Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by Kaj, Jul 1, 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör inte Beautiful widget, så jag vet inte vad du tänker på. Förstår inte heller hur en transparent bakgrund kan vara olika bred. Den är ju transparent :)

2. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Kaj, en fråga till dig. Jag vill ställa in uppdateringar så ofta som möjligt men samtidigt snåla på batteriet. Visst är det så att om jag ställer in uppdateringar en gång i timmen så laddas endast en ny prognos ner om en ny prognos finns hos yr.no. Alltså bör väl inte regelbundna uppdateringar förbruka så mycket batteri då det endast handlar om att rita om GUI:t samt göra en kontroll mot yr.no?

Skulle det i en framtida version vara möjligt att implementera ett "nattläge" som skulle medföra att uppdateringarna körs mycket glesare? Mellan tex 2200-0600 behöver ju inte en uppdatering göras lika regelbundet som dagtid.

Skulle också vara intressant att enkelt kunna se hur "färsk" den aktuella prognosen är, dvs vilken tidpunkt den publicerades på yr.no.

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Korrekt, såvida du inte har förflyttat dig till en ny plats. (Avståndet mellan föregående prognosplats och nuvarande plats jämförs mot ett värde under advanced configuration. Har man förflyttat sig rätt långt så hämtas en ny prognos ned)

Kontrollen utförs endast mot data som finns i telefonen. Så den går inte ens till Yr. När man hämtar en prognos från Yr så får man reda på hur länge den är giltig.

Det skulle gå att göra, men normalt sett så ställer inte Yr ut prognoser vidare ofta. Tror det är ca 2-3 ggr per dygn

Jupp. Finns bara ett litet problem med det. Om jag kl 18.00 visar att prognosen skapades kl 09.00 så kommer jag nog få många meddelanden där folk säger att widgeten inte funkar. Det står fortfarande kl 9 fast klockan är 18. Jag skulle gärna skriva ut lastupdate/nextupdate, men det finns även problem med nextupdate. Ibland är Yr försenade med sina prognoser så det kan hända att det en timme efter nextupdate fortfarande inte finns någon ny prognos.

4. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Tack för dina svar. Smart att det endast hämtas en ny prognos när datumet på föregående gått ut.

5. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    BW har inga rundade hörn samt att den når båda sidorna av skärmen, skulle uppskattas om det går att fixa

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tveksamt. Googles design guidelines för för Android säger nämligen att man skall lämna tomrum mellan kanterna och widgeten. Kommer inte ändra en sådan sak nu, kanske i framtiden, men inte så troligt.

7. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Vad tror ni om en sådan här bakgrund? Den är väldigt simpel, bara en fyrkantig "glasskiva" som är mörktonad. Inga reflektioner, dividers eller annat grafiskt lull-lull. Den är för övrigt busenkel att fixa i olika färgnyanser om svarttoningen inte är din grej.

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ser bra ut, men vill ogärna baka in fler bakgrunder i Snowstorm. När jag fixat allt annat och börjar kolla på hur jag skall göra med hanteringen av teman igen, och skriver om så att jag kan ladda stora bakgrunder utan att Android skriker så kan vi plocka upp pucken igen.

Dvs, just nu är det lågprioriterat. Vill bli klar med denna releasen och sedan hour-by-hour

9. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Nej, det är inte en speciellt önskvärd lösning att baka in det i appen, iaf inte i längden.

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Sitter nu med koden för att välja vilka widgets som skall synas i widgetmenyn. Verkar som att det krävs omstart av telefonen för att sådant skall börja gälla, men jag antar att det är ok iom att det är rätt sällan man väljer vilka storlekar som skall synas.

Visade sig även att en widget som ligger på hemskärmen måste vara synlig i widgetmenyn för att widgeten skall fungera (man stänger av widgeten globalt).

Nu till svenska ledtexten. Just nu är det svengelska. Vad bör det stå?

"Visa 1x1 widgeten i widget menyn, och på hemskärmen"

Kan någon förstå det?

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

2.4 börjar kännas klar. Vet inte om jag hinner koda något i helgen, men detta blev gjort idag:

Added version string to about dialog.
    Added email address to about dialog.
    Added support for enabling/disabling of widgets. (I.e. Removing them from widget menu).
    Changed so that switching to a new skin won't force download of a forecast.
    Added so that progress/notification is displayed when a new widget has been configured, and a forecast is downloaded as a cause of that.
    Prepared the configuration table for multiple widget layouts of same size.
    Corrected 4x2 layout for hdpi devices in landscape mode.
    Corrected 4x2 layout for mdpi devices in landscape mode.

Known bugs:
    Still having problems with 4x2 widget in landscape mode on small screens.

12. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har säkert varit uppe tidigare. Skulle vilja ha väder status på en by i norrbotten, dock så hittas den inte. Kan jag lägga till den platsen manuellt på nått sätt? Så att snowstorm hittar igen den.

13. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du nåt prel release date på 2.4? Personligen tycker jag funktionaliteten är superb; bara grafiken som jag kan önska förbättring på. Teman känns som en optimal lösning!

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

2.4 Kommer troligen släppas relativt snart. Vad i grafiken är det du skulle vilja ha förändrat?

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns byn på Yr? I så fall kan du välja att använda den hårdkodat.

16. teddyjohan

MINA ENHETER

Kan nog inte säga det på något vänligt sätt, men rent ut sagt tycker jag att widgeten ser väldigt tråkig ut, jämfört med HTC Sense väderwidget t.ex. :) kanske vore den cartoon-inspirerade designen som vissa väderappar kör rätt väg att gå?

Nu har jag inte läst hela tråden (72 sidor...) men om teman kommer så är jag övertygad om att det kommer tillfredställa allas önskemål i sinom tid! :)

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

O_o

Det är inget fel med att säga att något är fult så länge som man kan förklara vad man tycker är fult. Förstår dock inte riktigt vad du menar med teman. Det finns ju redan teman(?)

När du är i prognosvyn trycker du på meny-knappen, sedan väljer du skins.

Last edited: Jul 10, 2010
  18. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

2.4.004 Finns nu på andbin.com. Om ingen hittar några alvarliga buggar så kommer den hamna på market om några dagar. Jag har även lagt upp mannys skins.

Om man går in i skinning vyn så kommer troligen de nya skinnen att hittas, om det inte gör det så är det för att appen max kollar vilka skins som finns en gång om dagen, så om ni har varit inne i skinningmenyn idag så kommer inte skinnen att hittas förrens i morgon.

Om man vill tvinga fram en check kan man tabort katalogen:
    /sdcard/snowstorm/.known_skins

Jag skall nu testa, och se om jag kan komma på varför upgrade från market version till 2.4.x kräver avinstallation av tidigare version.

Edit: Jag avinstallerade min 2.4, startade om telefonen. Drog ned 2.3 från market. Installerade en widget, startade om telefonen. Uppgraderade sedan från 2.3 till 2.4.004, och inga fel inträffade. Verkar som att upgrade kan funka.

Last edited: Jul 10, 2010
  19. teddyjohan

MINA ENHETER

Kaj, du har gjort mig till en väldigt lycklig man! Det är alltså default-skinnet som jag tycker ser anskrämligt ut, men jag har inte hittat skinfunktionen förrän nu...jag visste helt enkelt inte om att det fanns :)

Jaha, joho, men då har jag inget mer att klaga på då :) appen är perfekt :) tack!

20. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    004 ser ut att fungera fint här. Landskapslayouten är nu helt korrekt, även om det i vanligt ordning blir lite utdraget och konstigt. Men detta är förstås inte Snowstorms fel, alla widgets ser märkliga ut i landskapsläget.