Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nuvarande versionen av snowstorm har inte support för timme-för-timme, den använder den vanliga prognosen, den som t.ex kan ses här:

http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Stockholm/

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Yr ger dessvärre endast prognoser, och säger inget om hur vädret är nu. Snowstorm kommer däremot hålla reda på nuvarande vädret (genom att titta på föregående prognos) om du låter snowstorm köra en halv dag.

3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Välkommen hem, Kaj :)

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Du är lite för tidigt ute, är fortfarande på resande fot, men har nu lite bättre tillgång till internet :)

Edit: Angående något annat. Om jag kommer ihåg rätt så gillar du beef jerky. Igår käkade jag torkad Yak, nästan som beef jerky. Väldigt gott.

Last edited: 23 maj 2010
  5. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Åhå!

Torkade djur, det är fina saker det. Nu blev jag sugen på beef jerky.

6. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Lufttorkad älg det är nice

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Har inte kodat något på Snowstorm förrens idag. Har fått en del buggrapporter från Polen. Appen funkade dåligt där pga av deras landskapsnamn. Har nu uppdaterat Snowstorm, men vill inte släppa en release med bara det. Håller nu på med sunrise/sunset. Skall börja visa det i prognosen. Att lägga till det är enkelt, och jag är nästan helt klar med det.

.. då kom jag på en sak. Vad tycker ni om att jag ändrar så att jag beräknar dag/natt-ikon utifrån soluppgång/solnedgång? Dvs, på sommaren blir det dagikon under fler perioder, och på vintern under färre perioder?

8. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tycker jag låter som en riktigt bra idé.

9. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Låter som en väldigt bra idé :)

10. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag är lite skeptisk och vill nog ha dag/natt som det är nu. Jag gillar när det är konsekvent och dag/natt vid fasta tider känns rätt för mig.

Du kan kanske göra det valfritt :)

11. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag skulle gärna ha en option att direkt tå till yrs prognos vid klick på widget istället för till dialogen. Iofs vet jag inte hur man då ska komma åt dialogen ;)

12. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter jätte bra. Tycker inte om att den visar måne kl 18, när det blir mörkt 22:00.

Ser fram emot per timme rapport oxå. Bra att du kommit tillbaka till projektet. Saknat uppdateringar på detta superbraiga projekt :).

Ser att du har hjälp av en bra grafiker i detta projekt, annars hade jag gärna hjälpt till.

Edit: Skrollbaren beter sig väldigt underligt i gamla versionen. Blir olika lång, till o med ingen längd.

Last edited: 13 jun 2010
  13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Att använda tiderna för soluppgång/solnedgång som bas för vilka ikoner som skall visas får bli konfigurerbart. Blir bara en kryssruta av/på.

Angående scrollbaren. Det är en lite muppig "bugg" i Android. Mina rader är olika höga, och Android försöker beräkna hur långt det är kvar till slutet.

14. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

fungerar bra för mig, tack för en härlig app !

15. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Kaj, jag har funderat på en sak gällande uppdateringen av data. Ledsen om detta varit uppe tidigare.

Det finns väl två typer av uppdatering, dels visningen av widgeten samt hämtning av ny data. Jag vill synka så sällan som möjligt men vill samtidigt ha så "färskt" data som möjligt samt korrekt visning. Dvs är det kväll vill jag inte att det ska stå "06-12" i widgeten för nuvarande prognos.

Två frågor kring detta:
    1. Har yr.no fasta tider när prognosen uppdateras? Om så är fallet skulle det vara smidigt att kunna ställa in fasta klockslag som Snowstorm uppdaterar (eventuellt med 30 eller 60 minuters fördröjning).
    2. Eftersom prognosen är nedladdad borde det väl gå att göra så att så snart klockan är 12 så uppdateras widgeten med den redan hämtade prognosen för eftermiddagen (utan att ny data behöver laddas ner)? Likaså vid de andra fasta klockslagen för visning.

16. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det går ju att stänga av att den gör så, men då blir scrollbaren väldigt liten och jobbig istället :)

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nja. De säger när nästa uppdatering för gällande plats troligen kommer. Ibland bommar de dock den tiden, och det är inte samma tid för alla platser. Dessutom vill man gärna sprida lasten så att man inte sänker deras servrar.

Snowstorm hämtar endast ned en ny prognos om den gamla har passerat sin giltighetstid, eller om du har bytt plats (och då passerat konfigurerad avståndsthreshold). Dvs, om du ställer in Snowstorm att kolla var 30:e minut så hämtas ingen prognos hem om du är kvar på samma plats som tidigare och nuvarande prognos är giltig. Widgeten kommer dock byta period om man passerat tidigare period.

18. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Okej tack för svar.

Är det möjligt/rimligt att om jag endast uppdaterar Snowstorm tex var 8:e timma, att man ändå får själva widgeten uppdaterad kl 00, 06, 12, 18? Dvs inte att den hämtar data oftare men så att säga refreshar widgeten så att klockslagen (06-12, 12-18...) stämmermed vad klockan faktiskt är?

Tänk följande extrema scenario där jag endast uppdaterar prognosen en gång per dygn. Uppdateras (refreshas/plottas om) ändå widgeten när klockan blir 00, 06, 12, 18 eller sker det endast när en kontroll efter ny data görs?

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

För att hålla logiken enkel göra uppdatering av UI, och koll av data/plats vid ett och samma tillfälle. I exemplet ovan skulle jag använda manual refresh av data. Då ritas bara UI om. Alternativt ställa in så att UI/data skall kollas varje timme, men ha en hög threshold satt. Då kommer inte data hämtas vidare ofta, och en prognos är inte större än ca 15kB om jag kommer ihåg rätt. Tror att Yr ger ca 2-3 prognoser per dygn (de kan ha ändrat, har inte kollat)

20. crs

crs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fick en idé, angående realtids temperaturer. Vet att det finns ett script till irc servrar som hämtar realtids temp i från flygplatser, dessa uppdateras ständigt och används som väder stationer. Vet inte om temperatur mätningar är någonting som mäts direkt eller kommer med själva prognossen, vilket innebär att dem är en uppskattad siffra. Hursom helst borde det vara möjligt att hämta denna data och presentera direkt i widgeten,

Alla flygplatser har kod namn som till exempel Bromma flygplats ESSB, arlanda ESSA.

databasen för alla världens flygplatser sammlas här:

http://weather.noaa.gov/index.html

bromma :
    http://weather.noaa.gov/weather/current/ESSB.html

Kanske har SMHI, mer lokala väderstationer som skulle kunna ge mer exakta live resultat?

bara en tanke
    -crs