Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. alexb

alexb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

logen var suverän! önskar fler program hade det.
    Den sa nu Vännäset genom att hitta med GPS, och det vet jag inte riktigt vart det ligger men jag befinner mig på ett ställe som heter Vännäsberget så jag antar att yr-sökningen missar lite (Vännäsberget finns med på yr men ger två alternativ när jag sökte där manuellt. Kanske har med det att göra. Ska testa stänga av GPSen och köra en refresh.

Nu fick jag Calderón Tejada, och där regnar det massor så där vill jag inte vara! utan GPS och med nätverket fick jag alltså detta. Om du behöver några log-detaljer är det bara att hojta så ska jag hjälpa dig det jag kan.

Last edited: 18 jul 2009
  2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Skulle du kunna posta koordinaterna (latitud, longitude) som stod i loggen? Kan testköra dem mot geonames. Det är den sajten som hanterar omvandling från koordinat till plats. Vill se vilka träffar jag får där.

3. alexb

alexb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Okay nu blev det än mer förvirrande för mig. Nu stängde jag av Use GPS och use YRurl och refreshade. Nu är jag i nybyn enligt nätverket och det är faktiskt ganska nära min plats. Antar att jag är på ett svårdefinierat ställe :)

4. alexb

alexb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

jag får olika kordinater vid de olika träffarna, vitt skilda för calderón och de andra.

men här är de
    66.360638 22.829717 - Nybyn
    66.37525300531 22.75768518447876 - Vännäset
    4.650426 -74.07632 - Calderón Tejada
    enligt GPS status är jag på 66°22.505'N 22°45.449'E

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Du är på ett ställe med hyffsat många platser i närheten.
    Jag utgick från 66°22.505'N 22°45.449'E

Och då blir avstånden i km:

Distance from start to Vännäset = 0.993655626812476
    Distance from start to Vännäsberget = 1.4726727340288068
    Distance from start to Gyljen = 2.727940959917363
    Distance from start to Svedjan = 2.9901718581480616
    Distance from start to Holmforsudden = 3.0008147089337194
    Distance from start to Nybyn = 4.3841495094033816
    Distance from start to Stråkan = 4.765738016140101

Nu visar ju google maps fel avstånd iom att jag bara vet hur man visar bilvägar där, men här är startplats, vännäset samt vännäsberget utmarkerat.

http://maps.google.com/maps/ms?dofl...6.381181,22.762985&spn=0.064306,0.216122&z=13

Vännäset ligger till vänster, och start i mitten.

Som du ser ligger du mitt mellan vännäset och vännäsberget. Gå några meter åt ett hål och du byter plats :)

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nu behöver jag ha tag på ikoner igen. Tänkte lägga till ikoner till options menyn, så jag behöver androidliknande ikoner för:

Log
    Settings
    Credits
    Refresh

Några kanske jag kan hitta i android, men vet inte om man törs ta dem.

7. alexb

alexb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Haha! det var precis det jag gjorde, från köket till andra sidan huset! Ja det visar ju iaf rätt väder vart jag än hamnar :) bra widget får jag passa på att säga igen, tack för upplysningarna också!

8. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag är helt, 100%-igt säker, jag kollade varje gång jag tog bort och lade till widgeten igen efter att jag startat om och sett GPS:en användas. Hur som helst märkte jag att uppdateringar av widgeten i efterhand också använde GPS, så jag tog bort den innan idag. Widgeten måste ha glömt bort inställningen.

Testade nu igen, och nu kom den ihåg att den inte skulle använda GPS:en, skumt... Testade du att lägga till en ny widget och aldrig gå in i inställningsrutan igen och sedan starta om? Widgeten verkade inte välja att använda GPS:en förrän jag startade om telefonen, men det verkar som sagt funka nu.

Ah, hade missat att settingsrutan fanns, känns inte alltid så logiskt att trycka MENU i den där typen av rutor bara ;)

Hur som helst, jag har ett antal gånger nu när jag lagt till widgeten råkat ut för att jag efter inställningsskärmen kommit tillbaka till home-screenen utan att någon ny widget lagts till på home-screen:en. Detta går att reproducera om man börjar skapa widgeten i portrait men går över till landscape (fäller ut tangentbordet) medan inställningsrutan är öppen. adb logcat ger en RuntimeException i Androids egen kod ("sending message to a Handler on a dead thread", ditt paketnamn eller dina klasser dyker inte upp någonstans i stacktrace:n), så det kan vara så att det är en bugg i Android snarare än i din kod.

9. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Vilka mått gäller på knapparna? Någon särskild stil eller färg?

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nej det testade jag inte. Får ta och göra det.

Håller med, men jag kollade runt lite på hur olika home screen widgets gjorde för att visa meny. En home screen widget kan inte ha meny iom att det inte är en activity, men fönster som kan öppnas kan ha det. Verkar vara sådär de flesta gör. Det andra alternativet är att göra så att ett klick på widgeten inte leder till details, utan att det leder till en meny och där måste man välja details, settings eller något annat, men då blir det två klick för att se prognos.

