Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Japp, det var ungefär två veckor sedan som geonames ändrade sin policy. Till detta:

"Unfortunately the load is still increasing and we have to reduce the number of allowed request per day to 30k/day and 3k/hour. Let's hope this will improve the situation. You understand that we cannot go on adding additional servers to run free services. For those with important application we recommend the commercial services"

.. och då menar de inte allowed requests per day och ip eller liknande. Därför slåss man även mot alla andra appar.

Det är dock gratis att använda geonames databas. Funderar på att ta en dump, extrahera ut data och ev slänga upp på google app engine.

Innan jag börjar med något sådant vill jag bara kolla med Yr om inte jag kan få deras dump istället iom att Yr och Geonames skiljer sig en hel del vad det gäller regionsnamn. Igår mailade jag Yr, och nu väntar jag på svar.

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det vore förstås optimalt om det gick att lösa på det viset.

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Sorry, bommade denna, men jag kan inte se någon skärmdump. Dropbox verkar kräva att man loggar in.

4. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Testar så här då istället:

Bli medlem eller för att visa innehållet!

5. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Bugrapport: Texten för prognosen är alltid grå även om man ändrar textfärg. Ändrar man textfärg så ändras endast den text som beskriver stad, tid prognosen gäller för samt temperaturen. Texten för prognosen är grå och bakgrunden är grå och sålunda är texten i princip oläsbar. Acer Liquid med 1.100.71 rootad men med original firmware.

6. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Vid omstart av telefonen (Wildfire) eller även annars efter att telefonen "hängt sig lite av annan orsak" så måste jag konfigurer om widgetarna.
    Lite irriterande, känt problem? finns det en lösning?

7. Oxygen

Oxygen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ändra "Widget dag/tid textfärg"!

8. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Detta beror på wildfire, HTC har igen lyckats att trasla till det med widget ids. Detta var ett problem på Sprint versionen av hero tidigare, men löstes iom 2.1 updateringen, så det är bara att hoppas att HTC har löst det till Wildfires 2.2 uppdatering.

9. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Ok, tack för svar. Förstår dock inte varför bara denna widget glömmer sina inställningar?! (Men jag är ingen Android-utvecklare heller ;))

10. asperon

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Samma med tex Smooth Calendar on du testar den, beror på att man använder widgetid för att kunna ha flera versioner av samma widget på skärmen samtidigt. Jag har i mitt fall funderat på en work around, men det vore trevligare ifall HTC såg till att fixa sina grejer (och sedan inte införa samma buggar i en ny telefon?!)

11. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Tack, det löste det hela men det är inte en bra beskrivning på vad den inställningen gör med tanke på att färgen för dag/tid i den övre delen av 4x2 faktiskt ändras av inställningen Widget font color...

12. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag såg att det nu finns med soluppgång och nedgång, går det inte att lägga till även på någon dag framåt i tiden, nu är det ju bara dagens datum som får den informationen. Vore kul att åtminstone även få morgondagens, helst fler.

13. Baba330

Baba330 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nåt som verkligen vore intressant är att kunna mata in en valfri dag för att få svar på soluppgång och solnedgång. T.ex. hur mycket mörkare är det i november mot nu? Vet inte om detta finns med i datan från YR, sen kanske en funktion av den typen funktion passar bättre i en app än en widget...:)

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Edit: Såg att frågan redan var besvarad. (Jag har varit på semester)

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Av någon anledning ger Yr bara tid för soluppgång/nedgång för första dagen.

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Misstänkte att de hade samma bugg igen, riktigt kasst. Ett så stort företag borde ha vissa automattester.

Den enda workaround som jag kan komma på är att om man endast har en widget testa med ett widget id som är ett större än det man får i sitt callback. Om det finns en widget med det id:et så ändrar man widget id i sin konfiguration.

17. asperon

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Tänkte helt enkelt sätta en variabel fast variabel första gången man lägger ut en widget, efter boot kollar jag om den finns, om jag då inte kan hitta mina settings så kör jag på id 0 samt talar om det för användaren. Å andra sidan är jag trött på att fixa HTC:es buggar, hela Locale grejen i Desires Froyo gör ju att man blir trött, tog de aktivt bort grejer från översättningen eller? Deras kvalitetskontroll när det kommer till mjukvara är bortom all kritik.

18. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ja, du kan ju ha en defaultkonfiguration. Lite bökigare i mitt fall.

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

(Btw, jag väntar fortfarande på svar från Yr angående att ev få access till deras version av geonamesdatabasen)

20. PolliSoft

PolliSoft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hej,

tack så mycket för en grym widget!
    Jag har en fråga, ni får ursäkta om den besvarats tidigare, jag har inte tittat igenom alla sidor.
    Jo, man kan ju i inställningarna ställa in hur ofta man vill ha uppdateringar för vädret. För min del skulle det vara ultimat om det även fanns en inställning så att uppdateringarna också sker i början av varje timma. Säg att jag ställer in widgeten att uppdatera var 60e (eller multipel av 60), då skulle jag vilja ha en checkbox som frågar om jag vill ha den varje hel timma.
    Så även om jag gör en manuell uppdatering 12.37 och har den inställningen på, så uppdaterar den sig 13.00 också.
    Jag hjälper gärna till och och kodar om jag kan få se settingskoden.