Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jupp,det logiska hade varit att istället speca hur många celler man vill ha.

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag har själv hittat en bugg jag måste kolla på. Ibland misslyckas nedladdning av prognoser om orten/platsen har åäö i sig. Det konstiga är att den inte alltid misslyckas, men t.ex strular Södermalm nu. Ibland funkar Södermalm (Stockholm) och ibland misslyckas den och därför gör widgeten fail over till en plats nära, t.ex Riddarholmen.

3. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Lite OT kanske men, hur hämtar Yr väderdata från alla platser? T.ex kan man ju få en väldigt exakt väderprognos från en liten by ute i skogen i ingenmansland.

4. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Väderdata? Du menar var får de sina satellitbilder ifrån? ;)

Vet att SMHI har mätstationer men jag undrar hur mycket de eg. används. Vet inte om SMHI delar med sig att mätdata därifrån, det lät ju nästan som det när de intervjuade någon på om just yr.no. Han sade att i princip har alla länder samma modeller och data, och därför samma prognoser.

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Yr har samarbete med många andra väderprognosleverantörer, och de kör även statistiska beräkningar. Om de t.ex har prognoser från platser i närheten så kan de få fram ett rätt bra resultat.

6. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Då vet jag det. :)

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Efter att ha ökat spårutskrifterna som jag visar i loggen så visade det sig att det inte hade med åäö att göra utan widgeten har fått read-timeouts mot yr. Undrar om deras servrar har blivit mycket nedlastade pga snowstorm. Testar att öka read-timeout.

8. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Du är elak mot yr :P

9. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Antar att alla installationer läser samtidigt? Om det är fallet så kanske lite +/- "fuzz" är en bra ide för att sprida ut belastningen lite.

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nä, alla installationer läser inte samtidigt. När man konfigurerar en widget och väljer save så schemaläggs första exekveringen, och efter det görs en check varje timme från det klockslaget. Förhoppningsvis har inte alla användare installerat sin widget under samma minut :)

Kör nu en testvariant på min telefon där jag testar samma plats två ggr innan jag testar nästa plats om felet är timeout. Vid andra fel växlar jag alltid över till nästa plats direkt.

Får se hur det går, men förhoppningsvis hjälper det.

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Gjorde en "halvfix". 2x1 samt 1x1 skall förhoppningsvis se bättre ut i version 1.3.000 som ligger på market om något minut.

1.3.000 har även bättre hantering av timeouts, bättre layout på mobiler med stor skärm, samt lite fler konfigurationsalternativ för tryck samt vindriktning.

12. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som vanligt så ser det ut och fungerar strålande! Lufttrycket blir kanon då jag fiskar en del och kan då hålla bättre koll på förändringar.

13. Droid_276

Droid_276 Guest

piteå

Lat N 64° 44′ 56″ Lon E 20° 57′ 32″

jag kanske e alldeles för sent ute, gillar verkligen iden om att du tar ifrån yr.no, då dem e dem ända dugliga på vädertjänster.

ser fram med en uppdatering så att jag får se vädret för pite o it sthlm

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Menar du att du har installerat widgeten och får väder för stockholm istället för piteå?

Det enda du borde behöva göra är att välja att installera den, och sedan klicka på save i configurationen utan att göra några inställningar.

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Någon här som kör Magic med Android 1.5 och som använder senaste versionen av widgeten? Har fått ett mail från tyskland där en användare säger att det senaste versionen visar för stora ikoner, och på 4x1 varianten syns inte fyra ikoner utan bara 3½.

Edit: Användaren har tydligen Hero med 1.5

Last edited: 13 dec 2009
  16. swimtoast

swimtoast Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör Android 1.5 och den senaste versonen av widgeten på min Magic. Alla ikonerna syns klart och tydligt i 4x1 för mig! :)

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar. Då måste jag bara hitta någon med en Hero och 1.5.

I emulatorn för 1.5, och med upplösning för Magic/Hero får inte jag heller något fel.

Däremot finns det ett fel som gör att användare måste göra refresh om man väljer default skin efter att ha haft ett annat skin.

Skall höra med tysken om han alltid får problemet. Lite märklig kille. Han kör min widget på Acer Liquid, Hero samt Motorola Milestone. Utmärkt för test :)

18. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

i min hero, med orginalrom så ser den bra ut, alla ikoner syns som dom skall

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Märkligt. Såg att någon nu också kommenterat att den inte funkar på Hero. Gjorde en förändring och lade precis upp en ny version. Får se om det hjälper eller ej.

Tack för upplysningen. Nu vet jag att det verkar fungera olika på olika versioner av Hero.

20. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

jag kör version 1.3.000 om det hjälper. Och helt vanlig hero. Kört både svenska och engelska och båda språken fungerar