Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Freddan101

Freddan101 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kör Hero med 1.5 utan trubbel.

2. hajen

hajen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har precis testat den varianten som ligger på Market nu. Och den funkar bättre även om den fortfarande få lite knasiga proportioner på min DSTL1. Själva widget "boxarna" är nu symmetriska men finter och ikoner blir märkligt små och lämnar mycket tom yta oanvänd. Slänger med en bild där jag har en 1x1 överst och en 2x1 nederst med transparent bakgrund. Kanske har hittat en första dålig sak med att köpa en udda lur :)

Kan tillägga att även andra widgetar har lite problem, men det är mest att hela widgeten blir väldigt liten. Snowstorm verkar få storleken mer rätt, men fonter och ikoner blir väldigt små.

Bifogade filer:

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kör du den där med genomskinlig bakgrund? Skulle du kunna byta så att bakgrunden visas så att jag ser vilket område widgetarna täcker?

Har du kört någon annan widget som blir rätt? (Så att jag ev kan kolla vad de gör som inte jag gör)

Edit: Täcker 2x1 samt 1x1 rätt antal rutor, eller täcker de fortfarande för mycket?

Last edited: 14 dec 2009
  4. hajen

hajen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här är två nya bilder tyvärr suddiga då kameran på denna burken är betydligt sämre. Har lagt på bakgrund på widgeten och även slängt in en icon bredvid. Andra bilden är med retro clock samt den andra yr widgeten från Gmarket.

Ser lite ut som att snowstorm fortfarande ritar ytan för stor (iaf om man matchar gentemot de andra widgetarna). Personligen så tycker jag att det hade varit trevligt om de var så stora som de är fast med större ikoner och text. Men för att följa standard mått så inser jag att de "borde" vara mindre.

Får väll önska mig en 2x2 och 3x3 widget i framtiden också ;)

Bifogade filer:

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag måste verkligen lösa det problemet på något sätt. Gillar inte alls att det blir olika i HTC Tattoo samt DSTL1. Har du testat kalenderwidgeten som har en tråd i detta forumet? Får den rätt storlek? (4x1)

6. ebolasmurf

ebolasmurf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte vågat förens igårkväll.. drog ner den till min Spica.. fungerar riktigt bra faktiskt. Måste bara kolla hur mycket data den drar varje gång den kollar.

Testade att uppdatera location när jag kom till jobbet imorse.. men fick mata in länken istället till yr.. då gick det bra. Kanske bara jag som inte hänger med hur gps funktionen fungerar..

iaf.. kul att du tagit tag och gjort en riktigt bra widget mot yr! :))

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Valde du att konfigurera widgeten på något sätt? Om man inte väljer att konfigurera något, utan bara väljer "save" så skall widgeten en gång i timmen kolla vart du är, och ev ladda ned prognos för den platsen (beroende på om det redan finns en prognos och om du har förflyttat dig långt eller ej)

8. e2zippo

e2zippo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Skön app, men den visar fel plats för mig, och den byter lite till som tätt, trots att jag är på samma ställe. (Lidingö), den visar skärsätra och nåt annat jag inte kommer ihåg. Har testat via GPS också, det spelar ingen roll. Försökte hårdkoda in Lidingö men det står fortfarande Skärsätra?

/Martin

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kan du posta gps-koordinaterna från loggen? Tryck på widgeten, i detaljvyn tycker du på menyknappen och väljer sedan log/logg. Översta stycket där kommer säga något i stil med "got location" och sedan två decimaltal. De talen skulle jag vilja ha. Om du inte vill lägga ut dem här kan du pm:a mig.

Den loggen kan även förklara varför den byter platser. Det kan vara så att första och andra nedladdningsförsöket leder till timeout, och då försöker jag hämta nästa plats istället.

edit: och om du alltid vill köra mot Lidingö skall du klicka för "Use YR URL" och skriva: /Sweden/Stockholm/Lidingö/ i textfältet.

Last edited: 19 dec 2009
  10. e2zippo

e2zippo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ok, tror jag hittade på det.
    59.347758293151855
    18.148351907730103

Står även högre upp "Couldn't get location"

Sen hittade den på ovanstående koordinater med hjälp av gps när jag testade.

Försökte som sagt även skriva i lidingö i textfältet, men det står fortfarande Kottla eller Skärsätra.

Och finns det nåt sät att få widgeten att bli större, att täcka hela skärmen, ungefär som på Herons variant?

