Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by Kaj, Jul 1, 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu fick jag tillgång till AccuWeathers API och det verkar som att jag kommer kunna använda det också. Däremot blir det en massa konfigurationsparametrar som inte stödjs. T.ex kommer jag inte kunna översätta deras prognos till svenska.

2. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Roliga idéer,
    Kanske en funktion där du kan peka ut den plats som du får ut är närmast. Då kan man se att jag står här och yr ger prognos för den här platsen, och få en uppfattning om hur långt bort den är (beror ju på geonames/yr hur nära det blir)
    En meteorolog skulle antagligen anse det behovet löjligt, träffar de rätt inom 5 mil så är de väll nöjda.... :)

3. Näslund

MINA ENHETER

Hum... Kanske en funktion där du väljer några väl valda platser i sverige och tar hem deras prognoser och sedan placerar ut solar och moln över Sverige ala' Jan Polman. Sverige prognos via google mapps. Då kanske Koxx slutar tro att det är han program :)

4. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

En vidareutveckling på denna kan var att ta de största städerna i ens närhet. (närmaste 20 milen eller nått?) Om man t.ex. bor i västerås har man inte så mycket intresse av vad som händer i lule :P

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kul för de som bor i Norrland :)

Någonting kommer hända med google maps, men just nu blir det till att skriva om så att jag även kan få in AccuWeather. Får se om jag har möjlighet att koda något de kommande veckorna då jag är utomlands. Annars blir det efter det.

6. stab

stab Youth Droid Medlem

Telefon:
    Galaxy s7

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Tänkte bara säga tack för en väldigt trevlig väderwidget!!

7. mmanson

mmanson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för den bästa väder-widget hittils!! Har provat en hel del andra widgets men antingen de är resurskrävande eller.. annat. Nu är det så att jag hittar ingen möjlighet att lägga till flera städer från olika länder. Är jag blind eller is not suported yet?
    tack på förhand för svar.
    nu ska jag logga in på market och ***** ;]

8. Näslund

MINA ENHETER

Du får skapa en widget per stad så borde det funka.

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp, det blir en widget per stad i så fall.

I en kommande version (vet inte vilken) kommer jag även göra det möjligt att utifrån google maps välja att se vädret på en plats, utan att ha en widget installerad.

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

I helgen blev det inte så mycket kodande. Har två supportfrågor mot AccuWeather. De ger prognoser i lokal tid, och säger vilken tidzon den lokala platsen är, men de säger inte om platsen för tillfället befinner sig i sommartid eller ej, så man kan inte utifrån deras lokala tid räkna ut vad det blir i UTC (GMT+0).
    Dessutom ger de prognoser med namnen day samt night. Jag frågade dem vad day motsvarar i tid, och det första svaret jag fick var att i prognosen kan man även se solens uppgång samt nedgång och att day motsvarar tiden mellan uppgång och nedgång.
    Sade år dem att det var lite märkligt. Betyder det att Kiruna inte har natt under drygt 40 dagar under sommaren, samt att de inte har dag under en period på vintern. De blev lite tveksamma och skulle fråga sina programmerare :)

11. lindbergf

lindbergf Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

hejsan, kör denna widget och tycker att den är riktigt bra...förutom att den inte verkar känna av att jag rört mej mer än 1km (som jag ställt in via "extras" tabben). Jag bor i Sthlm och pendlar mellan hemmet och arbetsplatsen, båda hyfsat centralt men ändå mer än 1km ifrån varandra. Men det verkar däremot fungera ifall jag kör en manuell "uppdatera". Tips på vad det kan vara? Kollar jag i loggen står det att jag är tex. 0,8xxx ifrån min tidigare position osv, kan det vara så att det är någon enhetsfel där man matar in km? Verkar inte vara möjligt att ha ett värde lägre än 1 heller så jag kan testa ifall den skulle uppdatera isåfall.

Vore tacksam för tips!

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm.. beroende på hur ofta du valt att den skall uppdatera så tar det tid innan den kommer byta plats. Dvs, det kan ta en timme innan den kollar platsen.

Jag tror inte att det är räknefel i avståndsberäkningarna, men jag upptäckte i veckan som var att det i Android finns kod för att beräkna avstånd, jag kollade min kod mot Androids kod, och det diffar lite, men det var väldigt lite. I nästa version kommer beräkningarna vara ändrade.

Däremot kan det korta avståndet ev förklaras av att när du hämtar hem en prognos för en plats så innehåller prognosen en plats som inte behöver vara samma som koordinaten du var på. Ex. Du är i kanten av vasastan, och får ner en prognos för vasastan. I den prognosen finns koordinaten för centrum av vasastan, och det är den koordinaten som sedan jämförs mot din nuvarande koordinat.

Hmm.. Ev skulle jag kunna införa så att threshold 0 betyder att man alltid skall hämta prognos.

13. lindbergf

MINA ENHETER

tack för snabbt svar! Jag pendlar mellan liljeholmen och Gärdet (På telefonen står det oftast "årstaskog" alt "liljeholmen" samt "Ladugårdsgärdet". Så jag tycker att avståndet mellan dessa borde vara tillräcklig långt? Jag har ställt in på uppdatering varje 60min men som sagt det verkar inte fungera klockrent för min del.. Kan det vara några andra inställningar som jag kan ha ställt "fel"?

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nä, inte troligt. Jag pendlar mellan vasastan och söder och det märker widgeten av.

Jag skulle kunna kolla avståndet mellan punkterna hos geonames (som används för att få reda på platsnamn). Vad är start? Årstaskog? Vad är slut? Ladugårdsgärdet?

Edit: Och vad säger loggen att du har för koordinat vid "slutmålet"?

Last edited: Aug 18, 2009
  15. lindbergf

MINA ENHETER

Starten är oftast "årstaskog" som sagt ibland "liljeholmen" och målet är Ladugårdsgärdet. Loggen säger att gärdet har koordinaterna 59.33887066666667,18.103354

Har inte koordinaterna för startpunkten just nu men kan kolla upp det ikväll när jag kommer hem om det skulle hjälpa till.

Stort plus för supporten, tänk om man hade det så på jobbets produkter :-)

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

.. skulle behöva lite koordinater. Du kan antingen posta här eller PM:a. Jag vill veta vilken prognos som visas vid startpunkten, och vilken koordinat du har där den säger att det är 0.8 i avståndsskillnad.

Avståndet mellan Årstaskog och Ladulåsgärdet är ca 4.5 km, så en uppdatering borde ske om du t.ex har threshold satt till 3.

Edit. såg att du nu hunnit posta. Det räcker med att jag vet vilken prognos du har vid starten. Kan få koordinaterna från den.

17. lindbergf

MINA ENHETER

Super, skickar över den andra koordinaten senare ikväll.

18. Kasken84

Kasken84 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

hur får jag in göteborg? får det inte att funka?

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Lite knapphändigt med information. Vad har du gjort? Vad händer? Vad händer inte? Vad står det i loggen? (Tryck på widgeten så du kommer in i detaljvyn, tryck sedan menu, och välj logg)

20. mmanson

mmanson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kaj! har kollat nu flera dagar yr.no vs klart.se. tycker att klart.se stämmer mycket bra med verkligheten när det gäller temperaturen. Yr.no visade 16 grader och SOL, klart.se visade 13 grader och REGN. i verkligheten , spöregnade och 13 grader. ..