Söker en videospelare med chromecast stöd

Diskussion i 'Applikationer' startad av Oceanic, 9 jul 2016.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har sedan 2012 använt mig av MXplayer, om det är av ren lathet eller om det faktiskt är så att MXplayer fortfarande är bra jämfört med vad som finns på marknaden vet jag ej, jag gillar deras hårdvaru decoding..inbillar mig att mxplayer drar mindre batteri än andra spelare.

    Men efter dom tog bort DTS stödet, så har igentligen appen inte uppdateras en enda gång, inga nya funktioner eller förbättringar.

    Jag skulle tex vilkha ha en chromecast knapp så jag kan casta till min tv om jag vill.

    Undrar nu därför om det finns en annan mediaspelare som är lik MXplayer i övrigt men som har chromecast stöd
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Chromecast bygger ju på att en app talar om för chromecast vilken videoström den ska hämta. Så om det är filer som ligger lokalt på mobilen så måste du antagligen installera en streaming-app på mobilen.

    Så frågan här är vad det är du vill casta? Är det videofiler som ligger på en NAS, videofiler som ligger på mobilen eller videoströmmar?

    Här är ett par alternativ att titta på.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instantbits.cast.webvideo
    Den här kan casta de flesta videoströmmar från webbsidor, så i princip allt du kan spela upp i webbläsaren borde kunna castas med den.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.estrongs.chromecast
    Plugin till ES File Explorer, kan casta lokala filer (jag tror den kan casta alla filer som ES kan visa, i vissa fall måste nog strömmen dock gå via ES, eftersom Chromecast antagligen inte har stöd för samba och ftp). Vilka typer av filer som kan castas beror på vad Chromecast kan läsa, den klarar inte alla codecs och filformat.
     
    Mikael8.0 och Oceanic gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är alltså lokalt innehåll jag vill casta, jag är medveten om att det finns många olika casting appar, men som primärt är casting app och inte primärt video spelare, dvs man får inte hårdvaru decoding, och bra batterieffektivitet osv.

    Jag vill ju ha en mediaspelare som jag kan använda alltid inte bara när jag vill casta till min tv.

    Jag visste inte att man behövde en chromecast plug för att chromecast skulle funka med ez file explorer förklararde varför det inte funkade här om dagen..

    får köra med det tills jag hittar en bättre lösning.

    När det gäller på websidor har chrome video spelaren oftast en chromecast knapp.

    men måste ju finnas mediaspelare som har denna funktion också men som också går att använda som en vanlig mediaspelare som är snabb och inte laggar, bra sök funktion osv och galleri
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    VLC Media Player har ryktats få Chromecast-stöd väldigt länge, men nu verkar det faktiskt vara på gång. Jag skulle tro att det är på plats innan sommaren är över.

    Det är en mycket bra mediaspelare med stöd för i princip allting i videoväg.

    Jag vet inte om stödet är fullt ut implementerat i VLC 3.0 ännu, men du hittar betaversionen här: http://nightlies.videolan.org/

    Det är Android (ARMv7-A)-versionen du skall ha.

    Kan vara värt att testa i alla fall. VLC har numera också stöd för att bläddra i nätverk och spela upp direkt från utdelningar osv, vilket jag inte tror MX Player klarar.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    okej, ja men fattar inte att inte varenda mediaspelare har chromecast funktion..det är troligt att det ska vara så lätt att casta från internet men ska vara med problem att casta från sin egen telefon.
     
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men det är väl uppenbart varför videospelarna inte har cast-funktion? Att casta är nåt helt annat än att spela upp video.

    Casting är ju mer fjärrstyrning (och Chromecasten) än uppspelning.

    Det är klart att det skulle gå att lägga in båda funktionerna i samma app, men varför göra det när det ändå är två helt olika funktioner? Genom att ha en app för varje så kan man ju optimera.

    Det är ju precis samma anledning som att man t.ex. inte vill ha mail och kalender i samma app (även om man nu använder google för bägge).

    Det är lika lätt att casta från telefonen som från internet, OM du har en streaming-server i mobilen. Men utan en streaming-server i mobilen så kan inte Chromecasten läsa nån videoström från mobilen.


    Du verkar missförstå hur casting fungerar.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    väldigt många har chromecast det borde vara anledning nog.
    Varför ska det finnas en chromecast på varenda video jag ser i chrome men inte i någon mediaspelare det känns skumt ?

    Nu när man vant sig med chromecast vill man alltmer ofta se videos på tvn istället på storbild, fördelen är också att man kan göra annat med mobilen som man låter videon rulla i bakgrunden
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som jag skrev, det är ju uppenbart.

    De videos som Chrome visar cast-länkar på är videoströmmar.

    Casting är fjärrstyrning, det är ungefär som att dela en länk till någon. Chromecast får en länk till videoströmmen och spelar upp den, och du kan från mobilen fjärrstyra chromecasten.

    Vi kan vända på det hela: Hur hade du tänkt dig att Chromecast ska komma åt videofilerna på din mobil?

    Casting är inte att "skicka bilden till chromecast".
     
    osvanberg gillar detta.
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Casta via Google photos? Borde väl funka att göra även med lokalt lagrad media?
     
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Vilken länk ska chromecasten läsa menar du?

    Casting innebär ju att appen skickar en LÄNK till Chromcasten och säger "Här finns en videofil som jag vill att du spelar upp". Det kan vara http eller rtsp eller nåt liknande, och inkludera även portnummer. Men hur man än bär sig åt krävs det att videofilen kan streamas från en streamingserver.

    Kan du titta på streamen från en annan enhet på samma nätverk så går den att casta, men kan du inte titta på den från en annan enhet så går det inte att casta den.
     
  11. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

  12. memonjuned939

    memonjuned939 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    det var ryktet att vlc kommer att stödja chromecast-strömmen
    ja det är korrekt men det kommer att använda vlc nighty version
    och bara från pc
    om du vill kasta från från vlc så kan du stega nerifrån artikeln
    How to Stream Videos from VLC to ChromeCast?
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nu har VLC (stable-versionen) fått Chromecast-stöd!
     
    Oceanic och bernard gillar detta.