EDIT: --------- OBS! Nedanstående info visar sig vara fullkomligt felaktig! ---------
Det har ramlat in något efterföljande inlägg angående detta med batteriladdandet med en ny mobil/smartphone. I brist på annat produktivt att göra, samt med min framtida SGS2s välbefinnande i åtanke, så har jag ringt runt till en handfull mobilrelaterade företag och supporter och frågat om just rekommenderad laddning för nya mobiler.
På några ställen bad dem mig tala om vilken tillverkare det gällde vilket tyder på att olika tillverkare eventuellt har olika föredragna laddningsprocedurer.
De instruktioner jag fick i så gott som 95% av samtalen lyder som följer (vilket även "bekräftades" när jag slutligen ringde Samsungs support);
1; Kör slut på batteriet! Använd telefonen till dess att den stänger av sig självt på grund av strömbrist. Ignorera alltså varningar för låg batterinivå och dylikt - kör på till mobilen stänger sig självt.
2; Ladda batteriet till 100% + 30 till 60 minuter. Låt alltså mobilen ligga på laddning under hela natten, alternativt (om du laddar den under dagen) till dess att telefonen indikerar att batteriet är fulladdat. Låt då telefonen ligga kvar på laddning i minst 30 minuter ytterligare.
3; Upprepa denna laddningscykel 12 (tolv!) gånger. (Somliga butiker sade endast fem gånger, det var Samsung support som höjde till tolv gånger.)
4; När dessa tolv laddningscykler har genomgåtts så är det fritt fram att ladda telefonen i princip hur man vill, då skall batteriet ha uppnått sin maximala kapacitet. Att ladda telefonen varje natt (om så behövs) är absolut riskfritt. Dock bör man försöka undvika att småladda med täta mellanrum - det vill säga från exempelvis 85% till 100% fem gånger per dygn o dylikt.
Tyvärr så frågade jag aldrig huruvida det gör något att använda mobilen under dessa initiala laddningar - det verkar som att den hjärncellen inte ville vara med o leka på skolgården idag. Detta är i alla fall vad jag fått reda på samt uppbackat från Samsung support (tel: 0771-7267864). Jag kan inte stå för om detta är det absolut optimala eller om det ens i själva verket är nödvändigt, men jag tänker lita på dem och följa detta för en förhoppningsvis ultimat smartphoneupplevelse!
(Med detta inlägg menar jag absolut inte att vara respektlös mot dem som besvarat mina tidigare batterifrågor utan är mycket tacksam för den hjälp jag fått!)
Last edited: 28 april 2011