Fråga: Skrotintyg på mobil?

Diskussion i 'Allmänt' startad av fluppen, 4 sept 2020.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag kallar slöseri för slöseri, sen är jag helt mot all form av fusk och fuleri, hyfsat straight edge och busskort ;). Samtidigt tycker jag det är synd att man ofta dömmer ut saker som icke reparabla, speciellt ofta i försäkringsärenden.

    Av dom 10K+ servicar jag hanterat genom åren så har jag nog aldrig hört att en hemförsäkring krävt ett skrotintyg endast serviceutlåtande i form av ett kostnadsförslag.

    Men sen är det ju så klart upp till försäkringsbolaget hur dom vill ha det. Vissa verkar ha hårdare krav och andra verkar ersätta telefoner kors och tvärs utan varken värdeminskning eller vidare kontroll.

    Skulle du fråga försäkringsbolaget om du kan behålla den trasiga luren är jag osäker på om dom ens skulle bry sig speciellt när du redan fått ersättning. En kollega tappade bort sin telefon och polisanmälde och fick nästan full ersättning. Hon kontaktade försäkringsbolaget för att återbetala pengarna men det var tydligen för krångligt så hon fick behålla pengarna och telefonen. Nu var det här en kvinna i 60 års åldern så det kanske är skillnad på folk och folk...
     
    jogge gillar detta.
  2. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Ja, undra varför alla försäkringar är så dyra.....


    Låter som ett företag som absolut inte borde syssla med försäkringsärenden. Känns väl som det är en rätt rutten bransch det här med lagning av mobiler.

    Skulle försäkringsbolaget få veta att du fått tillbaka mobilen är de inte kvar många minuter i deras lista över godkända aktörer.

    Vissa har en väldigt naiv syn på det här med brottslighet. Vad gör det om jag röker lite braj. Vad gör det om jag kör lite fort. Vad gör det med ett litet försäkringsbedrägeri. För mig är det lika vidrigt som all annan brottslighet. Vi har nog av det i dagens Sverige så sluta med skiten.

    Du ska INTE få tillbaks din telefon om den har blivit inlämnad. Det är FEL. Sen kan du tycka vad du vill. Du får tycka det är okej att köra för fort och att det här är det. Men i verkliga världen är det inte det.

    Ledsen för de hårda orden. Men är lite bitter idag och det här landet är tyvärr på väg i helt fel riktning när det gäller all form av brottslighet. Kan folk inte sköta sig när det gäller sådana här saker hur går det då med resten.....
     
    pitrus-, Johnh3 och jonko gillar detta.