Smartklocka för mina barn

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av cogo, 26 jun 2019.

  1. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Jag köpte Cmee 2C V2. Men kan inte påstå att vi är nöjda. Dottern tycker för det första att klockan är lite klumpig och stor - hon är dock ganska smal.

    Sen måste jag säga att deras app inte är helt hundra. Vissa funktioner fungerade inte när vi försökte, gick ej ringa den under en dag. Lite sånt som skapade irritation.

    Men vi använde den så pass lite så kan även vara vi som missat nåt. Men hade målat upp i mitt huvud att allt skulle vara så lätt och bra med en sådan klocka. Bara starta och köra igång. Tyvärr upplevde både jag och hennes mamma problem med den.

    Säg gärna till om du blir nöjd med någon.
     
    bernard gillar detta.
  2. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Har precis skaffat mig Xplora 4 hos Elgiganten.
    Men såg att på deras hemsida så har dem försäkring för 29:- i månaden.. grabben är lite små klumpig/äventyrlig så chansen är stor att den kommer eventuellt gå sönder, 29:- billig försäkring.
    Har själv villa stor försäkring med drulle, men då kostar självrisken lika mycket som klockan.

    Iallafall, har tagit kontakt med Xplora för att se om man kan få försäkringen ändå.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Vad behöver hon kunna göra med klockan?

    Ska den vara uppkopplad mot Internet med ett eget sim-kort, ska hon kunna ringa med den och du ska kunna hitta henne med inbyggd GPS? Eller ska klockan vara "offline" när hon vistas utomhus utom räckhåll för Wifi?
     
  4. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Ja, den klockan kolla jag också på. Läste en hel del bra om den. Man kanske ska ge den en chans också. Får gärna säga några ord efter ni haft klockan ett tag.

    Ja, 29 kr i månaden kan det lätt vara värt. Man vet ju hur de leker och har sig när de är ute.

    Ja, tanken är att klockan ska vara uppkopplad mot internet och även gå att ringa med, om nåt skulle ske. Även GPS är något som vi tycker ska finnas med. I dagens samhälle gäller det vara försiktig, tyvärr.
     
  5. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

  6. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Nä fy fan..
    Inget direkt emot Apple.. men aldrig jag sätter en apple watch på ett barn..
    Rån risk, alla vet hur en Apple watch ser ut och kostar, och alla ser typ likadana ut..
    Xplora4 ser inte ut mycket för världen tänker jag, ser ut typ som en enkel leksak klocka :)

    Xplora är ju även vattentätt, ipx8 om jag minns rätt.. 1,5m under ytan 60min.
    Så behöver han inte ta av den när dem badar/springer i vatten spridaren.
     
    erik.rahm gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Min spontana tanke är att under de förhållandena - klocka med e-sim, LTE, GPS, telefonfunktion - så kommer man genast upp i pris och batteriet på en sån klocka går nog rätt snabbt åt. Tror standbytiden för en telefon är betydligt längre än för en klocka med alla de funktionerna. Även abonnemang för surf/samtal måste fixas (kräver e-sim oftast), och kostar en del. Jag tänker att det nästan vore enklare med en vanlig telefon till barnet, och säkerligen billigare också. Smartklockor är ganska ny teknik, och kostar mer, medan det finns betydligt större utbud av billiga telefoner.

    Om barnet har en smartphone eller annan dyrare telefon hemma, så går det ju att köpa en billig knapptelefon (eller rent av billig smartphone) för några hundralappar, och den extratelefonen används då vid lek utomhus, när man inte vill att vanliga telefonen ska riskeras. Kanske låter onödigt komplicerat, men jag köpte en billig telefon från CDON för 99 spänn, duger utmärkt för att ringa och ta emot samtal och även sms.

    Burner W10 Svart
    [​IMG]

    Halebop kontantkort kan laddas på för en billig peng (valfritt från en krona och uppåt), pengarna räcker i åtminstone ett år, kanske längre. Ringer ni barnet så kostar det ju inget.

    Gäller väl se till så att barnet har telefonen i en bra ficka också. Där har väl klocka en fördel, men en klocka kan bli klumpigare också.
    Är GPS ett krav, så är billig smartphone antagligen nödvändigt, istället för knapptelefon.

    Så tänker jag! Säg gärna vad du tycker. Vet inte om låg kostnad är viktigt i sammanhanget.
     
  8. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag rekommenderar att kolla på klockar som zeblaze och kospet och andra märken som kör full android i klockformat. Du kan då ha alla appar du vill och ställa in väldigt mycket själv. Det är även lätt att ta ut och in fysiska simkort.

    Jag köpte en Thor 4 dual till exempel som flyter väldigt bra och gör att man kan köra exempelvis videosamtal i duo eller WhatsApp med klockan eftersom den har både kamera mot ansiktet och åt sidan. Som en vanlig telefon ungefär.
     
    erik.rahm gillar detta.
  9. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Men letar ju klocka till ett barn.. annars kan han ju lika få min Samsung Gear..
    Vill inte ha full android till ett barn som är sex år.. kommer han upp i tonåren så är det ju en helt annan sak.
    Samma sak med mobil/smartphone, kommer ju bara att tappas bort eller glömmas.
    Även om det kostar 99:- sen finns inte skolläge/GPS spårning/säker zon etc.
    Som man vill ha till ett barn.