/Mvh Martin

/Martin

Last edited: 19 dec 2009
  11. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Hej Kaj
    Till att börja med vill jag tacka för en superbra väderapp. Allt är dock inte 100%
    Först en bugg och sedan några synpunkter:

Bugg:
    Jag har 2 widgets på min skärm, en för aktuell plats och en med hårdkodad plats. Jag vill ha olika skin på dessa men när man klickar för att få detaljvy så blir det samma skin på båda. Har även testat med att ha widgeterna på olika skärmar med samma resultat.

Synpunkter:
    1:Jag använder 4x1 med skinet tncnew och jag tycker att det blir lite rörig med vilken dag som temperaturen gäller för. Först kommer temp, sen ett långt mellanrum och vilken dag det gäller. Direkt efter det så kommer temp för nästa dag följt av ett långt mellanrum och sedan vilken dag den tempen gäller. Det gör att det är lätt att blanda ihop vilken dag som en temperatur hör till.
    Just nu ser det ut såhär:
    -6c Lör-5c Sön-5c Mån-6c Tis

I originalskinet finns samma problem men eftersom avståndet mellan temp och dag är mindre är det lite bättre. Jag personligen tycker att det naturligaste är att först kommer dagen och sedan vilken temperatur det kommer bli. Det behöver också vara mindre avstånd mellan dessa och större avstånd mellan dagarna.

2: När man väljer kts som enhet för vinden så visar den 2 decimaler och det är lite onödigt. Prognoserna är ändå inte så exakta så det tar bara upp plats. Jag undrar även om du hämtar ner dessa siffror eller om du omvandlar själv. Jag kollade vilken omvandlingsfaktor som används och den skiljde sig ganska rejält mellan olika dagar. Jag antar att felet beror på att m/s presenteras avrundat men kts beräknas på ett exakt värde men jag undrar ändå.

3: Jag hade först problem med att prognosen inte visades på den plats jag befann mig utan en plats i närheten. Detta löstes genom att jag gick in på http://www.geonames.org/ och satte platsmarkören för min stadsdel och omkringliggande stadsdelar på rätt platser. Det fick mig dock att fundera lite, jag såg att nån har föreslagit att man kan ha en "preferred" plats och det verkar bra. Går det inte att göra så att om denna föredragna plats finns bland de närliggande platserna som hittas så är det den som ska visas. Om man tex har valt "Stockholm" som föredragen plats så kommer man få prognosen för Stockholm och inte stadsdelen man är i. Det blir en blandning mellan att hårdkoda en plats och att använda fall back url. Det kanske även går att ha flera föredragna platser.

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Initialt gör appen en sökning mot geonames.org för att översätta från koordinater till platser. Platserna används sedan för att försöka få tag på en prognos från Yr. När appen testar med koordinaterna du postade här så ger geonames dessa platser. Decimaltalet som står på slutet är avstånd i km från koordinaterna du gav, till platsen som geonames föreslår.

Kottla : 1.0714881591796874
    Skärsätra : 1.0714881591796874
    Djurgårdsbrunn : 1.8200989990234375
    Lidingöbro : 1.8200989990234375
    Mölna : 2.0057965087890626
    Herserud : 2.03087548828125
    Lidingö : 2.2730458984375
    Kyrkviken : 2.34993603515625
    Islinge : 2.910349365234375
    Vikdalen : 3.464900390625

Som du ser så är det lika långt till både kottla samt skärsätra. Troligen är det de två platserna som widgeten alternerar mellan?

Vad händer om du ändrar settings i widgeten, klickar i use yr url som jag sade, och skriver in url:en jag postade, och sedan gör en refresh?
    En refresh som leder till nedladdning av en ny prognos kan ta några minuter, så om du inte ser någon ny "post" i loggen får du vänta lite längre. Efter ca 5 minuter kan du kolla i loggen och se vad den senaste "posten" säger. I den borde det stå något om "Ignoring current location, configured to use hardcoded address". Om det inte gör det så kanske du glömt trycka save i settings?

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Angående buggen:

Hehe. Damn, jag hade hoppats på att ingen skulle vilja ha två widgets med olika skins. Jag har känt till det där felet sedan starten, skulle kunna ändra till det, men det skulle bli rätt struligt.

1) Skall tänka på det.

2) Ja m/s visas avrundat, kts beräknas på det icke avrundade värdet. Helt ärligt hade jag ingen aning om hur många decimaler jag skulle visa på kts iom att den enheten inte säger mig något :)

kts beräknar jag enligt:

windSpeedInMeterPerSecond * 1.94384449, och sedan rundar jag av till två decimaler.

