Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

SMHI tillåter inte att man använder deras data utan att man betalar för det, så det är omöjligt, och jag vill helst att Snowstorm skall funka för de flesta länderna i världen.

Kollade lite fort på datat för bromma. Klockan är nu 17:24, och den senaste angivna temperaturen är från 10:50 i morse, så de verkar inte ge så aktuellt data :(

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Du pratar om nått som kallas för Metar. Det är dock inte realtid utan är en rapport av aktuellt väder som kommer var 30de minut när flygplatsen är öppen. Vissa flygplatser har även automatisk rapportering när det är stängt.

Problemet är väl att det är så få platser och uppdateringarna inte är konstanta dygnet runt.

Vill du snabbt kolla vädret i telefonen så är det bara att gå till http://www.aro.lfv.se/wapmet/select.asp och välja flygplats.

3. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Du måste kolla på den riktiga rapporten och inte på sammanställningen som dom har där nere.

Den intressanta raden ser ut såhär
    Det är vädret kl 15:20 UTC dvs 17:20 lokal tid. Där kan du se att det var 14 grader på Bromma

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag bommade att tiden jag kollade på var i EDT :)

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Fick en buggrapport från Norge (som bara drabbar Norge), så jag behövde göra ytterligare en rättning. Därför blir det ev en release i helgen.

Har jobbat vidare lite med soluppgång/solnedgång, men behöver förslag på hur jag skall visa det. Just nu ser det inte så bra ut.

Meningen var att jag skulle göra solen vid soluppgång/solnedgång "tinted" mot rött. Men av någon anledning funkar det inte i emulatorn. Vet inte om det funkar i verkligheten eller ej. I övrigt tycker jag att det hela ser fult ut. Saknar liksom något, eller är bara fel.

Vet inte riktigt hur jag skall presentera informationen. Ev inte alls ha raden som en prognosrad, utan lägga den som information i "huvudet" där det just nu står Forecast for Stockholm.

Andra förslag? Tänk på att det bör funka med befintliga skins.

Edit: Tiden som just nu visas är fel, den skall justeras till lokal tid.

Last edited: 14 jun 2010
  6. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Förstår vad du menar...

Kan du inte lägga in "Sunrise" till vänster och "Sunset" till höger (placerad mot varsin kant) och sedan till vänster om "Sunrise" ha en ikon som illustrerar soluppgåg och till höger om "Sunset" en ikon som du beskrev. Lägg in lite lättare moln (dis) mellan ikonerna (i mitten) så ser det lite mer "klätt ut")
    Alternativt så tar du en mer minimaliistisk approach och skriver i ren text, eventuellt med en liten bild) så att det inte tar så mycket plats. Snyggt med ikoner men det kan ta lite mycket plats...

Ett annat önskemål och en fråga:
    1. Kan du lägga in en "Stäng"-knapp (tex ett X) ovanför texten "Goto yr.no" så att man enkelt och snabbt kan stänga ner prognosen-popupen? Om du tycker det blir oestetiskt kanske du kan placera den där men ha den osynlig?
    2. Jag har väderwidgeten längst upp på min home screen. Kan man få bakgrunden (den mörkgråa) att gå kant-i-kant med displaykanten ovanför och på sidorna (på samma sätt som klockan ser ut här?

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

1) Hmm... Minnesanteckning till mig själv. Jag skulle kunna sätta en custom title, och när någon trycker på den visa två knappar. Close, samt refresh.

Custom title sätter man genom:

getWindow().setFeatureInt(Window.FEATURE_CUSTOM_TITLE, R.layout.my_title_layout);

Får se om jag får tid över till det.

2) Inte vidare enkelt. Du kan ersätta bilden backround*.png i katalogen /sdcard/snowstorm/.current_skin med den bakgrund du vill ha.

Edit: Angående ditt förslag. Låter bra, men det skulle nog se lite fel ut när man växlar mellan skins. På något sätt vill man ju att grafiken skall passa in med det skin som är valt.

8. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Du skulle kunna köra en standardikon för "sol upp/ner", och sedan låta temamakare lägga till en egen i respektive tema. Detta kräver dock, förstås, att de uppdaterar sina teman.

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ja, det är det jag betvivlar att de kommer göra. Dessutom skulle det kräva att jag på något sätt gör så att alla snowstorm installationer som nu finns ute hämtar ned ett skin på nytt.

