Söker helg eller kvällsjobb

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av rafflan, 18 feb 2013.

1. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tänkte skriva ut mitt CV och åka runt till några butiker. Jag tänker att jag ska fråga efter butikschefen och sen fråga om de har några lediga deltidsjobb. Låter det bra?

2. WarSpaz

WarSpaz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Så jag fick mitt jobb. Åkte runt, bad få snacka med någon som tog hand om jobbansökningar, lämnade CV och snackade en stund.
    Åkte runt på ganska många ställen och rätt som det var så ringde de frånett ställe en dag och bad mig komma förbi.
    Efter ett tag ringde ytterliggare ett par av dem jag hade lämnat hos men då hade jag börjat jobba :)

3. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Okej ska lätt göra det. Skulle man kunna kanske få se ditt CV som du fick jobb med på en matbutik? Du kan PM:a om du vill(och ta bort ditt namn och sånt där så du inte outar dig ändå fast jag inte kommer göra något).

4. WarSpaz

WarSpaz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

CV var standard: Börja med kontaktinfo i över höger hörn sen tidigare jobb, skola, erfarenheter, körkort, referenser. Uppradat i kategorier.

Exempel:
    Skola
    2003-2005 IT-programmet, Randomskolan - Svedala
    2005-2007 Harrypotterprogrammet, Trollkarlshögskolan - Narnia

Jobb
    2009-2010 Kassamedarbetare, Rusta - Gällivare

Något som är mycket viktigt är ett personligt brev, där du berättar varför du skulle passa in på just den arbetsplatsen. Du ska alltså inte skriva att du är en kille på 21jordsnurr som gillar sockervadd och skoggspromenader.
    Utan visa med ett brev att du är intresserad, seriös och ta upp några goda egenskaper du har som skulle gynna företaget.
    Jag skrev att jag var punktlig, hade kassavana och var bra på att jobba i lag till exempel.
    Lämna gärna ett foto på dig i personliga brevet med så att du inte bara är ett namn på ett papper.

Och som sagt, snacka med dem på plats och skoja gärna till det med dem. Efter nån vecka, ifall du inte fått svar, kan du antingen ringa tillbaka eller visa dig där igen. Detta visar att du vill och detta gillar arbetsgivare.

Nu blev det massa text, men hoppas det hjälpte lite :)

5. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Aa mitt CV är nog ganska bra, har med bild på mig där också. Men jag tänkte först inte skaffa ett personligt brev till detta, behövs det verkligen? Har aldrig skrivit något personligt brev.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Inom rekrytering i andra kretsar vet jag folk som enbart läser det personliga brevet och att det är första testet, för att dessa ens ska ta en titt på CVt. Tror det är ganska viktigt att undvika klyschor också.

7. Sturridge

Sturridge Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Någon som har tips på ett bra betalt Söndagsjobb i Västmanland? Har hela alfabetet i körkort.

8. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har skrivit ihop ett litet personligt brev men vet inte om det är bra, så skulle vara tacksam om någon kunde läsa igenom det. Kan skicka det via PM isåfall.

9. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Dom rekryterare jag känner och har haft att göra med genom åren gör nästan alla tvärt om. Personliga brevet är åsikter (typ jag är jättebra på programmering och jättetrevlig) medan CV:t innehåller fakta (jobbade på XX mellan YY och ZZ). En van rekryterare kan scanna ett cv på typ 10-20 sek, sen kanske de kollar personliga brevet om dom tycker man är intressant. Dock, för den som är rätt ny på arbetsmarknaden så är det lite annorlunda eftersom man då sällan har nån direkt CV att tala om.