Diskussion: Snabba frågor & svar samt allmänt Pixel 7 och 7 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Swedroid, 6 okt 2022.

1. GunnarWik

GunnarWik Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714
    Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Motorola Moto G35 5G
    Såg nu att jag svarade fel person, sorry! :)

2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Det är ok. :)

3. apple95

apple95 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Alltså dem är inte suddiga utan mer pixliga undrar mest vad för storlek som passar bäst att göra tavlor till exempel om man har en Pixel telefon? Bilderna är riktigt skarpa kanske bara har beställt för stora tavlor eller så.

4. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Jag får fixa mindre bilder tänkte mer på att det kom upp exempel på tavlor som passar för just en bild jag tagit som en tavla på 120x80cm och så står det 3078x4020 pixlar 12.5mpx varför jag frågar här är för jag vill ha en bättre förklaring för webbplatsen jag beställde ifrån förklarar dåligt kanske det är mer sälj dem vill göra. Jag har AST diagnos därför jag har svårt att förstå hur just kamera grejer fungerar och olika format etcetera.

5. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    702

MINA ENHETER

Det enda du kan göra är att fotoupplösningen på bilderna är satt till Hög upplösning i kamera-appen.

6. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Okej, ja det har jag. Förresten hur laddar man upp en bild på forumet med bra upplösning? Dem brukar ju bli komprimerade om man delar dem via Snapchat eller på forum till exempel eller om det nu heter så.

7. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 570

MINA ENHETER

Mobil-foto.se - Dela bilder i originalupplösning
    fungerar bra.

apple95 gillar detta.
  8. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
  9. Annicalindqvist

Annicalindqvist Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Slänger in en fråga för jag håller på att bli tokig. Kanske någon här har svar:

Har en Google pixel 7 pro. Hade tidigare en Huawei p30 pro som varit kanon. Efter flera år med den valde jag att köpa en ny telefon där kameran var det viktigaste. Jag kommer nog så småningom lära mig kameran men jag har stött på ett problem som säkert är handhavande.

Jag tar ett kort och vill lägga ut den på Instagram. Bilden ser bra ut i telefon, när jag väljer bilden på instagram och när jag skriver min caption. När jag publicerar blir det kaos! Den skarpa fina bilden blir en konstig blockig syn. Läst att det är för att bilen är mycket större än Instagrams bredd på 1080p. Men HUR ska jag kunna fota så jag kan lägga ut bilder på instagram? Ingen annan verkar skriva om detta så det måste ju vara något jag inte fattar. Har för närvarande på medelhög upplösning på bilderna men upplever samma problem med bilden om jag vill ladda upp den på instagram. Känns dumt att behöva gå in i en annan app och spara om bilden mindre. Finns andra lösningar?

10. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag suger stenhårt på Instagram och fattar inte hur det funkar med alla jobbiga filter etc. men kan du inte starta kameran inifrån appen när du ska ladda upp något? Då borde den ta bilder anpassade till Instagram istället för att pula med att först ta bilden som man brukar göra och sen ladda upp den.

Värt ett försök om du inte testat i alla fall.

11. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093

MINA ENHETER

Kan det vara så att du har dålig anslutning? Instagram har en funktion som automatiskt justerar uppladdningskvaliteten efter nätverksförhållandena. Du kan stänga av denna genom att slå på "Ladda alltid upp i högsta kvalitet" under "Dataanvändning och objektskvalitet" i Instagrams inställningar.

tobebb och maRRtin gillar detta.
  12. Annicalindqvist

Mottagna gillanden:
    1
    Provade detta. Verkar funka hyffsat för Stories men i flödet blir det samma problem. Stor block/pixlar. Lägger inte på något filter så det bör inte spöka med det. Men något sker vid själva uppladdningen då bilden ser skarp ut fram tills dess att den läggs upp.

När jag tagit min bild och förminskar den till Instagrams förslagna storlek via ex. photoshops mobilapp funkar det galant och bilden kan publiceras som den ska se ut.

13. Annicalindqvist

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har gjort det du föreslagit men det hjälper inte. Kan absolut tycka att vårt internet hemma ska kunna hantera uppladdningen på instagram. Vore illa om det krävs bättre internet för att ladda upp en utflyktsbild på familjen på instagram än vad det krävs för hela familjen att kunna sitta och spela på datorn online samtidigt.

14. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093

MINA ENHETER

Det var kanske ett långskott. Jag har aldrig upplevt det du pratar om med Pixel 7 Pro. Kanske värt att bara installera om Instagram-appen.

15. Annicalindqvist

Mottagna gillanden:
    1
    Nä ingen verkar vara med om det jag upplever. Måste ju vara handhavande

Installerade om appen vilket inte hjälpte. Däremot testade jag att ladda upp en bild och valde att trycka på Instagrams knapp för att ladda upp hela bilden. Är typ en < > -knapp. Genom att trycka på den funkar laddas bilden upp bra. Ska bara alltid komma ihåg att trycka på den.

16. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Hej!

Nä det är inte handhavande fel. Är exakt lika för min sambo som använder Instagram på sin Pixel 6 Pro. Har gått bra i ett år men nu sen typ förra veckan så blir bilderna som läggs upp pixliga. Hoppas på att det släpps en update av telefonens mjukvara eller Instagramsppen.

17. Annicalindqvist

Mottagna gillanden:
    1
    Se där. Jag köpte telefonen för en vecka sen typ. Så då kanske det är en uppdatering som behövs. Håller tummarna att de fixar det snart då.

pobin gillar detta.
  18. Sveos

Sveos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    iPad Air 3rd gen.
    Min Google Pixel 7 Pro "pausar" när jag försöker ladda den med någon av mina två iPhone-laddare. Först dröjer det någon sekund innan den vibrerar till som den brukar när man sätter i sladden, efter det dröjer det drygt en minut innan den börjar ta emot laddström ordentligt. Vad i hela friden beror detta på?

Med mina powerbanks, min Google-laddare (både äldre och nyare), samt med de två laddare jag har i en grenkontakt samt en lampa, hoppar laddningen igång bums. På min Pixel 5 fungerade det direkt också.

Nu förresten upptäckte jag att den laddat hela -1% den timme jag haft den inkopplad. Det verkar inte vara något fel på laddaren heller, för den laddar min iPad utan problem.

Mycket märkligt, detta.

Last edited: 26 jun 2023
  19. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Testa med en annan kabel! Jag har en Anker kabel som alla mobiler tar men inte min 7 (ej pro)

20. Sveos

Sveos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    iPad Air 3rd gen.
    Det har jag gjort och det är ingen skillnad. Tar jag däremot samma kabel i en annan laddare av annan typ än Apple fungerar det direkt.

pernils94231 gillar detta.