    Varför just jag tittar på Xplora 4 är ju GPS (spåra), Säkerzon, Skolläge,vattentätt, inga appar/spe etc..
     
  10. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag förstår precis hur du menar. Jag köpte den till min son också som var i ungefär samma ålder [emoji3]

    Jag körde först Familj Link i den som tillät det som du skrev med spårning och begränsningar. Men jag tog bort det och kör spårning via Google maps. Och man kan ställa in väldigt mycket roligt med appar, musik och allt möjligt. [emoji3] Det blir en rolig leksak som han kan filma, fota, ringa videosamtal med, kolla kartan för att hitta hem eller så kan jag kolla hans position och batteri nivå och så vidare. Till och med lyssna på Youtube med familjemedlemskapet. Xplora var även dyrare än den klockan minns jag [emoji3]

    Men kan förstår absolut att man vill välja Xplora. Jag själv var väldigt nära också.

    Man får nog klura lite på vad man vill ha för möjligheter och begränsningar i klockan och bestämma utefter det. Själv visste jag inte hur bra full android klockorna hade blivit eftersom det inte är något man ser eller hör om ofta i Sverige. Därför ville jag gärna tipsa om det så ingen missar att det alternativet faktiskt finns. Att kunna ha en liten, billig telefon på han handleden i klockformat helt enkelt. [emoji3]
     
    AxxT gillar detta.
  11. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    AxxT gillar detta.
  12. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    erik.rahm gillar detta.
  13. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    579
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Jag har tittat på Safekid Junior T6 åt grabben när han springer omkring på området.
    Nån som har någon erfarenhet av den?
     
  14. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    Varför vill man ha en sådan klocka till barnen?
    Min fru ville skaffa en sådan till vår 8 årig. Hon ville ge henne mer "frihet" men samtidigt ha koll på vart hon är är via GPS.
    Vi kom fram att GPS ger bara en falsk trygghet.
    Bättre att lära barnen förtroende. De gör rätt för sig och de får mer förtroende att göra mer saker.
     
  15. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Har nu kommit igång med Xplora4.
    Sonen är super nöjd med den, säger han vill ha den för alltid.
    Redan ringt några samtal till morföräldrar, fastrar etc. Och berättat om den.

    Installation/registering gick ganska smärtfritt. Fick problem med QR koden att den var felaktig. Men efter flera försök samt wifi uppkoppling så godkändes den.
    Alla inställningar görs i appen man har i mobilen. Super enkelt, absolut inga konstigheter.
    Fick även ett meddelande när sonen var i "trygga zonen" samt när vi åkte där ifrån "hem"
    Lite väl stort område, skulle vilja ha mindre. Men det får duga.
    Man kan lägga till flera zoner tex skola, hem, etc.

    Kontakter också väldigt lätt att lägga in efter som allt görs i appen från din egna mobil.
    Däremot bilden på tex "morfar" är väldigt liten. Så man behöver ta en "idbild" så det syns vem det är, för sonen kan inte läsa så bra än.

    Negativa jag har märkt än så länge är bara att en aktiv användare kan vara inloggad på appen.
    När en ny loggar in så kickas den andra ut. Så när barnet lämnar trygga zonen så får den som var senast inloggad meddelandet. Måste loggas in igen med användare namn "egna mobil nr" samt lösenord.

    Vi har badat i Vättern idag, och fungerar som den ska. Inga problem att vara under ytan.
    Ser lite dåligt i displayen vid solljus, behöver skugga.

    Sen hörs den väldigt bra när sonen pratar i den, han behöver inte ha den direkt vid munnen.
    Ljudet ut är också bra.

    Så än så länge är vi nöjda med klockan. Och sonen är SUPER nöjd.
     
    1newbie, Rospigg, erik.rahm och 2 andra gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur är batteritiden?
     
  17. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Hade 100% kl 11 när jag började med den. Klockan nu 1823 61%
    Så en hel dag är nog inga problem. Får väl se imorgon hur länge den klarar sig.
     
  18. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Grabben vaknade 0700 idag, första han gjorde var ringa till morfar :)
    Batteritid just nu 42%
     
  19. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    1538.
    4% batteri kvar. Så jag antar att batteriet håller ca 1,5 dagar. Så blir att ladda den varje kväll .
    Men efter som det är magnet så klarar han själv att ta av sig och sätta på sig klockan .
    Batteriet kanske håller upp till två dagar , nu har han ju ringt samtal varje timme. Lekt med kameran, filmat etc.
     
  20. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Varit bortrest så lite sena svar sen jag skrev här.

    Anledningen till att vi skaffade en var för att hon skulle slippa ta med sig mobilen överallt. Ibland har hon inga fickor och klockan sitter ändå på armen utan att störa. Då kan de nå en om de vill utan att behöva ha mobilen med sig.

    Det med GPS har mest med att göra ifall det skulle ske något och hon skulle larma själv vid olycka etc. Aldrig att vi skulle gå in och kolla var hon befinner sig för skojs skull. Litar på min dotter fullt ut. Tyvärr är där gott om idioter i denna värld jag inte litar på. Så är bara ifall det värsta skulle ske..

    Det låter ju riktigt bra det. Låter som att det mesta funkar bra och man slipper massa huvudvärk. Får nog ta och kolla upp denna lite i morgon och kanske slå till. Tack för uppdateringen!
     
    1newbie, AxxT och Sunbringer gillar detta.