Hej Kaj
Till att börja med vill jag tacka för en superbra väderapp. Allt är dock inte 100%
Först en bugg och sedan några synpunkter:
Bugg:
Jag har 2 widgets på min skärm, en för aktuell plats och en med hårdkodad plats. Jag vill ha olika skin på dessa men när man klickar för att få detaljvy så blir det samma skin på båda. Har även testat med att ha widgeterna på olika skärmar med samma resultat.
Synpunkter:
1:Jag använder 4x1 med skinet tncnew och jag tycker att det blir lite rörig med vilken dag som temperaturen gäller för. Först kommer temp, sen ett långt mellanrum och vilken dag det gäller. Direkt efter det så kommer temp för nästa dag följt av ett långt mellanrum och sedan vilken dag den tempen gäller. Det gör att det är lätt att blanda ihop vilken dag som en temperatur hör till.
Just nu ser det ut såhär:
-6c Lör-5c Sön-5c Mån-6c Tis
I originalskinet finns samma problem men eftersom avståndet mellan temp och dag är mindre är det lite bättre. Jag personligen tycker att det naturligaste är att först kommer dagen och sedan vilken temperatur det kommer bli. Det behöver också vara mindre avstånd mellan dessa och större avstånd mellan dagarna.
2: När man väljer kts som enhet för vinden så visar den 2 decimaler och det är lite onödigt. Prognoserna är ändå inte så exakta så det tar bara upp plats. Jag undrar även om du hämtar ner dessa siffror eller om du omvandlar själv. Jag kollade vilken omvandlingsfaktor som används och den skiljde sig ganska rejält mellan olika dagar. Jag antar att felet beror på att m/s presenteras avrundat men kts beräknas på ett exakt värde men jag undrar ändå.
3: Jag hade först problem med att prognosen inte visades på den plats jag befann mig utan en plats i närheten. Detta löstes genom att jag gick in på
http://www.geonames.org/ och satte platsmarkören för min stadsdel och omkringliggande stadsdelar på rätt platser. Det fick mig dock att fundera lite, jag såg att nån har föreslagit att man kan ha en "preferred" plats och det verkar bra. Går det inte att göra så att om denna föredragna plats finns bland de närliggande platserna som hittas så är det den som ska visas. Om man tex har valt "Stockholm" som föredragen plats så kommer man få prognosen för Stockholm och inte stadsdelen man är i. Det blir en blandning mellan att hårdkoda en plats och att använda fall back url. Det kanske även går att ha flera föredragna platser.
Click to expand...