Snabba frågor, snabba svar.

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av RURAL, 29 mars 2011.

1. GS2

GS2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Efter att man har redigerat (om det nu behövs) så skalar man ner den i rätt upplösning (vilket kan vara krångligt då man ska ha rätt bildförhållande, även välja 16:9 eller 4:3). Sedan kodar man den till ett DVD-kompatibelt format. Därefter lägger man in filmen i ett auteringsprogram och fixar kapitel och meny. Sedan bränner man ut på DVD. Alternativt skapar katalog eller image först som man sedan bränner med sitt brännarprogram.

Det finns program som kan göra allt detta. Nero eller ett videoredigeringsprogram från t.ex. Adobe, Sony eller Pinnacle.

Du kommer antagligen att förlora kvalitet eftersom en vanlig DVD inte klarar den höga upplösningen. Så förvänta dig inte lika bra resultat som i datorn.

2. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej,

Vad tycker ni är det bästa valet för att spela upp vlc filmer osv (betal eller gratis spelar ingen roll). Vad använder ni för musikspelare?

Tack

3. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

många moderna dvd-spelare klarar divx, så det kan vara värt att kolla upp vilken upplösning ens spelare klarar isf ... Har man tur kan den spela upp divxHd.. då behöver man bara konvertera filmen till max upplösning som spelaren klarar och bränna som dataskiva..

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

4. hillofhysteria

hillofhysteria Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

N00b-frågor!

Tja! Skaffade en Samsung Galaxy S2 för några dagar sedan och hittills är jag sjukt nöjd. Smartphone-premiär också, bör tilläggas, så jag har några n00b-problem som verkligen gäckar mig:

1. Hur får jag fram "telefonknapparna" utan att först gå in i "add new contact"?
    2. Varför kan jag inte lägga till telefonnummer till mina befintliga kontakter? Jag har en lång facebook- och gmail-lista som importerats men när jag ska redigera en kontakt så säger ett meddelande "Unable to edit SNS contacts on phone". WTF? Vad är det för mening att hela den där facebooklistan importeras om det inte ens går att lägga till telefonnummer i sin telefonbok!? o_O
    3. Samsung Kies (trådlöst) verkar bara acceptera överföring av filer på under 100 megabyte. Hur gör jag för att föra över t ex ett tv-serie-avsnitt från datorn till telefonen? Via kabel?

Hjälp! Fick ingen manual :P

Annars har jag kollat Youtubevideor en hel del och fått fina tips, men hittar inte allt där :)

5. Nattmacka

Nattmacka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

1. Antar att du menar knappsatsen, dvs. den du ringer med. Titta i din app-lista, borde finnas en genväg där som heter Telefon. Där kommer du se 4 flikar högst upp: Knappsats, Loggar, Kontakter och Favoriter. Ja, du hittar!

2. Jag skulle råda dig att spara alla dina kontakter som "Google-kontakter", då kan du editera dem och de synkas automatiskt med ditt Gmail-konto (om du nu inte har stängt av det).

Sedan kan du länka ihop olika sorters kontakter. Säg att du har "Kalle" som både Google-kontakt och Facebook-kontakt. Då kan du långtrycka på Kalle i din kontaktlista och välja "Anslut kontakt" och sedan leta upp alla "Kalle" du hittar. Facebook-kontakter går inte att editera, eftersom, ja, de ligger på facebook och du "äger" inte dem. Eller hur man nu skall uttrycka det.

3. Finns flera sätt att göra detta på, visste faktiskt inte om begränsningen i Kies (dock använder jag typ inte det). Men du kan sätta på USB-debugging (Inställningar->Program->Utveckling->USB-debugging), och sedan ansluta telefonen. Då kan du "Aktivera USB-lagring", vilket kommer upp som ett alternativ i din pulldown notification-bar.

Då kommer du få upp telefonen som en flyttbar disk och kunna se hela mappstrukturen, sen är det bara föra över som om det vore ett usb-minne (finns en mapp på telefonen som heter sdcard, lägg sakerna där!)

