Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 juli 2009.

1. simon

simon Banned - Scammer Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Någon som vet om det finns någon sida med samlade teman för din snowstorm

2. simon

simon Banned - Scammer Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Japp det stämmer, ibland står det tom. Unable to load wiget.

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

5. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Förslag:
    "Visa dagtid i 4x1 widget" skulle kunna vara
    "Visa viss tid" och en möjlighet att ange vilken timme man vill visa. Dagtid funkar säkert för 9/10 men det finns ju tex shiftarbetare som vill veta vädret på morgonen innan de går på sitt eftermiddags skift osv. Se så skulle man kunna låta detta gälla även för de mindre prognoserna.

(Jag tillhör den 9/10 som dag tid funkar alldeles utmärkt för :) )

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Klokt tänkt. Skall kolla på det.

Idag har jag signat ett liknande license agreement med AccuWeather. Snart får jag tillgång till deras API, och kommer då ta beslut på om jag skall stödja dem också, eller om jag skall leta vidare efter en alternativ väderkälla.

7. Näslund

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hur många nedladdningar har du av programmet vid det här laget? Någon uppfattning av hur många användare?

Dagens namn: Kaj, grattis.

8. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Även fast jag känner mig som ett stort fån som ens påpekar något så självklart, så hoppas jag att du lägger detta som en inställning vilken väderkälla man vill ha då jag själv anser att yr är den mest exakta tjänsten som finns just nu.

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar :)

Developer console brukar lagga lite, den stod t.ex väldigt länge på mindre än 50 nedladdningar trots att det fanns 70 som givit betyg. :)

Just nu visar iaf developer console att jag haft minst 2800 nedladdningar, och drygt 1500 har den fortfarande installerad.

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Självklart. Jag föredrar också yr, och nu vet jag inte ens hur prognoser från AccuWeather ser ut när man får dem via deras API, men det är ju inte ens säkert att jag kommer köra vidare på det spåret.

11. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Får man lägga in önskemål på alternativ väderservice?
    Då skulle jag vilja rösta på weather.com

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag har kollat på den tidigare och signade deras avtal för att få tillgång till deras API och se hur det var. När jag läste licens agreement såg jag desvärre att de suger stenhårt. Några läckar stycken:

(De skriver av någon anledning delar i upper case)

"The Service allows third-party Internet web sites (non-Mobile Web sites) and desktop applications to access a subset of the data available on www.weather.com via an on-request XML feed. The Weather Channel Interactive, Inc. (TWCi) provides this data free of charge to partners who wish to incorporate weather into their single Internet web site or single Desktop Application in exchange for five (5) promotional links, including an embedded link within the TWCi Logo, back to www.weather.com. "

"YOU MAY NOT USE THE SERVICE TO CREATE WEATHER AND WEATHER-RELATED PRODUCTS TO BE DISPLAYED ON HANDHELD OR OTHER WIRELESS DEVICES."

Widgeten skulle bli duktigt ful om man måste ha fem länkar, men även om jag gått med på det så hade det fallerat på att man inte får använda det i mobiltelefoner.

13. Limmet

Limmet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

14. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Oj, visste inte alls om det där. Då bryter jag troligtvis mot avtalet när jag kör den i min conky (använder dock inte api:t) :P

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Om man gör något som bara har få användare eller liknande så behöver man nog inte vara så noga. I värsta/bästa, beroende på hur man ser det, kommer jag ju ha tusentals användare och då kan de känna av lasten och börja kolla på vart den kommer ifrån. Därför vill jag ha ryggen helt fri.

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

När jag implemenerar ytterligare en prognosleverantör, t.ex accuweather så kanske jag får tag på aktuella temperaturer.

17. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

18. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jo, det för står jag.

19. Näslund

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har använt denna tjänst i nått program, enkel då man kan länka till en txt fil som enbart innehåller temperaturen. Dock är mätningarna helt ideella och där har det spruckit för mig då flera ställen under programmets livstid har lagt ner och ibland inte ersatts.

Sen så är det även ett krav att upplysa temperatur . nu och att länka tillbaka till dem, (något som jag lyckades få bort om jag inte laddade mer än 1/gång minut, vilket motsvarar 60 användare i stockholm...)

Last edited: 13 augusti 2009
  20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Iom att jag än så länge inte fått tillgång till AccuWeahters API och att jag åker på semester på onsdag så har jag knappt utvecklat något.

Nu gjorde jag dock ett provskott med att dra igång google maps, visa egna markers samt ta reda på vart användaren trycker. Verkar fungera bra. Ev kommer jag lägga in detta som ett alternativt sätt för att välja position. Funderar även på om jag skall göra så att Snowstorm även fungerar som applikation. Dvs man kan dra igång den via home och då kommer man till google maps. Sedan kan man panorera runt och välja prognos för den plats man tittar på.

Vi får se vad det blir av det.