Skall testa att återskapa det. Har aldrig testat landscape mode, och har än så länge inga layouter för det. Sending message on dead thread kan vara orsakat av mig, det kan hända när jag registrerar mig som lyssnare på plats, och sedan avregistrerar mig. Om det blir ett race där så försöker androidkoden göra ett callback till mig trots att jag inte längre lyssnar.

11. firetech

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

För att vara i det stadiet ser den faktiskt ganska bra ut. :)

"No forecast"-rutan (kör bara large-versionen) hamnar centrerad med samma bredd som den skulle ha i portrait (dock något mindre höjd, eftersom den inte ges mer), men när den fått in forecast fyller rutan hela bredden men innehållet bara 2/3, och är vänsterjusterat. Den funkar ju finfint ändå, så det är inget gigantiskt problem :)

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det är ikonerna till menyn, så de skall passa in i den stilen som android brukar ha i menyn. Tror att det vanligtvis är grå mot med transparent bakgrund. Vanligtvis är nog färgen i telefonen vit när den visas.

Ovan ser du en ikon från telefonen. Om du vill se i din telefon så öppna t.ex gmail och tryck menu.

Storleken är 48 x 48

Last edited: 19 jul 2009
  13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Problemet med att testa landscape i menyn är att man av någon anledning måste trycka på home/7 tangenten på keyboarddelen av tangentbordet. Jag har ett kompakt tangentbord och har ingen keypad :(

Det skall även gå att växla till landscape genom att trycka F11 har jag för mig att det är (kan vara F10 eller F12 också), men det funkar inte för mig. :(

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

.. och när jag roterar min riktiga telefon så byter aldrig telefonen till landscape på home screen. Den gör det bara när jag öppnar t.ex webbläsaren. I min settingsmeny ändrar den inte heller till landscape när jag öppnar tangentbordet.

Kanske borde installera en ny rom.

15. firetech

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ctrl+F12 är det.

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kanon. Det funkade i emulatorn. Skall testa landscape i den så fort jag fixat till så att konfiguration fungerar igen (håller på med hjälptexter i den, och ändrar all kod bakom)

17. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

* Stoppade in en medium (kommer det en small med?) och sedan också en large. Large fick jag inte att fungera, inte heller efter att jag tog bort medium. Det förblev en svart ruta som inte gick att klicka på.

* Noterade också när jag stoppade in Large, alltså nummer två, så fick jag igen ändra på url från defaulten.

* Url fungerade inte så bra (UTF-8-tjohejs?), jag skrev in "Sweden/Västmanland/Västerås/", fick upp "Bälby". Visserligen var det inkommande regn där med, men... ;)

Hoppas det hjälper något.

18. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hmm.. det blir svårt att felsöka iom att du inte kunde klicka på den. Antar att du kör beta 2?

Japp, alla settings gäller per widget. Du kan ha en widget som hårdkodad visar t.ex landstället och en annan som visar hårdkodat där du bor.

Skall kolla varför det blir så. Borde inte ha att göra med UTF-8.

19. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

1: Ja. Ska testa vidare få se hur/när det beter sig.
    2: tja, mjo. jag reagerade mest på att det känns drygt att skriva om samma igen. Förresten, har noterat på andra apps nån gång att man EN gång kan kolla ens location och det fylls i "automagiskt". Kanske en idé för framtiden?
    3: nice :)

thanks

20. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

1: Det verkar vara så fort jag har upp en till, oavsett storlek. Jag får upp settings-rutan, klickar save, sen dyker en svart ruta upp, helt tom, utan någon "No forecast available.". Första widgeten fungerar bra dock.

Ser att det finns en logfunktion... skriver av den lite:
    11:48:57 processing widgetId: 38 forced: false
    11:48:57 Aborting, no config
    11:48:57 Painting widget 38
    11:48:57 Refresh of all widgets completed
    11:48:57 Scheduled a new update check to be done at 20090720T114857Europe/Brussels(1,200,7200,1,1248083337)

Har den där aborted nått att göra med det kanske?

3: Lite längre ner i loggen (första gången jag testade) ser jag att den tar hem xml från Sweden/Västmanlands_Län/Bälby/forecast.xml (men med %-replacement för ÅÄÖ). Borde vara http://www.yr.no/place/Sweden/Västmanland/Västerås/forecast.xml. Visserligen bor jag i en stadsdel av Västerås som heter Bäckby, men det namnet används inte i såna här sammanhang...?

Ehrm. Det går bättre om man klickar i "Use YR url" :P Dock; skulle det kanske gå att fixa location genom 3g? andra apps vet jag fixar det, tex. google maps :)

Last edited: 19 jul 2009