Snart dags för ny telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Mattsson91, 4 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

Droid55 Guest

För övrigt måste jag bara fråga varför du tog med iPhone 4 och 4S om du redan bojkottar iPhone?

Tror det är svårt för någon utomstående att berätta för- och nackdelarna mellan de olika systemen eftersom vi är så olika. Bäst är kanske att testa samtliga system själv - om möjligt. Du känner garanterat någon med Android och iPhone, vet inte hur vanligt Windows Phone är än.

Annars kan du göra som jag alltid gör och börja med titta på YouTube. Det är alltid en bra början och det finns ju flera videos som jämför i varje fall Android vs. iOS. Det finns faktiskt objektiva videos, det märks ganska snabbt om personen i videon talar för det ena eller också heter videon något i stil med "Why A is better than B".

2. fotbollerik

fotbollerik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Precis som du säger anser även jag att Iphone gör bra telefoner, de är även otroligt lätthanterliga och begränsade men det är även deras svaghet. Androiderna har mer möjligheter.

Dessutom är priset på Iphone i överkant. Du betalar för namnet inte för innehållet. en Iphone 5 för 6 papp hade du med lätthet kunnat få samma mobil med ett annat namn för kanske 4?

förövrigt är jag mac användare. Sitter på en vit macbook jag haft sen 07. kan tala om att jag ALDRIG har startat om datorn. däremot har den varit inne på service 1 gång för felsök 08/09 då en securitas anställd på arlanda tappade den bordet efter att ha öppnat den å fumlat. gruppledaren som stod där var mkt snabbt framme för övrigt å påpeka att inget ersätts om något gått sönder :P mmmm vi får väl se sa jag. men allting va OK så jag har bara bra erfarenheter av apple. :D

3. fotbollerik

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Instämmer helt! Iphonen är inte prisvärd. förutsatt att du inte har en betalplan där du erbjuds I5an samt allt annat de har på marknaden för samma pris. likt de dem hade för 1 år sen. då är de ju bara haka på å sen sälja för ett högt andrahands värde när man ledsnat för andra hands värdet hos Iphone kan man knappast klaga på :money:

4. Mattsson91

Mattsson91 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Klart att jag läste mer än en recension..

Tyckte det var ganska självklart att jag menade att dom hade skaffat iPhone när 3G'n kom och sedan bytt upp sig efter hand.

Ja bilder är oftast missvisande

Om man ser till det jag får i abbonemanget hos Telia så är dom billigast. Skickar gratis sms till alla, ringer gratis inom telia, fri surf. Och deras 3G täckning har jag aldrig haft problem med. Har till och med 3G täckning i skyddsrummet på jobbet. Vad jag har hört så ska Telia och telenor har den bästa 3G täckningen. Comviq/tele2 ska tydligen vara bland dom sämre. Bor inte heller på vischan.

Och till din senare fråga så tog jag med iPhone för att jag hade det som sista alternativ.

5. Droid55

Droid55 Guest

Precis. Jag tror att det finns för- och nackdelar med båda systemen. Vad som passar mig kanske inte passar någon annan osv. Vi har alla olika behov och intressen.

Nja, en sanning med viss modifikation. Jag tror det är missvisande att enbart titta på specifikationer. Något jag märkt efter att ha tittat på flera jämförelser är att trots att iPhone 5 inte har bästa hårdvaran på marknaden så är hårdvara och mjukvara så väl synkat att den trots det kan prestera bättre. Det bör ju handla om hur den prestera och inte vad som står på papper. Sen har vi byggmaterial osv. Det som avgör i slutändan, eller bör avgöra i slutändan, är vilket system en föredrar. Om en person vill ha enkelheten hos iOS är det möjligt att dessa 2000 kr extra inte spelar roll, för 4000 kr är trots allt inte lite heller (mellansegmentet). För någon som föredrar Android känns dock dessa 2000 kr som mycket pengar.

Sitter på en HP ProBook 4710s med Windows Vista 32-bitars från 09 som kraschat flera gånger. Ibland eller ofta vet jag inte varför den kraschar men ett tag kraschade den konstant av värme (streamade film) så jag köpte en kylplatta. Batteriet är ur funktion (kan inte ens starta upp den utan att ha strömsladden i). Det första året höll den ca 4 timmar men oftast har jag haft strömsladden i (kanske något som påverkat batteriet?). Hela 8500 kr kostade den när jag köpte den. Flera USB-portar, HDMI-port, VGA-port och någon port till samt 17,3 tum skärm. Stor, tung och klumpig. Aldrig att jag köper en laptop (eller HP) med så stor skärm igen.

