Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by Kaj, Jul 1, 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Som sagt var prognoser kan visa fel.

Angående regn. Jag jobbar på söder, och när jag kom till jobbet i morse så var det blött på asfalten så det hade definitivt regnat här med.

Jag är dock inte förvånad över att Yr inte alltid träffar rätt. Än så länge har jag inte sett någon som alltid träffar rätt. Brukar du tycka att vädret på tv alltid ger rätt prognoser?

Oavsett vilket företag som ställer prognosen så kommer det tillfällen då prognosen inte stämmer. Du får mer än gärna testa andra väderwidgets och se om det finns någon som passar dig bättre.

2. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har senaste versionen (.012) installerad och har av och till under de senaste uppdateringarna upplevt sporadiska problem med appen. Dels så slutar den ibland att uppdatera sig, nu senast så hade den ingen uppdatering gjord sen strax efter midnatt (enligt logg) trots att jag valde manuell uppdatering strax efter 12-tiden. Dels så har jag ibland problem att lägga till widgeten på en hemskärm—den initierar sig, men kommer aldrig så lång som till att visa "tap to configure" (en grå ruta med rundade hörn syns dock).

Problemen har som sagt visat sig, av och till, sedan version .004 eller .005, men ofta ordnat sig efter att jag av- och ominstallerat appen.

3. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör .012 och i går tyckte yr att det skulle börja regna kl. 18, 17:30 var det soligt och fint men 17:45 mulnade det på och började droppa så smått.
    Jävligt akkurat prognos må jag säga.
    Kl. 12 i dag skulle det övergå från småregn till kraftigt regn och döm om min förvåning när det så blev, dock 30 minuter senare.
    Kan inte klaga på yr´s prognoser och definitivt inte på denna helt suveräna app :)

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick du ingen notifiering när du startade en manuell uppdatering? Kan du maila snowstormloggen?

Har hört att andra haft samma problem. Skulle vara kanon om du kunde installera log collector från market och maila mig en logg några minuter efter att problemet uppstått. Har själv aldrig lyckats återskapa det och har därför rätt svårt att lösa problemet.

5. strangnet

MINA ENHETER

Nix, ingen notifiering poppade upp. Ska jag köra med "skicka..."-funktionen i loggen i appen?

Sure thing. Installerar och ser om jag får ut någon logg att skicka. Till samma mejladress som loggen i appen (den @closed-source.com)?

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jupp på båda :)

.. har faktiskt nu även sett problemet i min telefon. Håller på och fixar de loggarna med. Men det är alltid bra att få fler loggar :)

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar för loggen.

Nu har jag sett något väldigt konstigt. Tur att jag fick denna rapporten, och precis lyckades återskapa det på min telefon.

När jag kommer hem kan jag troligen relativt enkelt rätta till problemet.

För att komma vidare just nu så skall kan du:
    Radera den "trasiga widgeten" från din home screen
    Gå in under (android, inte snowstorm) settings.
    Välj applications, manage applications
    Välj fliken running och gör force stop på Snowstorm.
    Gå sedan till en fungerande widget och gör refresh.

Om du vill slippa alla de stegen så kan du istället gör reboot på din telefon.

Det som var märkligt är att när jag nu testade så fick jag felet, och när jag körde log collector för att se om jag kunde hitta något konstigt så hittade jag detta:

