Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by Kaj, Jul 1, 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Just nu använder jag en väderwidget som hämtar data från google och fördelen med den är att google ger prognos på flera språk. yr.no som jag vill använda ger prognosen på engelska men fördelen med dem är att de har grymt bra prognoser. Det är nog inte mycket att översätta (typ windy, blåsigt) så svenska och engelska kan jag klara av. Om jag skall ha stöd för fler språk blir det struligt :)

2. stening

stening Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hehe så länge det är engelska är jag nöjd... ser så tråkigt ut om hela telefonen är på engelska (menyer, apps, m.m.) men väder widgeten på svenska :)

Grymt iaf att du tar dig tid att göra en bra och troligen snygg väder widget!

3. Kingen

Kingen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Området Hushagen är väl inte 100% korrekt men nära på i alla fall, vet inte exakt var gränsen går men Hushagen är väl någon kilometer eller ett par bort. Men prognosen blir ju rätt så, det är ju huvudsaken. :) Det kan väl ha att göra med att det är WGS84 också, det är ju en universell projektion som ska funka överallt och då blir den inte 100% tillförlitlig i Sverige, men antagligen alldeles utmärkt precis nog för väder. :)

4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sillaröd ligger ca 6 mil öster om Lund.

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Oops. Testade igen och såg att jag när jag testade din coordinat hade glömt ändra longitude.

Nu får jag Lund som svar, och yr.no ger Lunds rapport :)

6. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fint!

7. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Falköping
    Lat: N 58º 10.560'
    Lon: E 013º 33.119'

På Eniro kan du få koordinat om du behöver fler.

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar. Funkade det med. Jag känner mig klar med bitarna som skall hitta plats utifrån koordinater och ladda ned väderprognos för platsen.

Nu har jag börjat med det grafiska bitarna och själva widgeten. Desvärre är det nog denna biten som kommer ta längst tid. Jag är väldigt van vid java, men ovan vid android. Just nu har jag iaf lyckats göra en bakgrund som kan skala och en tom widget som visar bakgrunden.

Det som återstår är:
    *) Läsa gps
    *) Presentera konfigurationsdialog
    *) Presentera resultat
    *) Test, test och test :)

9. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Riktigt roligt, kommer med all säkerhet att bli en väldigt uppskattad app av alla nordbor.

10. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Indeed. Tycker att vissa av de som finns nu är lite väl dåliga på att korrekt förutsäga vädret. Tycker inte att prognosen "Risk för storm" med ett litet regnmoln som bild passar så bra in på 25-27 grader, molnfritt (gassande sol) och vindstilla. ;) Ser fram emot en ersättare.

Jag hoppas att du säger till här på forumet eller irc om/när du vill ha lite testare. :)

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kommer hojta till så fort det finns en tidig beta. Är nog rätt långt kvar innan precis allt fungerar. Hoppades på att nu i helgen ha fått till så att man kunde se en prognos, men konfigurering och att skapa en widget tog längre tid än jag trott.

Status är just nu att man endast kan skapa en storlek på widget (4x1) men jag skall ha fler storlekar (1x1 samt 2x1). Man kan visa konfiguration och spara. Widgeten kan även ladda ned prognoser och spara dem.

De konfigureringsalternativ som kommer finnas (ge förslag på fler om ni tycket det behövs):

Använda en vald plats.
    Använda gps/network för att få tag på plats.
    Välja att göra fallback till vald plats om man inte kan få tag på plats via gps/network.
    Välja att endast ladda ned prognos om man har wificonnection.
    Visa avstånd i meter eller miles
    Visa temperatur i Celcius eller Fahrenheit
    Visa tid i 24h klocka eller AM/PM
    Hur ofta prognoser skall laddas ned*.
    Språk (svenska eller engelska initialt)

Några avancerade alternativ som vanliga användare sällan kommer ändra:

"Max result" när man försöker att via en koordinat få tag på en plats. Ett lågt värde (1) leder till mindre trafik, men kan orsaka att man inte får tag på en prognos om man är i väldigt tätbebyggda områden. (Finns inte prognoser för alla platser). Default är 10.

