Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 juli 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag använder Time på många ställen, men inte i forecast. Tänkte att det inte skulle spela så stor roll iom att jag där inte gör om det till en sträng... förutom vid loggningen. De loggraderna var lite menlösa så nu är det borttagna, men någon dag borde jag nog konvertera till Time på alla ställen.

Senaste (och tidigare versioner) finns på:

http://closed-source.com/snowstorm/snowstorm-downloads/7-snowstorm-downloads

Där finns även QR-ikon.

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag har fortsatt kolla lite på det. Har idag frågat på geonames-forum om det går att filtrera på platser som har befolkning. När jag läser dokumentationen tycker jag inte att det verkar gå att göra. Verkar bli lite svårt att få tag på stadsnamn.

Är även lite osäker på hur jag skall göra "snap to" eller "preferred location". Rent kodmässigt är det rätt enkelt, men frågan är hur användaren skulle konfigurera det.

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Går det att få en lista med närmaste platser att välja ifrån? Tänker att det skulle fungera ungefär som funktionen du har nu för att hämta aktuell plats när man vill hårdkoda url. Skillnaden skulle vara att man istället får en lista på tex 10 närmaste platserna och där kan välja vilken man vill ha.
    Sen borde alla val man gör sparas så man kan ha flera snap to-platser.

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det skulle gå att visa en lista, men problemet med det är att när jag hämtar listan vet jag inte vilka platser som Yr kan ge prognos för, och för att kunna filtrera bort de som inte är tillgängliga måste jag hämta prognos mot Yr. Jag vill inte göra något som liknar en DOS-attack, och därför måste jag lägga in fördröjningar, vilket gör att det kommer gå långsamt.

Om man kan leva med att man även kan välja "snap to" platser som inte finns hos Yr så går det enklare. Då återstår bara problemet med att man kanske vill välja en plats som inte är där man är :)

Har funderat på att ev låta användaren välja position från google maps, men när jag testade att skriva en aktivitet som visar google maps så blev det enbart google maps utan sökfunktion osv. Vet inte hur svårt det är att lägga in.

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Då återstår väl egentligen bara att låta användaren skriva in platsen och sedan klicka på en sökknapp. Då kollas om platsen finns i Yrs databas och om den gör det så läggs den till en lista av snap to-platser. Finns den inte så poppar det upp en ruta med förslag om vad som kan ha gått fel tex för liten ort, stora o små bokstäver osv.

Snap to kanske skulle vara en egen flik i inställningarna där du har två inmatningsrutor, en för länsnamnet som är förvalt via senaste position och sen en för att ange platsnamnet. Under där en lista på redan sparade snap to-platser.

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nu har jag skrivit klart lite kod som sorterar platser efter geonames featureCode samt avstånd och befolkning. Med det påslaget så väljs i första hand platser som är "större" enligt:

PPLC capital of a political entity
    PPLG seat of government of a political entity
    PPLA seat of a first-order administrative division seat of a first-order administrative division (PPLC takes precedence over PPLA)
    PPLA2 seat of a second-order administrative division
    PPLA3 seat of a third-order administrative division
    PPLA4 seat of a fourth-order administrative division
    PPL populated place a city, town, village, or other agglomeration of buildings where people live and work
    PPLX section of populated place
    PPLS populated places cities, towns, villages, or other agglomerations of buildings where people live and work
    PPLF farm village a populated place where the population is largely engaged in agricultural activities
    PPLL populated locality an area similar to a locality but with a small group of dwellings or other buildings
    PPLR religious populated place a populated place whose population is largely engaged in religious occupations
    PPLQ abandoned populated place
    PPLW destroyed populated place a village, town or city destroyed by a natural disaster, or by war
    STLMT israeli settlement

Om två platser har samma featureCode (t.ex så många platser featureCode PPL) så väljs den som har befolkning, har ingen befolkning så väljs den som ligger närmst).

Just nu kan man inte konfigurera att slå på detta, måste fixa det.

.. men måste fortfarande göra något som gör att man enklare kan välja en hårdkodad plats som inte är där man är. Funderar på att fixa så att man kan välja plats genom land/postnummer.

8. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag har tidigare skrivit om att jag ibland får platsen Klökan som ort i widgeten. Nu hamnar hg där hela tiden. Även om jag går in och hämtar aktuell plats (Linköping) så faller den tillbaka till Klökan nästa gång jag kollar. Konstigt va?

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Vad menar du. Väljer du att hämta aktuell plats, får linköping, kryssar i rutan "Use Yr URL" och sedan gör save, och ändå får du klökan?

Riktigt märkligt att du får en ort i västernorrland.

Vad sägger loggen? I den står det något om "got location" eller using hard coded.

10. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag kan inte ens få in Linköping. Jag får bara Klökan, inget annat. Ska se om jag kan kolla loggen. Vet inte om det är fel på min lur.

När jag går in på Google Maps/Lattitude så står det att jag befinner mig i Sundsvall... Det går inte att ändra även om jag klickar på "Get My Location". Ibland visar den rätt iofs.

Detta var förut idag. Testade nu och då funkar det att få My Location både i Snowstorn och Google Maps. Hmm, märkligt!

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Undrar om det händer när operatörerna har problem. Kommer ihåg att jag upplevde att Tele2 hade stora problem före jul, och då hade jag grymt svårt att få tag på location, och min telefon placerade ofta mig i norrland. (enligt google maps)

12. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Ja det stämmer att folk klagade på att Tele2 hade problem. Jag märkte iofs inte av det mer än det här med Klökan/Sundsvall specifikt. Om jag testar nu igen på Goggle Maps så växlar det mellan Linköping och Sundsvall var tredje minut när jag uppdaterar My Location...

Jag gjorde en Factory Reset häromdagen men problemen kvarstår. Kanske skulle kontakta Tele2, men det är ju oftast så jobbigt att verkligen få tag i någon som är kompetent om man inte har tur.

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Mmm, och de kommer nog bara säga att det är relaterat till telefonen och inte något de kan göra.

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nu till vad som händer på Snowstormfronten. Jag skulle bara titta lite på att göra "snap to", men det börjar bli något större. Skriver om rätt mycket.

*) Äldre prognoser behålls nu ett tag, så om man t.ex är på ett ställe en timme och sedan byter ställe i en timme, för att sedan komma tillbaka till ursprungsplatsen så kan man fortfarande använda information från den gamla prognosen (för att visa aktuellt väder).

*) Prognoser kan delas mellan widgets (tidigare var det bundna mot en widget)

*) Snowstorm kommer även fungera som applikation, och där kan man söka på postnummer eller platsnamn, och sedan visa prognos.

*) I applikationen kan man även se historik för platser man besökt tidigare, samt hämta ny prognos för en sådan plats.

*) Snap to är delvis implementerat

15. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Måste verkligen ge dig rejält med creds för en superapp.
    Kul att man varit med från första betatestet och sett hur appen utvecklats från en i mängden väderwidgets till den klart bästa väderwidgeten.

Starkt jobbat Kaj och dina planer låter än mer imponerande

16. Simon G

Simon G Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag måste precis som ovan ge dig cred! Denna app är en av de bästa som jag har sett, oavsett ketegori! Och med de kommande features du skriver om, kommer den att bli ännu bättre!

/Simon

17. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kan inte du göra alla program jag behöver? :)

18. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Låter fullkomligt briljant det där, Kaj. Vid sådana här tillfällen ångrar jag nästan att vi inte har Reputation aktiverat här på forumet.

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tack för alla kommentarer och förslag som kommer från användarna på detta forum. Utan er hade nog Snowstorm sett helt anorlunda ut, och troligen då inte på ett positivt sätt :)

20. SEALen

SEALen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nja, det får nog bara bli tre med den lite större storleken. Och iconerna verka vara stora nog för att supporta lite större visning. Bara visa dem i orginal storleken som de har. Sen större text förståss. Fast jag har börjar vänja mig vid 4x1 nu så den kanske blir överflödig :)

Har en HTC 2x1 digital clocka överst, sedan Snowstorm 4x1, HTCs calender 4x1 samt 4 stycken 1x1 app länkar längst ned på min home screen.