Problem: Små strul

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Torach, 28 jan 2014.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. En högre frekvens behöver inte tillåta högre hastigheter, det är hur mycket av frekvensen som används. Det spelar även roll hur mycket störningar det finns i området från andra närliggande master, vilket håll antennerna är riktade samt vilken mängd kapacitet masten får till sig i förhållande till hur många som använder den.

I stadsmiljö kan 4G på en lägre frekvens ge högre hastigheter både inomhus och utomhus eftersom de signalerna inte störs ut lika lätt av huset. Det är inte heller helt ovanligt att man får låga hastigheter inomhus när man är ansluten till 4G på 2600MHz - men om man tvingar över sin hårdvara till exempelvis 800MHz så får man högre hastigheter just eftersom signalen har för mycket störningar på 2600MHz.

På en högre frekvens kan operatörerna här i Sverige dock erbjuda en högre teoretisk maxhastighet då de har tillgång till mer frekvensutrymme på dessa.

Khayman, Tråget och Torach gillar detta.
  2. Torach

Torach Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Testade på jobbet och får över 50Mbit. Det är helt enkelt bara dåligt hemma hos mig.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

3. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    46 Mbps ner och 9 Mbps upp med 4G och fulla staplar, låter det normalt för Tre i Gbg? Lite osäker på vad jag egentligen borde få ut.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det låter normalt och som ganska bra hastigheter. Tre erbjuder hastigheter upp till 64Mbit/s i Göteborg.

Täckningsstaplarna säger inte speciellt mycket egentligen eftersom det finns flera faktorer som påverkar hastigheten i LTE-nät och olika tillverkare tar olika hänsyn till dessa faktorer. Ett exempel är att hemma har jag full täckning enligt telefonen - hastigheten ligger då på 30-40Mbit/s. I min skola har jag 3/5 pluppar men där får jag över 60Mbit/s.

RoadHazard gillar detta.