Snuskigt mycket bättre batteritid vid byte av laddare.

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Mundane, 19 okt 2010.

  1. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har sedan 3 månader tillbaka använt laddaren som följde med luren på helger, och på vardagar använt mig av en extern väggladdare (har 3st batterier).

    När telefonen närmar sig 0% plockar jag ur batteriet och ersätter med ett fulladdat, när jag nästa gång kommer hem sätter jag bara in det gamla på omladdning.

    Jag byter alltså både batteri och laddare en hel del, kan nämna att jag inte märker någon som helst skillnad på batteritiderna med de olika kombinationerna.

    Väggladdaren ligger då på 1000mA.
     
  2. GregerW

    GregerW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Bifogade filer:

  3. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Nu låter jag det vara osagt för SGS men min kamrat har gjort mätningar på div olika laddare på sin Desire. Den tar 400mA vid laddning varesig mer eller mindre oavsett matning och oavsett om man kör tunga program, navigering, wifi etc.

    Han sprättade även upp en 2A laddare och chippet i den är enligt tillverkaren specat till 1.5A. vid testbelastning så sjönk spänningen under 4.7V vid 600mA. MEN det är ändå fine eftersom telefon bara suger i sig 400mAh. Han provade även med en 5V strömkälla som klarar av 12A, men fortfarande tog telefon bara emot 400mA.

    För en Desire så hjälper det INTE att köpa en 1200mAh-laddare, den laddar telefon precis lika fort som en laddare som bara släpper 400mAh.

    Kan vid tillfälle göra samma mätning på min SGS, detta är ju spännande :)
     
  4. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Du har helt rätt i att den inte drar 700mA under laddning. Den drar mindre än så. 700mA är ju bara max ström från laddaren som följer med telefonen. Men det vore ju själva f*n om telefonen skulle dra MER ström än laddaren som följer med kan ge ut, då den i de tillfällena skulle antingen sluta ladda eller gå sönder.

    Vill minnas att någon på någon site (xda?) mätte hur mycket ström som dras redan, och kom fram till att den drar någonstans runt 550-600mA vid laddning om man har allt batterislukande grejs igång... Vilket känns fullständigt logiskt.

    Analogin i vattenjämförelsen är helt felaktig. Om vi ska jämföra så är det mer som att vi har en tank med vatten (laddaren), och en elektrisk pump (laddningskretsen i telefonen) som pumpar 2 liter vatten i timmen... Det spelar ingen roll om jag bygger om tankens storlek eller häller i mer vatten, pumpen kommer ändå pumpa precis samma mängd vatten ändå.
     
    Last edited: 20 okt 2010