Snabba frågor, snabba svar.

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av RURAL, 29 mars 2011.

1. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Nu ska jag vara väldigt övertydlig. Om du fortfarande inte hittar skall jag slänga ihop en bild åt dig.

1. Gå till Swedroids forums startsida.
    2. Klicka på länken till "Allmänt"(det är den som beskrivs av texten "Allmänna diskussioner kring Android").
    3. I listan över viktiga ämnen klickar du på länken till "Tråden om kommande Android-versioner"
    4. Tadaa!!

Hampa_D, wirre, ufolk och 2 andra gillar detta.
  2. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Det där är versionsnumret på OS:et, altså android (likt windows 7). 2.3.3 är nyare än 2.3.1 och innehåller en del buggfixar från google. En del testversioner av telefonen har använts sig av 2.3.1 men retail versionen telefonen kommer att levereras med 2.3.3
    2.3.x kallas även Gingerbread.

frosse87 gillar detta.
  3. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    jag fick rekomadesionen att ladda min spica 1 dygn fösta gången o_O

4. frosse87

frosse87 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack så mycket! :)

5. Slimme

Slimme Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Visst är det lugna puckar att använda den redan under första laddningen?

6. isMaskin

isMaskin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Yes!

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

7. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Jepps

8. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Neeeej, neeeej gör det inte. Under de första 24 timmarna så får man inte pilla på den. Telefonen ska ligga avstängd på en plan yta och laddas.
    Annars riskerar man att processorn underklockas till 500-600hz

Edit: Om man måste pilla så måste man!

Last edited: 27 april 2011
  9. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Låta ligga i 24h, säkert. Skulle dö av att vänta :P

10. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Nä nog pluggar man alltid i telefonen i laddaren och startar den på en gång...Och lägger ner den när sambon börjar bli förbannad....Några timmar senare heh

11. zrra

zrra Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

lithium-jon -batterier saknar den där minneseffekten tidigare laddningsbara batterier hade så det är inget speciellt du behöver tänka på :) Det kan hamna ur sync med elektroniken som visar laddningsmängd men det hjälper med en full ur och uppladdning så är allt som det ska igen :D
    Tänk på att inte tömma batteriet eller ladda den för länge bara så ska det nog gå bra :)

Och tänk på för att ett litiumbaserat batteri ska hålla sig, är det viktigt att elektronerna i det får röra sig ibland. Se till att gå igenom minst en laddningscykel per månad (ladda batteriet till 100 % och använd det sedan tills laddningen tar slut).

Last edited: 28 april 2011
  12. Swesent

Swesent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

EDIT: --------- OBS! Nedanstående info visar sig vara fullkomligt felaktig! ---------

Det har ramlat in något efterföljande inlägg angående detta med batteriladdandet med en ny mobil/smartphone. I brist på annat produktivt att göra, samt med min framtida SGS2s välbefinnande i åtanke, så har jag ringt runt till en handfull mobilrelaterade företag och supporter och frågat om just rekommenderad laddning för nya mobiler.

På några ställen bad dem mig tala om vilken tillverkare det gällde vilket tyder på att olika tillverkare eventuellt har olika föredragna laddningsprocedurer.

De instruktioner jag fick i så gott som 95% av samtalen lyder som följer (vilket även "bekräftades" när jag slutligen ringde Samsungs support);

1; Kör slut på batteriet! Använd telefonen till dess att den stänger av sig självt på grund av strömbrist. Ignorera alltså varningar för låg batterinivå och dylikt - kör på till mobilen stänger sig självt.

2; Ladda batteriet till 100% + 30 till 60 minuter. Låt alltså mobilen ligga på laddning under hela natten, alternativt (om du laddar den under dagen) till dess att telefonen indikerar att batteriet är fulladdat. Låt då telefonen ligga kvar på laddning i minst 30 minuter ytterligare.

3; Upprepa denna laddningscykel 12 (tolv!) gånger. (Somliga butiker sade endast fem gånger, det var Samsung support som höjde till tolv gånger.)

4; När dessa tolv laddningscykler har genomgåtts så är det fritt fram att ladda telefonen i princip hur man vill, då skall batteriet ha uppnått sin maximala kapacitet. Att ladda telefonen varje natt (om så behövs) är absolut riskfritt. Dock bör man försöka undvika att småladda med täta mellanrum - det vill säga från exempelvis 85% till 100% fem gånger per dygn o dylikt.

