Diskussion: Snabba frågor & svar samt allmänt för S23 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av night77, 30 jan 2023.

1. jasifil

jasifil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Borde testat omstart och rensa cache innan återställning av appinställningarna. Nu har jag ju ett elände att försöka komma på vilka inställningar och aviseringar jag hade innan.

2. Zeaede

Zeaede Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    148
    Med kamera när jag tar bilder, kan man se den tar totalt 4 bilder som blir som en rörlig bild i ett

Kan man exportera ur en av dessa 4 bilder för sig?

3. kicken

kicken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    vimla
    Telefon:
    note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    vimla
    Telefon:
    note 9
    ROM:
    stock
    Hej hej jag köpte en "billig" android stereo med android auto till min bil, men när jag ansluter usb kabeln till mobilen kommer felmeddelandet "långsam laddning, kontrollera kabel typ" sen slutar den ladda helt sen efter några sekunder så laddar den långsamt igen och sen slutar den ladda helt... jag har testat 2 kablar och när jag ansluter dom till en vanlig laddare så laddar den snart.. så ej fel på laddkabel.

Först tänkte jag att det var den billiga stereon men sen testade jag jobbtelefonen A53 och direkt laddar den utan felmeddelandet och android funkar direkt, varje gång...

Är det så att s23 serien kräver bättre ström för att ladda och att mobilen stänger av laddning för att skydda batteriet? Nåt som A53 inte verkar ha?

4. cina

cina Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hej. Köpt ny mobil i veckan o sitter nu o fixar o trixar men jag får inte till att byta ljud på aviseringar från olika appar…typ facebook,snap,insta….så irriterande när det är samma ljud på allt man får aviseringar om

5. jasifil

jasifil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Hade problem med det också men kom på att man måste aktivera "Hantera aviseringskategorier för varje app" i de avancerade inställningarna under aviseringar i inställningar.

Kristy gillar detta.
  6. cina

cina Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    men TACK!!!! Höll på att bli galen här…

jasifil gillar detta.
  7. TELEX

TELEX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Stödjer S23U dubbla fysiska SIM-kort? Har aldrig använt dubbla SIM-kort förut i en mobil och undrar hur det funkar med att ringa och hur det funkar med SMS? Stödjer S23U Dual Active SIM? Skulle vilja ta reda på hur allt funkar då jag funderar på ha dubbla SIM-kort istället för att ha 2 mobiler. Använder nu eSIM i ena telefonen och SIM-kort i den andra telefonen.

Last edited: 16 aug 2024
  8. TseykSuli

TseykSuli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 104
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Ja den stöjder antingen 2st fysiska sim kort eller 1st fysisk sim kort och 1st eSIM.

När du har bägge på så kan man växla i message appen från vilken sim kort du ska skicka ifrån. Sen kan du välja vilken ska vara för rings och surfa med mobil data

Kristy och TELEX gillar detta.
  9. TELEX

TELEX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    OK. Dock undrar jag om S23U stödjer "dubbla aktiva" SIM-kort eller om det körs i "Standby mode"? Läste lite snabbt på nätet att om det körs i Standby mode så funkar den sekundera SIM-kortet bara över 2G nätet. Är detta sant för alla operatörer ska ju fasa ut 2G och 3G nätet?

Hur får man en överblick i meddelande appen för vilka SMS som kommer från vilket SIM/nummer? Jag använder Google Messages i mitt fall.

10. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 419

MINA ENHETER

Det är standby som körs. Nästan inga telefoner som kör active längre, för drygt 10 år sen var det vanligare. I samsung finns det en funktion för att vidarekoppla samtal.
    Screenshot_20240816_054350_Call settings.jpg

I Messages ser man bara en lista med alla meddelande. När man går in ett meddelande så ser man ett sim-symbol med en 1 eller 2.
    Screenshot_20240816_054436_Messages.jpg
    Screenshot_20240816_054451_Messages.jpg

Sen kan man ställa om en viss kontakt per default ska ringas och messas med sim1 eller 2

Screenshot_20240816_054138_Call settings.jpg

Personligen övergav jag att gå runt med två telefoner när de första telefonerna med dubbla sim började dyka upp. Beställde en Oppo Find 5 lur för 2013 för att få dubbla sim (Active). Var lite tråkigt när tillverkare slutade med dual active, var väl lite billigare med standby. Men helt ärligt så har jag personligen aldrig haft problem.