07-29 13:23:57.677 I/f1.UpdateService(23906): Update service is processing widgetId: 98 forced: false onlyUI:false initialRefresh: false
    07-29 13:23:57.708 W/f1.Storage(23906): Couldn't find configuration for widgetId 98
    07-29 13:23:57.708 W/f1.Storage(23906): Couldn't find configuration for widgetId 98 returning null
    07-29 13:23:57.708 I/f1.WebserviceHelper(23906): updateForecasts got configuration: null
    07-29 13:23:57.708 I/f1.WebserviceHelper(23906): updateForecasts aborting due to null configuration
    07-29 13:23:57.708 D/f1.DefaultPainter(23906): Redrawing ui for widget 98
    07-29 13:23:57.708 D/f1.DefaultPainter(23906): Missing configuration for 98
    07-29 13:23:57.728 W/f1.UpdateService(23906): Error in service
    07-29 13:23:57.728 W/f1.UpdateService(23906): java.lang.NullPointerException
    07-29 13:23:57.728 W/f1.UpdateService(23906): at se.f1nally.snowstorm.widgets.painters.ForecastAndDescriptionPainter.setBackground(ForecastAndDescriptionPainter.java:72)
    07-29 13:23:57.728 W/f1.UpdateService(23906): at se.f1nally.snowstorm.widgets.painters.DefaultPainter.drawInitialScreen(DefaultPainter.java:259)
    07-29 13:23:57.728 W/f1.UpdateService(23906): at se.f1nally.snowstorm.widgets.painters.DefaultPainter.init(DefaultPainter.java:66)
    07-29 13:23:57.728 W/f1.UpdateService(23906): at se.f1nally.snowstorm.widgets.painters.ForecastAndDescriptionPainter.buildUpdate(ForecastAndDescriptionPainter.java:29)
    07-29 13:23:57.728 W/f1.UpdateService(23906): at se.f1nally.snowstorm.widgets.WidgetLarge4x2.buildUpdate(WidgetLarge4x2.java:25)
    07-29 13:23:57.728 W/f1.UpdateService(23906): at se.f1nally.snowstorm.UpdateService.handleWidgetRefreshRequest(UpdateService.java:244)
    07-29 13:23:57.728 W/f1.UpdateService(23906): at se.f1nally.snowstorm.UpdateService.run(UpdateService.java:153)
    07-29 13:23:57.728 W/f1.UpdateService(23906): at java.lang.Thread.run(Thread.java:109

Ett solkart fel som gjort att min service slutat funka. Telefonen rapporterade dock aldrig felet, och när jag några minuter senare körde log collector igen så ser man detta:

07-29 13:23:49.477 I/ActivityManager( 85): Starting activity: Intent { dat=content://se.f1nally.yrvader/appwidgets/98 flg=0x10800000 cmp=se.f1nally.snowstorm/.ui.ConfigureActivity bnds:(0,394][480,716] (has extras) }
    07-29 13:23:57.307 I/ActivityManager( 85): Starting activity: Intent { cmp=se.f1nally.snowstorm/.ui.SearchActivity (has extras) }
    07-29 13:24:07.847 I/ActivityManager( 85): Starting activity: Intent { dat=content://se.f1nally.yrvader/appwidgets/-1 flg=0x40000000 cmp=se.f1nally.snowstorm/.ui.ResultActivity (has extras) }

Observera tidsstämplarna. Helt plötsligt har felet försvunnit ur telefonens logg. Har aldrig sett något sådant hända tidigare.

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

2.4.014 Finns på:
    http://andbin.com/snowstorm/releases
    2.4.014

Changed in what order widgets are redrawn.
    Changed so that saving widget configuration only causes redraw of current widget unless a global configuration value has been changed.

2.4.013

Corrected two fatal bugs.
    One that sometimes mades it impossible to add a new 4x2 bug and configure it,
    and one that caused the background service to stop if there was a bug during update of a widget.

Renamed some constants.

Förhoppningsvis lösen den problemet som de senaste inläggen handlat om. Om ingen hittar något fel så åker den upp på market inom någon dag.

Edit: QR-code pekar nu på 2.4.015. I 2.4.014 skrevs "scheduling ..." loggrad två ggr i loggvyn. Fixade till det.

Last edited: Jul 30, 2010
  9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

2.4.016 Ligger nu på market. Hittade ytterligare några ställen där det kunde gå fel (bla vid omstart av telefonen)

10. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill bara säga, bra jobbat :).

11. Martin77

Martin77 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för en riktigt bra widget!!

Men det jag funderar på är om man inte skulle kunna få timme för timme (iaf för närmaste dag) när man "klickar" fram väderfönstret? Kanske redan är möjligt? Hittar iaf inte inställningen för detta isåfall..