Tyvärr så frågade jag aldrig huruvida det gör något att använda mobilen under dessa initiala laddningar - det verkar som att den hjärncellen inte ville vara med o leka på skolgården idag. Detta är i alla fall vad jag fått reda på samt uppbackat från Samsung support (tel: 0771-7267864). Jag kan inte stå för om detta är det absolut optimala eller om det ens i själva verket är nödvändigt, men jag tänker lita på dem och följa detta för en förhoppningsvis ultimat smartphoneupplevelse!

(Med detta inlägg menar jag absolut inte att vara respektlös mot dem som besvarat mina tidigare batterifrågor utan är mycket tacksam för den hjälp jag fått!)

13. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Googla på lithium-jon batterier och laddning/urladdning istället, finns massa fakta om hur det faktiskt står till. På supporten är dom bara virriga och har ofta noll koll.

http://electronics.howstuffworks.com/lithium-ion-battery.htm

-------------------------------------------------------------------------
    That is not to say that lithium-ion batteries are flawless. They have a few disadvantages as well:

They start degrading as soon as they leave the factory. They will only last two or three years from the date of manufacture whether you use them or not.
    They are extremely sensitive to high temperatures. Heat causes lithium-ion battery packs to degrade much faster than they normally would.
    If you completely discharge a lithium-ion battery, it is ruined.
    A lithium-ion battery pack must have an on-board computer to manage the battery. This makes them even more expensive than they already are.
    There is a small chance that, if a lithium-ion battery pack fails, it will burst into flame.
    ------------------------------------------------------------------------------

Verkar inte va nån bra idé att upprepade gånger ladda ur batteriet helt :P

Dom du pratat med måste haft info om äldre batterityper, det du skrev är i princip raka motsatsen till vad man ska göra. Aldrig ladda ur helt, inga problem att ladda lite då och då även om det inte är slut(ingen minnes effekt) osv.

Infon du fått stämmer på NiCd och NiMH batterier däremot :)

Swesent gillar detta.
  14. pjm1891

pjm1891 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    Fan va jobbigt! Själv brukar jag bara tuta o köra lite hipp som happ. Det har funkat finfint med alla mina nyare telefoner. :teeth:

15. Swesent

Swesent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ursäkta uttrycket, men detta upplever jag som j*vulskt skrämmande! Visst stämmer det som du skriver twisted1 - till punkt och pricka när jag läser genom infon du länkat till. Vad som gör mig måttligt upprörd är att jag precis suttit och ringt runt till ~8 olika företag där dem skall kunna mobiltelefoner, bett om råd för att kunna försäkra livslängden på min produkt (visserligen kostar väl inte ett sådant batteri någon förmögenhet - men i vilket fall) - och följaktligen blivit matad med felaktig information som snarare ger mig rakt motsatt effekt!

Skamligt vill jag summera det hela med! Då frågade jag dem specifikt om de nyaste telefonerna också! Utifrån vad som står via länken så säger det mig att jag kan, i princip, göra hur jag vill med batteriet - förutom att tömma det helt (vilket Samsungsubb... damen bad mig göra tolv gånger om)!

Nä, nu har jag lyssnat nog på våra butiksplacerade "experter" och tänker i fortsättningen lyssna till folket i detta forum som faktiskt vet vad de talar om! Slutligen får jag utbringa ett stort TACK till dig twisted1 för att förmodligen ha räddat funktionaliteten på min framtida ägodel!

16. hermaniii

hermaniii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan inte säga att jag läst på så mycket om det men som jag skrev innan att batteriet är nog känsligast/degenererar fortast när den antingen är fulladdat eller tomt (normalt tömmer inte en telefon den helt men om du förvarar den tom en längre tid är det nog inte så bra)

Men å andra sidan tror jag inte det spelar så stor roll hur man gör om man använder den hyfsat normalt. Jag försöker väl köra det där 100% -> 0% i början någon gång om det finns tillfälle för det. Tror inte det skadar iaf :)

17. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Sen så verkar batterier bli bättre efter några laddningar.
    Om de har med själva batteriet eller nått annat vettetusan.

Nu har ja läst detta i LG2x å Arc tråden..

18. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    När det står att man inte får tömma ett lituimbatteri fullständigt så kan det va bra att tänka på att 0% enligt telefonen och ett verkligt tomt batteri är helt olika saker. Telefonen ser ju till att stänga av sig med god marginal innan batteriet tar skada..

19. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Är inte ett dugg förvånad över svaren du fått från support etc. Det är ungefär på den nivån kompetensen brukar ligga, dom vill bara sälja lurar. Support tjänar dom inga pengar på.

Varsågod :)

Bättre att fråga tex. här eller googla lite så hittar man rätt info ganska lätt.

20. deskavaenkelt

deskavaenkelt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Någon som har koll på om Samsung släpper SGS2 med upplåst bootloader?