När jag köpte den skulle den bli min huvuddator och ersätta en tjockskärm som var över 20 tum. Så jag tänkte att jag behövde en stor skärm. Nu ska jag ersätta den med en surfplatta, får se om jag kommer sakna laptop eller inte. Jag vill ju inte ha traditionellt OS (typ Mac OS X, Windows 8 eller Ubuntu) så någon Mac blir det inte. Fast om de stoppar in iOS i en MacBook Air så köper jag (om jag nu skulle sakna det fysiska tangentbordet). Under alla år som jag har haft dator har jag nog surfat 98% av tiden så att betala för ett traditionellt OS är som kasta pengarna i sjön.

Last edited by a moderator: 12 jan 2013
  6. fotbollerik

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

De bara hoppas att de fungerar för dig då :P För din dator lät ju knappast som en höjdare med alla krasher? Har en Stationär PC också som jag dock sällan kör på. De mest laptopen och de komiska är att kör jag PCn 1 gång i veckan i 2 timmar är risken större att den krashar än när jag använder MacBooken 3-5 timmar om dagen :)

7. Droid55

Droid55 Guest

Bra (även om jag nu inte har fått samma bild av iPhone 5 som du).

På den tiden fanns inte jag höll jag på att skriva. Menar att jag inte vet hur vare sig iOS och Android var då. Folk verkar ju påstå att det är Android som har mognat och blivit mer stabilt i jämförelse med iOS. Vad vet jag.

Japp.

Om du har behov av ringa gratis inom Telia så kanske det är bra. Hur mycket betalar du och vad ingår?

Jag ringer främst personer som har Comviq/Tele2 samt fasta nätet. Just nu vet jag bara en som jag ringer som har Telia. Så för mig är det värdelöst att ringa gratis inom Telia. Ska satsa på ett fastprisabonnemang så jag ringer (och skickar SMS) gratis inom Sverige.

Vad betyder fri surf hos Telia? Fri surf är aldrig fri surf, alltså det finns alltid något tak. Vi har mobilt bredband med fri surf hos Telenor där taket är 100GB (vilket vi aldrig har kommit upp i då jag aldrig har märkt av någon sänkt hastighet). Abonnemang för smartphone brukar ju ha betydligt lägre tak innan hastigheten sänks. Tror 20GB är det högsta som finns, oftast är det 0,5GB, 1GB, 3GB, 5GB och upp till 10GB. I varje fall när jag har kollat igenom abonnemangen som finns hos samtliga operatörer.

Comviq/Tele2 är sämre. Överbelastat nät. Själv kommer jag att välja Tre. Telenor hade jag också kunnat välja om det inte vore för att de inte har bra erbjudanden. Både Tre och Telenor har bra täckning (och Tre har framför allt bra erbjudanden).

8. Droid55

Droid55 Guest

Nej, min dator är ingen höjdare... Så många gånger jag ha velat streama film och se på vår HDTV men det krånglar då också. Så trots HDMI-port och HDMI-kabel har det inte blivit mycket TV-tittande. Sett det mesta på datorskärmen istället.

En gång vägrade batteriet att ladda sig trots att strömsladden var inkopplad. Greps av panik när jag såg att batteriet bara sjönk och sjönk. Googlade på problemet och läste att någon hade provat att lossa batteriet och sätta tillbaka det. Tänkte att det troligen inte skulle funka men var desperat så tänkte att det var värt ett försök. Stängde av datorn, lossade batteriet, blåste lite och bad en bön, satt in det och slog på datorn igen. Det funkade. Det händer ibland att batteriet inte vill ladda sig och då gör jag den här proceduren.

Ändå ska pappa ta över datorn när jag har skaffat min surfplatta. :P Han ska köpa nytt batteri och hoppas på det bästa.

9. fotbollerik

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Låter bara som att han tar över huvudvärk :P min gamle far e likadan med telefoner , han ska alltid ha den man haft förr eller någon annan även fast han bokstavligen inte vet hur ett sms ska skrivas bävar för den dag han får tag i en smartphone

10. Droid55

Droid55 Guest

Haha, min pappa tror han kan fixa allt och han vill fixa allt. Sa att han skulle passa på under julrean men det ville han inte. Han sa minst 15 tum skärm och jag sa att det fanns flera men så sa han att min ju ändå var större än så. Han hakar upp sig för mycket på de ynka tum min är större, alla portar och vad den kostade ny. Nya tider, nya datorer liksom... Han tycker jag köper nytt hela tiden och då har jag inte köpt någon till dator sedan 09. Några mobiler har de väl blivit (5 varav 1 fick jag). Pappa är samma med bilar, bara den rullar så duger den.

11. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

De flesta jag känner har Telia så det är ju en klar fördel. Alla vill ju ha ner sitt pris så mycket som möjligt. Nu betalar jag 99kr/månaden för abonnemanget. Dock har dom ändrat om så kommer få betala 169 för abonnemanget när jag bestället nytt. Då ingår fria sms till alla, fria samtal inom telia, 3GB surf varje månad (sedan sänks hastigheten). Och sen får man spotify premium eller Storytell gratis i ett år. Sen finns det en rad med andra tillval man kan göra både gratis och betal.
    Sen att jag dessutom kan köpa en surfplatta också utan behöva ha ett eget abonnemang till den gör ju inte saken sämre. Får bara ett extra simkort som går genom mitt mobilabonnemang :)

Det är fri surf upp till en viss mängd. Sedan sänks hastigheten.

Låter som "bad luck". Har kört PC i över 10 år och med alla datorer jag har hunnit med så har jag varit med om att dom kraschat max 10 gånger. Och då PGA överhettning.

Last edited: 13 jan 2013
  12. fotbollerik

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu har ja säkert fel bara för de men en dators levnadslängd brukar bero på hur väl allting i den är synkat ihop? Å ja har hört att Apple kör samtliga komponenter från samma ställe å ser till att allt är Max synkat , där av dess levnadslängd

13. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Apple lägger ju mer omtanke på sina produkter, komponenterna är ju utvalda under en väldigt lång tid medan t.ex. PC-tillverkare som Acer och Packard Bell skiter ut olika datorer med all möjlig hårdvara samtidigt som de ofta väljer komponenter som låter bra och är ganska bra men som har skitkvalité.

Har haft två olika stationära Acer-datorer. Båda fick problem ungefär efter två år, så kommer aldrig mer bli Acer.

Ska man ha en dator ska man bygga själv, eller köpa något som man verkligen vet kommer hålla. Då är Mac ett bra val.

14. fotbollerik

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Instämmer helt!

15. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ni får gärna diskutera PC vs MAC. Men skapa då en egen tråd. En mod får gärna rensa tråden på OT inlägg

16. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu har jag föresten bestämt mig för två telefoner. Antingen Sony xperia S hos telia och sen en surfplatta. Eller Asus Padfone 2in1 hos Tele2. Någon som har erfarenhet av respektive telefon och operatör?. Okej Telia har jag själv och har bara bra erfarenheter av dom. Men Tele2 då? Hur är deras kundservice, täckning osv?

17. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    I min närmaste kompiskrets, barndomsvänner, så har vi alla olika operatörer. Vi har alla täckningsproblem på olika sett i Stockholm så jag likställer alla operatörer. Fast hemma hos en kompis i norra Sköndal så suger min tele2 täckning. Detsamma i mitt tillfälliga hem under sommaren. Hade jag bott där permanent, hade jag bytt operatör. Kundservice verkar det som att det alltid finns några som är skit, det är det som hörs. Jag har som sagt tele2 och de ringer mig ibland och försöker sälja på mig massa mer saker. Vet inte om de andra gör det men det kanske inte är något man önskar.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

18. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jag hade inte tagit en Xperia S. Har haft den för ungefär ett år sedan och skulle aldrig byta tillbaka. Har den ens fått Jelly Bean via Sony än? Varför välja en sån gammal telefon när det finns en massa nya?

Jag personligen har ingen erfarenhet av Tele2, men jag har hört att dom haft lite strul med 3g-nätet. Men det finns säkert en massa som är nöjda med Tele2, precis som det säkert finns ett fåtal som kommer säga att dom är värdelösa, så är det alltid med alla operatörer :)

För att återgå till ämnet. Jag har en SGS3 nu som jag tycker är nästintill helt perfekt. Hade jag köpt en ny lur nu så hade det däremot blivit en Nexus 4, p.g.a att Samsung gjort det omöjligt att köra CM med en perfekt kamera, TV-ut osv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Last edited: 13 jan 2013
  19. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vad var det för fel på den? Har ingen aning om den har fått JB eller inte. Men om den inte fått det så är det inget jag gråter för direkt :P. Tar jag den så kan jag kanske ta en surfplatta också då kostnaderna blir lägre med den luren. Och den är inte ens ett år gammal så känns ju inte jätte gammalt direkt.

Det har jag också hört. Därför jag är lite tveksam till Tele2

Okej. Som jag sagt tidigare så gillar jag inte SGS3.
    Haha alla säger Nexus 4. Vad är det som är så speciellt med den? :P

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2[/QUOTE]

20. Droid55

Droid55 Guest

Tele2? Skulle du inte ha Telia? Rekommenderar nog inte Tele2 pga. dess överbelastade nät.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.