Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by Kaj, Jul 1, 2009.

1. firetech

firetech Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Om man kollar i bloggen för Weather Forecast Widget finns följande att läsa, så det verkar som att det är ett allmänt problem i Android:

Det var mest lite jobbigt när jag inte visste vad jag gjorde annorlunda när widgeten inte dök upp, men nu vet jag hur man undviker det ;)

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanon

Har nu lagt till det, och gjort en small.

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, abort gör den bara på ritandet av widget 38, och det är den som du höll på att konfigurera. Det borde bli en ny paint när konfigureringen är klar.

Vad händer om du lägger till en widget, väntar i konfigurationsdialogen några minuter (bara för att testa). Och sedan klickar save.

Får du då en report, från tiden du öppnade dialogen, som säger abort. Och ytterligare en från ungefär då du klickade save?

Joda, väderwidgeten kör även med stadsdelar och kända områden. :)

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Härligt, då slipper jag lägga ned tid på det nu. :)

5. firetech

firetech Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Märkte att GeoNames är ganska mycket wiki av sig. Jag bor i Hjärup, strax utanför Lund, och widgeten tyckte tidigare att jag bodde i Uppåkra (mindre samhälle, egentligen uppdelat i Lilla och Stora Uppåkra, strax utanför Hjärup, populärt i arkeologikretsarna de senaste åren). En titt i GeoNames karta visade att de hade blandat ihop Hjärup och Uppåkra (och dessutom tyckte att Stora Uppåkra låg däremellan, på område som också räknas till Hjärup). Några klick senare var extrapunkten (Uppåkra) borta och Hjärup och Stora Uppåkra (flyttade även lite på Lilla Uppåkra) är där de ska vara, och en refresh i Widgeten senare så stod det också, mycket riktigt, Hjärup där. :)

Om nån annan anser att platserna inte riktigt stämmer är det bara att gå in på www.geonames.org, söka efter namnet på en plats i närheten och klicka på resultatet. Då får man upp en kartvy där man kan klicka på punkterna för att döpa om dem, flytta på dem eller ta bort dem (finns även en "ny punkt"-knapp under översiktskartan till vänster). Redigeringarna kräver dock inloggning, vilket dock tar mindre än en minut att fixa.

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hittade vad som orsakar problem när man byter till landscape i konfigurationsdialogen. Det är felaktig hantering av lifecycle i min aktivitet. Skriver om den biten iom att den även hade gjort fel om man fått ett samtal medans dialogen visas.

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Beta 3 börjar bli hyffsat klar.

Har fixat en small widget (1x1)
    Lagt till hjälptexter i settings
    Ändrat design i settings
    Lagt till så att man i settings kan klicka på en knapp för att få reda på Yr URL för aktuell plats
    Fixat life cycle i settings så att den ev skall överleva att man får samtal medans man konfigurerar (dock otestat)
    Ändrat default settings
    Lagt till dagar i details vyn
    Ändrat bakgrundsfärgen på prognosen som tillhör samma dag (i detailsvyn)

8. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

En liten request för nästa rls kaj om möjligt
    en 2x2 vore kalas
    i stil med

Gärna transparent bakgrund as well.
    Dock kanske inget som högprio. men gillar transparent bättre bara.
    Återigen ett mkt bra jobb och en duktigt fin widget. har funkat finfint hittils.
    mest kosmetiska förändringar jag ser som bättre struktur på detaljvyn och olika widgetstorlekar ocj transparent bakgrund.

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad skulle 2x2 visa? Ett problem med Yr är ju att jag inte har någon prognos för hela dagen.

Skall se om det blir svårt att göra transparent bakgrund som alternativ.

10. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

alltså det behöver inte va prognos för hela dagen. den kans visa dom 3 närmsta prognoserna. det är mer storleken jag är ute efter.
    dvs vertikal istället för horisontell prognos

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, får kolla på det senare.

12. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ungefär så, ja :) Det märkliga är att det nu fungerar som det ska med fler widgets, och afaik så har du inte uppdaterat på websidan (hittar ingen small widget att stoppa in iaf)

Okej, men Bälby har jag ingen aning var det ligger, medan jag bor i stadsdelen Bäckby. :P

Förresten, i den fulla forecasten man får när man klickar en gång, så vore det nog bra att fetstila första frasen, alltså datum och tid i posterna, för att få lite högre läslighet. Det flyter ihop litegranna som det är nu. :)

Last edited: Jul 19, 2009
  13. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Underbart att du fixar en sådan kanon widget! Längtar efter nästa beta.

Hur var det med att få den att lägga aktuell prognos (tex. 23-05) i en cache så att den inte försvinner när man uppdaterar den efter 23.

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

(Angående att göra datum i fetstil i detailsvyn)

Är helt ny på Android, och har ingen bok, så jag har ingen aning om hur man gör det. Lite googlande gav att jag måste kolla på Spannable, men det är något jag borde göra. Lägger upp en RFE på mitt projekt så fixar jag det innan releasen av beta3.

Last edited: Jul 19, 2009
  15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är något jag skall göra, men det blir lite komplext. Om man byter position måste jag radera informationen, och om man sedan byter tillbaka så kommer man inte längre ha tillgång till den gamla informationen, men det kanske man kan leva med. Får se om jag hinner fixa det i beta3 eller om det blir efter det. Skapar en RFE på det.

16. Danqwish

MINA ENHETER

För att vara ny på Android så måste jag säga att du är riktigt bra.

17. Danqwish

MINA ENHETER

Jag förstår. Det skulle ju vara om man kunde få den att alltid spara en extra kopia av ens Yr.no plats. Det är ju den platsen som känns mest intressant.

Annars så kan jag leva med det :)

18. Richard

Richard Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar. Jag har dock en fördel av att ha programmerat i Java sedan språket släpptes :)

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar. Den hade jag inte sett, och jag har ändå surfat runt rätt mycket på deras sida för att läsa om XML-info.