Annars är en personlig favorit appen Swiftp, som gör telefonen till en ftp-server. Se bara till att vara på samma nätverk så kan du använda valfri ftp-klient på din dator för att ansluta till telefonen, inga kablar behövs!

hillofhysteria gillar detta.
  6. jasifil

jasifil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    En liten komplettering bara :) Om du inte ser fliken "Knappsats" så beror det på att det finns fem flikar. Håll fingret på någon av flikarna och dra åt höger så kommer "Knappsats" fram. :)

hillofhysteria gillar detta.
  7. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Okej, nej förstår att det inte blir samma kvalite. Men vilket bildförhållande bör man välja? för att se på en vanlig plasma/LCD tv?

8. Nattmacka

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

:O

Hade inte sett det, pinsamt :D

9. GS2

GS2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

I detta fallet så blir det bäst att köra 16:9 då man bara behöver dra in 16 pixlar på bredden mot 4:3s 144 pixlar på höjden för att få rätt bildförhållande vid uppspelning av mpeg2 på en DVD. I datorn ser det däremot konstigt ut.

Man får antagligen bättre resultat om man bränner en dataskiva istället som fizz skrev.

10. hillofhysteria

hillofhysteria Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket. Hjälpsamma ni är :) Flikarna hade flyttat på sig så jag såg inte knappsatsen! Haha, trodde inte att man kunde dra i den.

Tack för USB-tipset också. Ska testa det sen!

11. oslo

oslo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det en gps-navigator-med röststyrning-fartkameror-app som läser kartor från sd kortet så man inte blir lusfattig så fort man skall ut med bilen?
    Finns det någon handsfree/gps-hållare med fm-sändare (som inte har ett ormbo av sladdar) som funkar med samsung galaxy s2?
    Kan man lita på att telefonen inte kopplar upp sig på nätet när man slagit av allt utom MMS på APN-typ?

12. nixxz

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

TACK.

Till nästa problem.
    min telefon har på något vis synkat alla min facebook kontakter när dom fyller år ca 30ggr om!! till min gmail.
    Så vi säger att tex att Niklas Andersson fyller år idag 2011/06/18 så står det på min jorte kalender att han har födelsedag 30ggr.
    Jag vill ha gmail synk. Orkar inte radera mina 200 vänner * 30
    manuellt.
    Finns det något sätt att radera allt?
    Då jag använder Jorte för alla möten/tider så behöver jag denna funktion.
    Och dom ser jag inte när det bara står tex:
    Lördag 18/6
    Niklas Andersson
    Niklas Andersson
    Niklas Andersson
    Niklas Andersson
    Niklas Andersson
    Niklas Andersson
    Niklas Andersson
    OSV

Då ser jag inte mitt möte längst ner.
    Hoppas ni förstår vad jag menar fast mina öl denna kväll ;)

13. Nattmacka

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Testat med något annat än Jorte och sett om det är samma sak?

14. nixxz

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Jo eftersom om jag loggar in på gmail så är det samma där. Telefonen som gjorde det :(

15. Uppenberg

Uppenberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hej allihop!

Jag installerade en app från adaffix som bla säger namn med dataröst då man får ett samtal. Jag gillade inte det och tog bort appen men den irriterande datarösten är kvar!!

är det någon som har något tips om hur man tar bort det?

Mvh Markus

16. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Copilot och Navigon är två exempel på populära navigatorer, kostar en slant dock.
    Det finns lite info i Wikin som du gärna får uppdatera om du hittar nåt annat
    https://swedroid.se/wiki/index.php?title=GPS_Navigering

Det räcker med att du klickar ur "Använd paketdata" under Inställningar > trådlöst och nätverk > Mobila nätverk, sen kan du behålla alla apn inställningar så du enkelt kan slå igång internetåtkomst om/när du behöver det.

oslo gillar detta.
  17. dimaZ

dimaZ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Jag söker typsnittet som används i S:et i Galaxy S II loggan.
    Nån som vet vilket det är, var man kan få ta på det?

18. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej,

Jag har samlat på mig en del apk filer nu, och jag undrar om man kan byta namn på de filerna jag vill göra detta på, eller skulle det förstöra filens innehåll?

Jag menar tex, en fil heter a9857.apk , men filen heter egentligen android game. Kan jag då byta namnet till androidgame.apk, och måste man avsluta med ".apk"?

Tack

19. nixxz

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Ja det går jättebra. Ha kvar. Apk bara

Dellblod gillar detta.
  20. Uppenberg

Uppenberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

kan tillägga att det är en app som kollar upp okända nummer mot hitta.se mm.

Känns surt att fabriksåterställa för en sådan skitsak.