sleep mode. spare parts

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av Magsta, 18 jan 2010.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kan ju svara på min egen fråga. Dum som jag är.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3277&page=1

Där finns ju en del appar som man vet inte tillåter telefonen att få sin sömn. (Jag vet att den är länkad tidigare men om jag missade den kan säkert andra också!)

En annan rolig sak är att jag igår kväll låg och pillade som ett as med telefonen. Avsinstallerade appar, installerade nya och unt so weiter. Nu, helt plötsligt, somnar telefonen! Helt sick!

Bootade om nu (inte gjort sen leken igår) och testade att lämna den på bordet. Helt plötsligt, efter kanske 3-4 minuter, var jag nere i ~37% awake-time. Några widgets på samt 3G och mobildata. Min telefon har ALDRIG sovit innan. Alltid vart ~95% awake-time. Oftast 100%.

Nu satte jag på wifi för några minuter sedan för att testa om det gör att telefonen inte somnar och där har vi verkligen en direkt länk till att den inte somnar. Uppe på 59% awake-time nu. (2 mins väntan här) Jag stände av wifin och lade den åt sidan. Awake-time=53%.

Det är bara förbaskat synd att jag inte kommer ihåg VILKA appar jag avinstallerade igår. Det var ju någon där som antagligen låg och drog i bakgrunden som gjorde att telefonen inte somnade...

Men som sagt. I min telefon verkar det vara okey att ha igång mobildata och 3G utan att den är vaken hela tiden.

EDIT:
    Som referens till denna tråden:
    http://android.modaco.com/content/h...-compache-ramzswap-for-gsm-hero/#entry1098323
    kom jag på att jag faktiskt avinstallerade TasKiller igår kväll. It's like magic...

EDIT2:
    False alarm. Nu har den legat uppe ett tag till utan att användas. Utan wifi. Nu ökar awake-time oavbrutet. Suck... Måste förstå vilket program som startas efter ett tag. Om det nu finns något.

EDIT3:
    Avslutade, avinstallerade alltså inte, oneclick-widgets, en batterimätare, handcents widget, gmail count widget samt smooth calendars widget utan att awake-time gick ned. Så de verkar ju inte vara bovarna. Startade sedan om telefonen och den låg nu när jag tittade på 30%.
    Väntar i 2 min. Nu ligger den på 21,7%.
    Väntar i 2 min. 19,3%.
    Väntar i 2 min. 16,2%.
    Gick och duschade osv i 10 min. 12,2%.

Nu verkar den sova på rätt bra. Skall testa att starta en app i taget här och se ifall något annat händer...

Last edited: 27 jan 2010
  2. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag stängde av Acers egna sync-program, stängde av alla deras widgets (snurrorna och Nemo) och då blev sleep-time betydligt bättre.

3. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Har haft min igång idag och använt den lite normalt. Har en awake-time på 11%. Det jag INTE gjort är att sätta på min wifi. Så snabbt jag sätter på wifin så somnar den helt enkelt inte om förrens jag startar om teleofonen.

Så antingen är det själva wifin som hänger upp sig på något sätt ELLER något program som aktiveras när just wifin slås på och sedan ligger och kör även när wifin är borta.

Förslag?

Sedan blir batteritiden lite bättre. Men inte överraskande bra ändå. Jag har nu kvar 62% på min widget och 73% i Spare Parts. Är det som i SP är det ju fantastiskt men frågan är vilken som stämmer till 100%.

Någon som vet eller kan spekulera?

Last edited: 28 jan 2010
  4. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag har inget problem med batteritid och kan köra en hel dag med wifi+blåtand+konstant musiklyssnande vilket är långt mycket bättre än min e51. Alltså borde inte wifi vara problemet.

EDIT: konstant är kanske att ljuga men 90% av tiden iaf.

5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

En fråga på det. Om man stänger av Acer sync. Synkar telefonen själv efter det då? Känner för att ta bort skiten.