Snyltarna !

Discussion in 'Off Topic' started by plun, Sep 9, 2011.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Så jag ser det finns det i princip 2 sätt.

Alternativ 1:
    Antingen har de fått den via en server.
    Vems fel?:
    SF
    Varför?
    Säger sig själv, inte tillräckligt säker server. Gissningsvis kända säkerhetshål som ingen uppdaterar alternativt lösenords/bruteforce eller liknande och efter alla dumpar man har sett så använder extremt många admins lätta lösenord. Läs också att det går hand i hand med 2 om en anställd har gett access, då saknas också säkerhet.

Alternativ 2:
    Läckt genom en fysisk person.
    Vems fel?
    SF
    Varför?
    Ingen tillräckligt fysisk säkerhet av produkter, om nu en anställd ska ha kopierat den själv är frågan varför han har möjlighet till det och varför ingen upptäckte det. Antingen någon sådan anledning eller ex att de helt enkelt är deras fel för de anställt en oduglig person som begår brottsliga handlingar.

Den sista anledningen kanske är lite hård men men. Ser bara att det finns två sätt, antingen knyckt via internet som i Anledning 1 eller mha en person i Anledning 2.

2. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag har ytterst svårt att tro att en halvdan kopia på nätet skulle påverka biointäkterna nämnvärt. Folk går på bio ändå. Ett antal personer tankar hem filmen men flera av dem hade ändå inte gått och sett den på bio. Däremot tror jag DVD-ripparna påverkar DVD-uthyrningen och försäljningen.

3. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo det är den vanliga argumentationen som "fildelarna" kör med.....

Varenda krona behövs för att rädda svenska filmer ! Samtliga inblandade i en svensk film är hårt arbetande helt normala människor som tex Rolf Lassgård.

Däremot har jag inget till övers för en amerikansk Hollywood-direktör med 7 älskarinnor, tre flyplan och 14 hus....eller en amerikansk stjärnskådis som vältrar sig i pengar, bara att fildela hur mycket det går mot dessa drakar...:P

4. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Bra svar!

5. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Om jag inte har fel för mig så är väl tävlingen att få upp den på internet först. Till exempel TPB.

6. Tobby

MINA ENHETER

Det värsta jag upplevt var nog med X-Men Origins: Wolverine där det hamnade en kopia av filmen på internet innan filmen ens var färdig. Alltså en så kallad workprint eller WP. Det saknades specialeffekter på sina ställen. 3D-animationer som inte var färdiga, rep från stunts som fortfarande syntes. You name it.

7. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Folk som Vill gå på bio, går på bio! De som inte vill, gör det inte!

Och de som vill kolla pirat, gör det, oavsett vad du säger.

Kolla på Debatt om piratkopiering från 2006 med Jens nylander

Sent from my Nexus S using Tapatalk

8. Tobby

MINA ENHETER

Vill man se filmen tidigt i bra kvalité så är det bio som gäller även om man är fildelare eller inte. Fildelning påverkar kanske DVD- och BD-köp (lite), men antalet biobesökare? Nej, inte alls.

9. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Att du är säker är dock inte nödvändigtvis det samma som det är sant.

10. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Enligt mig finns det bara ett sätt att stoppa pirat kopiering och det är att tillhandahålla tillräckligt bra alternativ. Jag är inte så jätte förtjust i att se filmer på bio (inte bara på grund av priset utan även för allt jobb runt om kring) men jag vill gärna se dem när dem är nya hur gör jag då? Hade det funnits tillräckligt bra alternativ typ voddler med nya filmer inte enbart filmer som varit ute på dvd i 2 år så hade det varit väldigt intressant och något jag varit beredd att betala för. Även prenumerations tjänster där jag kan välja mellan 1000tals filmer hade varit underbart. Inte som i dag jag får välja mellan filmer som tjänsten jag använder valt ut.

Med andra ord så vill jag ha ett riktigt spotify för film :D. Om denna typ av tjänster kommer så kommer piratkopieringen ha det väldigt svårt.

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Inkorrekt, för
    "riktiga" scenen är tävlingen att få upp den till deras servrar för att visa. Det är inte meningen att deras prylar ska hamna på tpb. På många topsites bannas användare om de sprider vidare och siter som tar sådant material och på med scenens prylar outas.
    Sedan finns det en drös ungar som tävlar att lägga upp saker på tpb men de är inte scenen.
    Sent from my HTC Desire using Tapatalk

12. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Svenska filmer är så otroligt usla så jag lägger ingen energi på dom, amerikanska filmer har jag inga problem med att ladda ner

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

13. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo det du hänvisar till har blivit kraftigt "omodernt"......:P liksom PP-tänket !

Så du menar att du har full rätt att göra vad du vill med något som någon annan skapat.....?? (koll hur mycket du vet om licenser o upphovsrätt)

Sen hur menar du att svensk film ska finansieras ? Vi är ett mycket litet land med ett fåtal innevånare.

14. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Att svensk filmindustri börjar göra filmer som folk tycker är värda att gå på bio för? Eller huvudtaget filmer som sen kanske kan vara värda att köpa på dvd/blueray.

Tror det är ganska lätt för dem att skylla på piratkopieringen istället för att börja göra kvalitativa filmer.

15. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Vad menar du har blivit kraftigt omodernt?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

16. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag säger inte att jag har full rätt :). Och PP-tänket fungerar ju fortfarande, för anti piraterna har ju inte ändrat argument. De satsar ju fortfarande på bio, och skiter det sig där får piraterna skulden. Sen att de gjort en skitfilm, nej det kan de inte acceptera :)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

17. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Hur ska man kunna göra kvalitetsfilmer om många "toktankar" från sörjan i Piratbukten....??

Omöjlig kalkyl för ett litet land med ett fåtal potentiella besökare som betalar (BIO-DVD) !!

18. Tobby

MINA ENHETER

Där ser man :)

19. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Och hade inte internet existerat så hade inte någon sett filmen överhuvudtaget och de hade inte fått in några pengar i vilket fall som. Piraterna har blivit ett smidigt sätt att skylla problemen på.

20. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Dom som drar hem filmer från "Piratbukten" påverkar inte biointäkterna, det är bara en dålig ursäkt från filmbolagen, som tyvärr många använder som ett dålig argument. :)

Därmed inte sagt att det skulle vara mindre fel att tanka film, men problemet finns ju pga en anledning. Om dom gjorde något åt problemet skulle folk hyra och köpa mer filmer och därmed skulle svulstiga och rika filmbolag få ännu mer pengar.

Tobby likes this.