"Initial max radius" påverkar hur stort område man söker inom för att få tag på sin plats. Ett litet värde kan ge bättre precision, men ett stort värde behövs om man t.ex är ute på sjön. Default 10 km.

"Expand radius". Hur mycket man skall utöka sökområdet med om man inte får några träffar vid första sökningen. Default 30 km.

"Threshold*" Avgör hur mycket ens plats får ha ändrats innan man väljer att hämta hem en ny prognos (som ev matchar den nya platsen). Default 10 km.

*) Dvs man kommer inte ladda ned en ny prognos om ens plats är inom threshold även om man valt att ladda ned prognoser ofta. Däremot kommer en ny prognos att laddas ned om det finns uppdatering för den man har. (Yr uppdaterar prognoser två gånger om dagen).

Medans jag skrev detta kom jag på att man kanske även vill kunna ha alternativet att aldrig uppdatera automatiskt utan att det alltid skall göras "manuellt" dvs refresh.

För det grafiska kanske man vill ha alternativen:
    Visa mängd nederbörd
    Visa vindriktning
    Visa vindstyrka

Platsnamn, temperatur, tid samt ikon kommer alltid visas.

Kanske märks att jag gillar att ge användaren en chans till att konfigurera det mesta :)

12. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Ser väldigt nice ut kaj, när jag läste satt jag å tänkte precis som du faktiskt att manuell refresh vore helt klart en bra möjlighet.
    Ser mkt lovande ut och ser helt klart fram emot betan

Gillar dom avancerade editerings möjligheterna as well

13. goa200

MINA ENHETER

här hittade jag lite snygga väderikoner om du inte redan bestämt dig
    väderikoner

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja de var verkligen läckra. Jag hade bestämt mig för att köra med några andra ikoner, men jag kan nog testa med de där också.

15. goa200

MINA ENHETER

Vore ju kul om man kunde skinna eller välja olika ikoner helt enkelt. vet dock inte hur mkt extra jobb det innebär.

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Troligen innebär det inte så mycket extrajobb. Frågan är bara hur man brukar göra när man låter folk skinna sin applikation. Om man skall tillåta det vill man ju ogärna att folk skall behöva packa upp applikationen, lägga nya ikoner i en folder och sedan packa ihop den igen.

17. goa200

MINA ENHETER

kan väl ha appen leta mot en specifik mapp och lista mapp namnen som finns där eller nåt. men innebär säkerligen mer arbete att packa upp ikonerna via appen än att göra det manuellt innan.
    så kanske gör en enkel skinning version först och sen om du har ork låt appen zippa upp zippen.
    personligen bryr jag mig om det lilla extra arbete det innebär att zippa upp den. bryr mig mer om hur widgeten ser ut och vilka conf. möjligheter den har

18. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Skulle det gå att lägga med default-ikoner och att i menyn ha ett alternativ där man väljer en url? I så fall skulle användare kunna lägga en drös med ikoner på en hemsida och låta programmet använda dessa. Eftersom det ändå går åt data för att hämta prognoser borde detta inte innebära så mycket mer trafik. Om prognosen inte ändrat sig behöver inte bilden laddas ned eftersom den redan finns lokalt.

Jag har ingen aning om vad som är möjligt så jag bara spånar lite...

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar för idén.

Rent tekniskt är det möjligt att göra så. Ev skulle man bara ladda ned dem första gången och sedan lagra dem lokalt i telefonen. Att behöva ladda ned ikonerna varje gång skulle slöa ned det hela och leda till fler felkällor. När jag väl har fått in det första användargränssnittet skall jag kolla på hur mycket strul det blir med att ladda skins från SD-kort, om det krånglar skall jag kolla på att ladda från en hemsida.

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag fortsatt lite med utvecklingen. Om man jobbar som programmerare är det inte alltid man är sugen på att fortsätta när man kommer hem.

Har pillat lite med att visa prognosen. Tycker inte att det blir vidare vackert, men vet inte riktigt vad jag skall göra. Detta är widgeten för 4x1. Widgeten i storlek 1x1 blir nog liknande. Den som är 2x1 är den som kommer ha mest utrymme, och den kanske kan likna förslaget i tråden.

Bilden är tagen från emulatorn. Har än så länge inte testat widgeten i riktiga telefonen.