Slukar batteriet när avstängd och dockad - ska skickas in enligt asus?

Diskussion i 'ASUS' startad av sand, 9 jul 2011.

1. Danne...

Danne... Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Du vet väl att plattan laddas av dockan när du sätter ihop dem, samt att det är dockans batteri som förbrukas först?

Sent from my X10i using Tapatalk

2. jabbeboy

jabbeboy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Telefon:
    Xiaomi 13T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 13T
    Ja, men tkr att det är lite konstigt, för kanske 20 min sedan körde jag ner padan i viloläge med dockan, och då var batteriet på 33% och nu på 17%, men då ser jag att dockan har minskat och paddans har åkt upp... Men alltså om dockan och paddan är båda laddade samtidigt till 100% så dras ju från tangentbordet först.... Vet inte men gillar inte det ändå, tkr den drar för mkt ändå...?

3. KiviE

KiviE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

För att testa laddar du både dockan och plattan till 100% och stänger av plattan. Kolla sen typ 6h senare om något batteri har laddats ur dockan. Om inte så har du inget problem.

4. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag pratade med Asus support och dom säger att man ska gå in i inställningar ->Display->Battery Saving och klicka i - eller klicka ur om det är iklickat..(!)

Jag får testa hemma i kväll och hoppas det löser.. har inga stora förhoppningar, tyvärr..

Edit: Det gäller problemet att dockan töms på batteri (när dockad)

Last edited: 9 aug 2011
  5. jabbeboy

Mottagna gillanden:
    209
    Telefon:
    Xiaomi 13T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 13T
    Okej.. Tur att jag gjorde det under natten.. Så nu var de fullt laddade båda två , samt ihopdockade, men ej på eller i standby... Ska se när jag kommer hem efter jobbet vid 16 eller något och se vad som verkligen hänt.. Men egetnligen tkr jag är batteri och förbrukning är inte så jätte bra uppbyggd. Liksom är plattan 60%, och dockan 100% så laddar ju dockan upp plattan och då drar ju batteriet ner skiitmkt på dockan...:

Har lite fakta hä nu som jag har fixat fr¨n att jag drog ut laddkabeln f.rån dockan(med plattan i) på morgonen vid 6:30.. Kollat nu vid 12:30 och då kom jag på att så fort pluggar in laddkabeln så sätts den på, så vart lite misslyckat.. Iaflall, den har varit på i 6 h ihopdockad, då står plattans batteri på 100%, och dockans: 75%.. Vet inte om det ser så dåligt ut, ska kolla på batterigrafen när jag kommer hem samt att jag stängt av den nu ihopdockad så ska jag se om den dragit något.....

Last edited: 9 aug 2011
  6. Danne...

Danne... Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Tror bara du tänker lite galet :)

Du har en viss mängd ström att tillgå efter att du kopplat ur laddaren...skärmens + dockans, vare sej mer eller mindre.
    Spelar ju ingen som helst roll för totala användningstiden från vilket batteri skärmen (eller snarare hela operativsystemet) tar sin ström från...
    Dockan laddar ju inte ur så att tangentbordet slutar fungera...förens då båda batterierna är urladdade förstås, men dit har jag ännu inte nått...sitter jag å muppar här i stugan nån vecka till lär jag väl få veta hur en Transformer helt utan ström beter sej :)

Sen huruvida du har problem med att dockan laddar ur sej själv för snabbt har jag ingen åsikt om...laddar jag fullt å sen slår av allt, så inte far det nåra många % på ett dygn, mer specifikt har jag inte kontrollerat.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

7. KiviE

KiviE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja jag håller med om att det är lite dumt, skulle räcka längre om dockan inte laddar plattan.

