Smart/digital våg - tips?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av N6290, 14 okt 2022.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu vet jag inte hur det är på den du köpte, men på den jag har så används Zepp Life appen mellan själva vågen och telefonen, sedan syncar appen till Google Fit. Det finns så att du kan se varje vägning. Det finns en rad som heter Vikt, på samma sätt som steg eller sömn.
     
    Kristy gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag har fått vågen! Mitt första intryck blev tyvärr inte så särskilt bra, se nedan, men tror nog jag kommer bli nöjd när jag väl kan börja använda den på vanligt sätt ;-)

    Det var flera saker som blev galet när jag skapade kontot. Den skapade två profiler, en "huvudprofil" och en "familjeprofil"/extra användare, båda i mitt namn och med identisk information, utan att jag valt att skapa en extra profil. Så redan där blev det förvirrat, Google Fit-datan hamnade i en profil, mina vägningar i den andra. Jag valde att ange endast första bokstaven i efternamnet när jag skapade Withings-kontot, kanske att det förvirrade den när Google-integrationen sedan innehöll hela efternamnet, vet ej. Google Fit-datan hamnade dock i huvudprofilen, vägresultaten i den "sekundära profilen", borde varit tvärtom isf kan tyckas.
    Vidare, jag tänkte att Google Fit kunde få synka antal steg jag gått per dag till vågen, men jag märkte att det blev väldigt otydligt, så jag ångrade mig. Jag försökte ta bort Google Fit-datan (antal steg) från Withings-kontot, men kunde bara förhindra nya synkningar från Fit till Health Mate-appen, men inte ta bort befintlig data som redan flyttats över.

    Dessutom var man tvungen att ange sin vikt under skapandet av kontot, innan man anslutit vågen - men jag vill ju inte behöva gissa en vikt, jag vill ju att vågen ska känna av exakt vikt. Så jag valde ca 1 kg fel. Följden blev, när jag väl vägde mig på vågen, att appen påstod att jag hade gått ner ett kilo på en dag, vilket ju sabbar statistiken. Så jag försökte ta bort alla vägningar, men kunde inte ta bort allting (allt förutom ett vägresultat kunde raderas av nån anledning, mitt uppsatta "mål" kunde heller inte raderas). Till slut bestämde jag mig för att radera kontot helt, och börja om på nytt. Så jag gjorde det, och fabriksåterställde vågen. Men då visar det sig att efter kontoradering så tar det sju dagar innan kontot raderas, ifall man ångrar sig, och intill dess så kan inget nytt konto skapas, står det uttryckligen på webbsidan. Jag tänker ju absolut inte använda något annat konto än mitt huvudsakliga Google-konto, så jag får väl vänta. Skrev ett mail och bad dem radera kontot direkt, men är ju helg nu.

    Ovanstående är väl såna "nybörjarmisstag" som kan ske, jag brukar hamna i det träsket när jag börjar använda en produkt för första gången, har hänt tidigare. Jag tycker väl att appen kunde vara mer tydlig och bl.a. låta en radera data på något vettigt sätt, utan att behöva ta bort hela kontot. Om den möjligheten finns så missade jag den iaf, trots letande. Kanske individuell data kan raderas på webbsidan, men inte i appen? Nästa gång jag skapar konto kommer jag ju göra rätt från början iaf, tror jag.
    Har fortfarande förhoppningar om att det är en bra produkt, så ser fram emot att börja använda den. Surt med en sån korkad väntan bara. Någon kanske har nytta av dessa misstag jag beskrivit. Gjorde ni andra som har samma produkt liknande misstag?
     
    milky81 och Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nu har jag kunnat använda vågen några dagar, nu känns det mycket bättre än inledningen (beskriven ovan). Så jag är riktigt nöjd med köpet.
    Första gångerna efter setup verkade den ha problem med att synka över Wifi, ingen data överfördes. Jag lade till wifi-lösenordet en andra gång tror jag. Något fick det iaf att hoppa igång, och nu syns värdena i appen/webbsidan kort efteråt utan problem.
    Jag valde att lägga till vågen på gäst-wifit. Det gick utan problem. I Health Mate-appens inställningar går det lätt att lägga till vågen till valfritt Wifi, man får ange lösenord inne i appen, det spelar ingen roll vilket Wifi den egna telefonen är inloggad på.

    En fråga:
    Jag ser t.ex. på Health Mate-webbsidan, i mitt konto, en lista över "unassigned measures", så som ni beskrev ovan. Kommer den listan att finnas kvar där hela tiden, eller raderas resultaten där efter en tid (ifall jag inte tilldelat mätningarna till en viss profil vill säga)? Jag hade ju önskat att det inte raderas, så vill bara dubbelkolla, har inte sett några tecken på att det skulle raderas.

    Tyvärr så verkar det som att vågen inte visar någon data om fett, vatten, muskelmassa osv, om man inte är tillagd som användare i vågen. Dvs en gäst som prövar vågen ser ingen sådan information, det syns ett kryss i vågens display, och den visar bara vikt och väder då. Det var ju lite tråkigt. Vet någon varför det är så, vill de skapa ett incitament att man ska skapa profiler eller finns något "reellt" skäl? Den enda "extra" datan som jag lagt till i profilen om mig själv är väl längd (således finns även BMI med), allting annat är ju upp till vågen att ta fram. Kan det vara avsaknad av längd eller BMI som gör att vågen inte kan räkna ut värden för fett, vatten, muskelmassa osv, för en "gästanvändare"?
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag är fortsatt mycket nöjd med mitt köp! En bra produkt på alla sätt jag märkt hittills, trots några problem alldeles i början.
    Ingen som vet mer om punkterna jag skrev ovan, t.ex. det med varför gäster som väger sig utan egen profil inte kan se extra data om fett, vatten, muskelmassa osv? Behöver den veta BMI (dvs även längd) för att kunna räkna fram denna extradata?
     
    Kristy gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Imorse gick jag upp, tömde blåsan, och vägde mig. Satte mig och drack 1-1,5 kopp te ungefär, duschade sen. Vägde mig sen igen. Hade gått ner 300 gram enligt vågen.
    Vad jag kommer på var vägningarna under helt lika förhållanden, förutom att jag druckit då. Att jag då gått ner i vikt, på den korta tiden, verkar ju märkligt.

    Vad tänker ni? Kan det vara så att vågen börjat få problem med exaktheten, som några rapporterade på någon webbsida bland omdömen?

    De flesta andra resultat har verkat helt rimliga, förutom att jag någon enstaka gång den senaste tiden vägt mig på kvällen och tänkt "oj, idag måste jag ha ätit mycket" då vågen visat lite mer än jag förväntat mig. Men vanligtvis brukar jag inte väga mig på kvällen, har bara gjort det några enstaka gånger då och då, så egentligen säger denna sistnämnda grej inte så mycket, även om det skulle kunna hänga samman med förstnämnda iakttagelsen.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Alla vågar har en viss tolerans. De väger inte 100% exakt. Du kan alltså få två mätningar som skiljer sig lite fast förhållandena varit desamma. Kolla om du kan få fram någon uppgift från tillverkaren vilken noggrannhet vågen har. Den kanske har en noggrannhet på +/- 0,5kg eller något i den stilen.
     
    N6290, Buzz och Kristy gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Det skulle kunna vara en möjlighet. Jag får göra några testvägningar framöver, och se hur mycket det diffar.