3) Hmm.. faktiskt ett bra förslag. Måste fundera på hur man skulle konfigurera det, men jag kan förstå att folk ev skulle vilja ha "snap to"
    En sak som stör mig lite är att geonames kategoriseringar är lite muppiga, annars skulle jag vilja göra så att man kunde välja enbart "större" platser.
    Hmm... undrar om jag inte faktiskt redan har skrivit lite kod som försöker trolla fram endast större platser. Måste kolla.

14. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Eftersom jag har olika platser ville jag ha olika skin. Jag överlever dock med att använda samma skin:)

Kts är knop (Nm/h) och din omvandlingsfaktor stämmer. 1 Nm= 1852 m => 1kts=0.514444m/s och 1 m/s=1.94384449kts
    Du kan med gott samvete ta bort decimalerna för de behövs inte. Inte ens när man landar ett flygplan får man veta vinden med decimaler. Prognosen är inte heller tillräckligt exakt nog för att det ska vara meningsfullt att visa knop med decimaler.

Vill du ha större platser kanske det går att utnyttja att geonames ger population. Då borde du kunna välja platsen med högst population och presentera prognosen för den platsen.

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ok. Tar bort decimalerna i nästa version.

Att kolla på population kan dessvärre misslyckas. Om man kollar på koordinaterna för platsen på lidingö som tidigare nämndes i denn tråden så får min widget tag på detta:

Kottla : : 1.0714881591796874 : null : PPLX
    Skärsätra : : 1.0714881591796874 : null : PPLX
    Djurgårdsbrunn : : 1.8200989990234375 : null : PPL
    Lidingöbro : : 1.8200989990234375 : null : PPL
    Mölna : : 2.0057965087890626 : null : PPLX
    Herserud : : 2.03087548828125 : null : PPLX
    Lidingö : : 2.2730458984375 : 43000 : PPL
    Kyrkviken : : 2.34993603515625 : null : PPLX
    Islinge : : 2.910349365234375 : null : PPLX
    Vikdalen : : 3.464900390625 : null : PPL

Kolumnen där det står "null" är population, så i det fallet hade man fått tag på Lidingö.

Om man söker på min plats (rödabergen, vasastan) får man:

Rödabergen : : 0.36521597290039065 : null : PPLX
    Vasastaden : : 1.1387437744140625 : null : PPLX
    Odenplan : : 1.1476317138671874 : null : PPLX
    Albano : : 1.2369459228515625 : null : PPL
    Marieberg : : 1.582593017578125 : null : PPLX
    Huvudsta : : 1.663006591796875 : null : PPLX
    Kungsholmen : : 1.6892362060546875 : null : PPLX
    Johanneshov : : 1.8053121337890625 : null : PPLX
    Haga : : 1.9521922607421875 : null : PPLX
    Norrmalm : : 2.147841796875 : null : PPLX

Dvs jag hade inte fått någon träff om jag kollat på population.

Hmm.. ev skulle jag kunna kolla på population i första hand, och i andra hand försöka hämta prognos så som jag gör nu.

16. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Kan man göra en sökning med villkoret population<>null eller population>1?

Att söka efter större städer borde vara ett menyval och jag skulle vilja ha det i kombination med en föredragen plats. Ex när jag är hemma i Högdalen vill jag att ha vädret för just Högdalen men åker jag till Västerås så vill jag har vädret för Västerås och inte för någon stadsdel jag aldrig har hört talas om. Det skulle kanske krävas två sökningar, en som kollar om min föredragna plats finns inom en viss radie och om så inte är fallet vilken är då närmaste större stad.

17. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Varför hoppar den ibland över 1 timme? Se här: [​IMG]

18. kalnins

kalnins Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ville bara säga att detta är en kanonapp. har en tattoo o den funkar klockrent, skriver t.o.m kättilsmåla som är en liten by i skogen norr om karlskrona.

tack för ett bra jobb

19. SEALen

SEALen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Mycket schyst app. Tack för att den är gratis!
    Det enda jag önskar mera av den är att den kunde komma i en 4x2 version :)

20. frelah

frelah Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact
    Hm, jag lyckas inte ändra location.

Jag har normalt "/sweden/stockholm/stockholm" men vill ändra till luleå, då bör jag väl skriva in /sweden/norrbotten/luleå?
    http://www.yr.no/place/Sweden/Norrbotten/Luleå/

Den vill dock inte ändra i widgeten utan där visar den fortfarande stockholmsvädret.

Vad gör jag för fel?

Edit:
    Kikade lite i loggen, där står följande: "Ignoring current location, configured to use hardcoded location". Är det inte just den hårdkodade adressen som är den man skriver in i rutan i inställningar?

Last edited: 27 dec 2009