8. jabbeboy

Mottagna gillanden:
    209
    Telefon:
    Xiaomi 13T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 13T

Okeei.. Jaa, förstår inte helt hur asus har lagt upp strömförbrukningen..
    Men har gjort ett litet minitest under dagen:

TF + Dock laddade till 100%(8/8 ca 21:30----->>>>>>>>> (9/8) 6:30.. Kopplade ur laddkabeln och lät TF + Dock vara ihopdockade i standby--->>>>>(samma dag)12:30. TF : 100% & Dock: 75%... Lät maskineriet vara ihopdockade och stängde av den.---->>>>> 16:00 Slog på TF och kollade : TF: 98% & Dock: 75%...o_O:)

Antar det ser bra ut nu om man kollar.. Men kommer ihåg gför några veckor sen då laddade jag bara dockan 100%. Dockade ihop skärmen och gick därifrån senare.. Dagen efter var dockan på 80%.. Blev lite fundersam och kollade mailen bara sedan stängde av ..
    Dagen efter igen så satte jag på allt och då var batteriet på dockan nere i 45%....???
    Men när jag kollar på detta testet jag gjorde idag så ser det ju inte ut som att dockan drar n'r den är avstängt.... Väldigt wierd..:ehm:

Får väl vänta att skicka in till asus...

9. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag hade redan 'Battery Saving' iklickat, men ändå väcks plattan om man trycker på en tangent, och den drar ca2% av dockans batteri per timme.

Vad säger ASUS.Sverige, är det fel eller ska det vara så?

10. KiviE

KiviE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

ASUS.Sverige svarar inte på supportärenden här, kontakta deras support via telefon eller mail.

Men står ju rätt tydligt att du kan skicka in den så byter de ett chip. Men det är ju inget fel utan ett designval som de erbjuder sig ändra på om du vill.

11. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag vet inte om det är att betrakta som support eller allmän produktinformation.. om du anser frågan besvarad redan så länka gärna istället, tack.

PS Jag ringde förresten supporten igår och dom sade att jag ska "klicka i om det är urklickat eller klicka ur om det redan är iklickat", så ASUS.Sverige verkar veta mer..

Vad säger ASUS.Sverige?

Last edited: 10 aug 2011
  12. KiviE

KiviE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja jag anser den besvarad https://swedroid.se/forum/post688734-52/

13. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Tangentbordsdockan SKA tömmas på batteri då plattan "stänger av" sitt egna batteri tills dockan inte längre ger nån ström. Dockan laddar nämligen upp plattans batteri...

14. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Alltså.... delar du på plattan och dockan och använder plattan intensivt några timmar för att sen sätta ihop dom igen så kommer dockan att ladda upp plattan som det ska vara. Vad är problemet? Dockan fungerar precis som den ska göra; agera LADDNINGSSTATION åt plattan...

15. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Om du hade kikat längre bak i tråden så hade du lärt dig att hur du ska kolla upp om din enhet fungerar eller inte...

16. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag vet redan att den 'inte funkar', eller snarare att den inte funkar som jag vill , jag undrar om asus i sverige verkligen byter ut pga detta, eftersom jag fick ett konstigt svar när jag ringde (se tidigare i tråden).

17. jabbeboy

Mottagna gillanden:
    209
    Telefon:
    Xiaomi 13T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 13T
    Okej.. Nej men först för kanske 2,3 v sedan så har jag för mig att mitt batteri i dockan tömdes utav bara den, men nu verkar det inte alls vara så, kan mkt väl varit de uppdateringarna?? Men förstår iafall nu hur dockan fungerar.. Inget mer tjat ;)hihi :)

18. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu fick jag ett rma med nummer av supporten, men dumt nog glömde jag fråga ifall jag måste skicka med även plattan.. ni som vet/fått er lagad, hur gjorde ni - skickade ni bara tangentbordet eller även plattan?

19. jabbeboy

Mottagna gillanden:
    209
    Telefon:
    Xiaomi 13T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 13T
    Har inte behövt skicka in min, men läst runt säkert på ett 10tal sidor och där står det att bara tangentbordet behövs för att skicka in.. Så lämna plattan du;) :)

sand gillar detta.
  20. ASUS.Sverige

ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!

Som vi tidigare nämnt så finns det en andel dockor som kan lida av problemet som Asus USA beskriver på XDA-forum. Denna instruktion gäller såklart även svenska kunder vars dockningsenheter beter sig i enlighet med texten.

På det stora hela så drabbar detta dock bara en liten del, tidigt i produktionen - så vi hoppas att de flesta av er inte är påverkade av problemet.

Mvh
    Asus Sverige