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, timme för timme är separat data från Yr. Just nu används inte det i Snowstorm, men jag håller på och jobbar på den funktionen (som kräver rätt mycket datatrafik)

13. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Justera din attityd. Den här typen av bittra och nedlåtande inlägg är inte vare sig konstruktiva eller önskvärda.

Temperaturskillnader på några grader är fullt normala. Det kan skilja 2-3 grader mellan två platser som bara är 100 meter ifrån varandra av olika skäl, och därtill är inte termometrar helt exakta. Vidare så spelar det ingen roll om det är 2010 - människan, inte ens de smartaste människorna på jorden, kan fortfarande inte förutse vädret med någon större exakthet.

Du vet säkerligen detta redan, så dina inlägg kan inte tolkas som annat än trollande eller ren illvilja.

14. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Justera min attityd? Bara för att jag skriver som det är. I bland kan sanningen vara svår att uthärda.
    När det gäller denna app är för MYCKET fel för att det ska vara riktigt bra. Nu hävdar den att det ska vara hällregn här i Sthlm mellan 06-12. Det har ännu inte fallit en enda regndroppe. Däremot har solen tittat fram genom molntäcket.
    Och ja - det är 2010. Då ska man kunna ställa så pass tillförlitliga väderprognoser att de inte diffar på samma sätt som det gör i det här fallet. Numera är det datorer som gäller men tydligen tror vissa att människan fortfarande är det som gör prognoserna via analyser av kaffesump, fiskfjäll etc.

15. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Det är nog yr.no du ska kontakta med dina problem. Dina problem har ju inget med appen att göra ?

Kanske fungerar det bättre för dig att helt enkelt gå ut o kolla vädret
    själv då ?

16. strangnet

MINA ENHETER

Med "den" så menar du yr.no - appen har fortfarande ingen egen prognosberäkning. Och 06-12 är trots allt ett ganska stort intervall. Jag har själv jämfört med smhi:s prognos för idag, som till en början bara skulle ge någon millimeter regn under dagen, medan yr.no skulle ge flera millimeter regn med kraftigt sådant mellan 11-14 ungefär. Tänka sig, att precis nyss har smhi ändrat sin prognos så den mer liknar yr:s. Vi får väl se vem som i slutänden visar sig vara närmare sanningen.

Prognoser rör trots allt större områden, och inte specifika punkter; särskilt städer är svåra att träffa rätt eftersom det ofta är mikroklimat där. Ta prognoserna som en riktlinje för vad som ungefär kan förväntas för väder, och inte någon exakt sanning.

17. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Men är du seriös nu?

Snowstorm hämtar data från Yr.no som klassas som den tillförlitligaste prognossidan på nätet för oss i Norden. Om den inte är tillräckligt bra för dina önskemål kanske du kan berätta var på webben man kan hitta prognoser som alltid stämmer? Istället för att gnälla här tycker jag du ska klicka på länken nedan. Där kan du kontakta Norske Meteorologisk institutt och berätta hur prognoser ska fungera:

http://www.yr.no/om_yr/1.1776989

18. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Här på söder började det regna vid ca 11.15, och nu regnar det rätt mycket.

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Skulle det vara möjligt att få in ett locale-script till snowstorm tror du? Skulle vart nice att kunna ändra saker beroende på vad yr.nu visar.

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Justera attityd går att göra utan att försaka vad man vill ha sagt märkligt nog.

Det är, som andra säger, yr.no du skall kontakta med dina problem. Sedan är ju inte meteorologer vetenskapsmän på det viset som andra är direkt. Det är svårt att veta hur vind flyger. För att citera "The Weatherman" i en scen: "It's hard to say. It's wind. It blows all over the place.".

Angående större städer kan du själv ställa in det i snowstorm. Du kan välja att appen skall "klicka" till större platser eller inte.

Ifall du inte är nöjd kan du ju alltid välja en annan app. Testa någon mainstream. Jag tror dock icke att amerikanarna har bättre koll på det svenska vädret än yr.no.

Och angående regn kan det vara fruktansvärt lokalt. I Jönköping, hos min flickväns föräldrar, hällregnade det hemma i deras hus men inte hos hennes brors hus. Det skiljer 200 meter.