Kristy, jnsson och TELEX gillar detta.
  11. TELEX

TELEX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Tack för ett utförligt svar :) Jag tänkte använda den befintliga E-SIM jag har som "SIM 1" av standard. Om jag stoppar in den fysiska SIM-kortet i slot 1 i SIM-kort behållaren, kommer då den fysiska SIM-kortet vara som SIM 1 i mobilen eller ska jag stoppa in den i slot 2 för att få E-SIM som 1 och fysisk SIM som 2 i mobilen. Jag är pedant och vill ha det välorganiserat. Jag kommer ju ändå använda E-SIM som standard SIM för alla behov.

Har E-SIM nu. Om jag stoppar in en fysisk SIM-kort. Kommer jag kunna ta emot samtal, ringa och skicka sms och ta emot sms om E-SIM:et är aktiv som SIM 1?

Last edited: 16 aug 2024
  12. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 419

MINA ENHETER

Hänger inte riktigt, om du har esim som sim1 så borde man logiskt sätt det fysiska sim:et som sim2 och vice versa :P

Du kan inte ha två sim1 eller ja men kan ha ett gäng esim (7 tror jag) men endast ett aktivt per sändare.

Att det är ett esim eller fysiskt kort spelare ingen roll för telefonen, man kan ringa/sms/surfa på bägge så länge det är ett sådant abonnemang på det.

13. Kenta2

Kenta2 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Nu kom jag lite sent in i dialogen och jag kanske upprepar något.

Jag har en S23U Enterprise Edition med två profiler privat och arbete. Jag kan stänga av arbetsprofilen som ligger i en separat enklav under Knox.

Jag kör vidare med dubbla fysiska SIM. Ett privat SIM 1 och ett för arbete SIM 2. Båda är aktiva. Jag har ställt in att om jag ringer ut så väljer jag SIM. Inkommande samtal har olika ringtoner för privat och arbete.

Båda går att sända SMS/MMS med, men än så länge går RCS bara med det ena. Jag har valt RCS för mitt privata.

Jag har valt privat privat surf i första hand.

Man kan dock byta om lätt i inställningar som man vill. Båda SIM är alltså aktiva. Jag har två staplar hela tiden i listen som visar täckning.

Sammantaget har jag två telefoner aktivt i en och det funkar väl.

14. TELEX

TELEX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    En annan fundering. Läste på nätet att om man kör med dubbla SIM så körs den sekundära bara i 2G nätet. Stämmer detta? Har inte möjlighet att testa detta själv för tillfället. Hur ser det ut från dig?

Sen undrar jag om man kör Google Messages för SMS, kan man aktivera RCS på båda nummren?

15. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 271
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, så var det för ca 10 år sedan men idag kan det sekundära SIM-kortet använda 4G som minimum, vissa telefoner kan 5G på båda, däremot är det inte alla.
    Nej, inte just nu. Google beta testar RCS på 2 SIM-kort

Leo83, Kristy och Kenta2 gillar detta.
  16. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 419

MINA ENHETER

Enterprise telefoner är lite annorlunda genom att de faktiskt har profiler, mig veterligen finns det inte som standard.

Förvisso finns Hemlig mapp som i all syfte fungerar som en sekundär profil då man kan ha en uppsättning av alla appar med separata konton, dessa är helt separerad från standard apparna. Så bilder, meddelande, osv hamnar helt i de sandbox:ade apparna.

17. TELEX

TELEX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Jag menade att när man kör både eSIM och fysisk SIM-kort i vilken ordning det visas i SIM-hanteraren. Testade själv och den fysiska SIM-kortet visas som SIM #1 och eSIMet visas som #2.

18. TELEX

TELEX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    OK då förstår jag. Testade själv och i "Nätläge" visar den 5G/4G/3G/2G. Dock undrar jag om Comviq kontantkort kan köras i 5G? Har för mig att det bara funkar köra i 5G med mobil abonnemang. Är det korrekt?

Finns det någon tidsplan när RCS på 2 SIM-kort lanseras? Hittar inte så mycket info om det. Kommer det funka med Comviq kontantkort när det lanseras? Är det operatör beroeonde eller funkar det med alla operatörer?

19. TELEX

TELEX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Läste på nätet detta. Stämmer det att S23 serien får 4 år One UI- och Android OS-uppdateringar och fem år av säkerhetsuppdateringar? Alltså fram till år 2027?

20. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 271
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, 5G finns inte till Comviqs kontantkort än
    Har släppts nu för alla Google Messages börjar få stöd för RCS med dubbla SIM Jag har dock inte mitt 2:a SIM-kort aktivt just nu och sist jag hade det aktivt så hade inte uppdateringen kommit till mig
    Ja, det stämmer. Jag tror till o med din får 5 års säkerhetsuppdateringar

Kristy gillar detta.