Hmm... ev skulle man ju kunna köra på det som beskrevs ovan. Använda solen från månen från valt skin, sedan ha egen dimma mellan dem, och skriva tiderna under respektive symbol (eller mellan dem).

Kanske skulle funka om man ritar ikonerna mindre än vad de egentligen är. T.ex i 50% storlek.

10. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

En sak att tänka på är att tiden för soluppgång och solnedgång ändras ganska mycket på de 10 dagar som prognosen visar. Kanske en idé kan vara att redovisa den först i varje dags prognos men med förminskade ikoner.

Edit: Jag lekte lite i Photoshop för att visa hur jag tänker. Ikonerna är förminskade med 50%

Bifogade filer:

11. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

*Kommer timme per timme visning vara möjligt i nästa version? Gör inget om listan blir längre.

*En 4x2 widget vore nice o ha så man ser hela veckan (eller noggrant för en dag på övre raden o sen per dag under).

*Ett val att ha genomskinlighet mellan normal o ingen (alltså mer genomskinligt men inte helt).

*Sätta en offset på en widget (och tidsspann). Så man kan ha en dag på ena o nästa dag på andra.

*En 1x1 widget som bara visar sol uppgång/nedgång (och optional måne).
    Kolla hur det ser ut i MoonWidget, med pil upp o ner. Ha en för sol o en för måne.

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hmm, där sade du något. Yr ger bara uppgång/nedgång för dagen då prognosen ställdes. Jag kanske bara borde visa uppgång/nedgång som del av den första prognosen som visas.

Alternativt skulle jag själv behöva anropa någon funktion, eller beräkna uppgång/nedgång för övriga dagar, och det vill jag ogärna göra.

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Sorry, versionen jag släpper nu blir bara en buggrelease. Det enda som inte är buggrättning är uppgång/nedgång. Jag har varit på semester i en månad, och under den tiden kodade jag inget.

Releasen som jag börjar på efter denna är en release med större förändringar, och där kommer timme för timme.

Detta är också något som skall komma i en kommande release. Troligen efter timme för timme.

Hm.. skall tänka på det, men inget jag prioriterar. Om jag gör det så blir det i en release längre fram. Om du vet att du inte byter skin kan du själv lägga en egen bakgrund i skins-katalogen.

Menar du att du vill ha två widgets på home screen, där den ena t.ex visar prognos 1-4, och den andra 5-8?

Inte heller något jag prioriterar, men som kan komma i framtiden.

Tack för förslagen.

14. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

NOAA har 2 olika sidor för att räkna ut uppgång och nedgång men jag vet inte hur man får använda det.

http://www.esrl.noaa.gov/gmd/grad/solcalc/

Grafisk men man kan mata in long/lat

http://www.srrb.noaa.gov/highlights/sunrise/sunrise.html

Den äldre versionen. Den är dock lite klurig eftersom man ska ange östliga longituder som negativa. Samma gäller tidzonen där svensk normaltid ska anges som -1

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tack, men vill som sagt ogärna anropa fler externa sajter. Jag har tillräckligt många felkällor som det är :)

16. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Ok, då är det enda alternativet att själv räkna ut det.

Här finns en beskrivning, ser inte alltför komplicerad ut :)
    http://williams.best.vwh.net/sunrise_sunset_algorithm.htm

17. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har nån kodsnutt som räknar sol upp och ner på koordinat info.
    Jag kan inte ta äran för den själv men kanske kan den vara intressant.
    Kan skicka över den när jag hittar den så får du kolla om det är nått.

Gillar för övrigt iden med förminskade ikoner som symbol, kanske till och med mindre än 50%, jag vet ju ändå vad de ska föreställa.

18. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren :). Klart detta tar tid. Bra du gillar förslag på förbättringar iallafall.

Just precis. Eller en noggrann 1 och översikt på 2-5 på andra :).

19. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag önskar fortfarande att det gick att ha en 2x1 widget med nuvarande och nästkommande period :) Gärna då med 2 ikoner

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

@Näslund. Tackar, får kolla på det till en nästkommande release.

@Zuul. Ok. Tror det är ett relativt ovanligt behov, så det blir inte så högt prioriterat :(

@Papazian. Alternativa layouter kommer komma någon gång efter hour-by-hour releasen.