Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Stavsnäs by utanför Stockholm (värmdö).
    59.2819207906723
    18.682932257652283

2. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Läser från min magic och missade halva tråden, så plats kanske inte längre är så intressant.. åka. Ska testa yrvädret.

3. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Wooohooo!! Redan en favorit!
    Håller med tidigare talare om att det blir lite rörigt med flerdagarsprognosen. Men det löser du med lite tydligare märkning av dagar mm. Kanske olika bakgrundsfärger?

Annars tror jag denna kommer bli mycket poppis!

4. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

En sak som jag kanske har missat men jag kunde bara se nästa dagens väder. Skulle vara väldigt bra om man kunde se hur många grader det är direkt och hur vädret ser ut.

5. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Står det inte 23-05 på första ikonen?

Last edited: 17 jul 2009
  6. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

hmm... Installerade precis och ersatte den norska YR-widgeten (som emellanåt anser att jag är i någon stadsdel i Oslo eller i Kina), men "Use GPS"-inställningen verkar inte riktigt funka som den ska. Efter reboot dyker GPS-ikonen upp fram tills att Home laddar om när GSM/3g kopplat upp sig, och jag har inget annat installerat som skulle kunna trigga det (har inte hänt tidigare).

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Har du inte läst på hemsidan :)

Klicka på widgeten så att du kommer till detailsvyn. Trycks sedan på menuknappen. Då dyker settings, refresh, log samt about upp.

En refresh där tvingar alltid fram en nedladdning, och settings låter dig ändra konfigurationen. Desvärre måste det göras så yxigt iom att en widget som ligger på homeskärmen inte kan ha en meny :(

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Såg du beskrivningen av alla settings på hemsidan? Kan ändra på det om det behövs.

Widgeten kommer ändras så att det står dag på alla entries, sedan kanske man även borde ändra layouten på ytterligare något sätt. Vet dock inte hur :)

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Skall kolla på den.

SMHI tar betalt för sina prognoser och jag uppfattat det rätt? De verkar inte heller ha något bra API.

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kan du beskriva det lite utförligare?

Jag vet att widgeten får lite problem vid omstart. Telefonen känner då inte till sin sista kända plats, och gps:en kan inte få tag på någon när man är inomhus. Radiomasterna kommer då frågas om position, och förhoppningsvis skall du få tag på position då.

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Yr.no ger bara prognoser för framtiden, och inte vad som gäller prick just nu. Du borde dock se vilket väder de tycker att det skall vara om några timmar.

Widgeten visar det, och detaljvyn borde också visa det.

I beta3 skall jag försöka ändra så att jag inte helt raderar förgående prognos när jag hämtar hem en ny. Om den gamla prognosen är för samma plats kan jag ju ta aktuellt väder från den.

12. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag är imponerad! Slänger ut min gamla widget på stört. :)

13. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jo jag läste om inställningarna på hemsidan, men jag tror att det kan vara en bra ide att ha med en kortfattad beskrivning om inställningarna i appen också. Jag tror inte att så många som laddar ner en app från Market kommer gå till en extern sida för att få mer info om inställningarna.

En annan sak som jag tänkte på är om det inte borde räcka att basera location på lastKnownLocation istället för att dra igång att leta efter gps position. Det borde snabba upp uppstarten av appen från början och ger oftast rätt position.

Missförstå mig inte, tycker att du har gjort ett riktigt bra jobb med den så här långt och har redan ersatt min andra yrwidget med din.

14. alexb

alexb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag är än så länge också mycket nöjd med bytet från htc's till denna utmärkta widget. Hoppas nu inte det blir något fel med Hero-romen och denna!

15. alexb

alexb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jo det kunde vara en idé, och ha en knapp när man tryckt på widgeten som tillåter att man söker om positionen. (nu har jag slarvat och kommenterar innan jag läst all info, ursäktar om detta redan finns). Såg att det finns där, om än en meny längre ner. Dock noterade jag att om den inte fick signal med GPSen valde den istället nått ställe i stil mig Calderón valera :)

Last edited: 18 jul 2009
  16. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Tjosan, jag menade att jag har Use GPS urkryssad, eftersom jag inte vill ha program som spontananvänder GPS:en igång (med tanke på batteri). Ändå tycks widgeten använda GPS när den först startas.

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Good point. Svårt bara att förklara vissa settings kortfattat. Skall dock kolla på hur det skulle kunnga göras.

Gå in i settings och klicka ur use gps. Då kommer den endast basera din position på radiomasternas information (först fråga dem, och in andra hand fråga om last known från den tjänsten)

Jag tycker enbart att det är bra när folk kommer med idéer eller hittar fel :)

18. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Mysko, i så fall vet inte din telefon vart den är :)

Om use gps är ikryssat försöker widgeten ta reda på din position genom:

1) Använda gps, misslyckas det
    2) Fråga mobilnätet
    3) Fråga efter last known via gps
    4) Fråga efter last known från mobilnätet

Skulle du när du fått en mysko plats kunna gå in i detailsvyn, sedan välja menu, och slutligen log.

Då dyker det upp en log som kan vara mer eller mindre lättfattad. I den loggen skall det stå hur den fick tag på din position. t.ex

Got location using gps,
    Got location using network,
    Got location using last known gps position eller
    Get location using last known network position

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Testar det på min telefon. Testade först med "use gps", och ja då användes gps precis vid uppstart. Ändrade sedan i settings så att "use gps" var false. Ingen gps användes då vid omstart.

Är du säker på att du efter att du kryssat ur "use gps" gick längst ned i dialogen och klickade på save? Att välja back i dialogen är samma sak som att göra cancel.

Vad visar "use gps" om du går in i settings nu?

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Är det denna du pratar om?

http://www.cyrket.com/package/org.koxx.forecast_weather.v2

.. och vad är det jag skall kolla?

Last edited: 18 jul 2009