilen med en hand? Lika för mig iallafall

19. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Skriver i princip aldrig med en hand iom tumproblemet jag skrev om. Om jag gör det används höger tumme, men då tar det 3 gånger så lång tid pga alla omskrivningar/kontroller. Svårt att träffa rätt när tummen täcker 3 bokstäver eller mer samtidigt.

20. Topeli

Topeli Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon: