Söker testare för Kina gadgets, plattor, tv boxar, telefoner

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av err0r, 29 dec 2014.

1. wargreymon

wargreymon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Jag tycker det låter lite mysko då det inte fanns några kostnader från början, och om man gjorde ett bra jobb så kunde man till och med få extra kontanter i framtiden. Men nu helt plötsligt finns det kostnader OP själv står för som man nu måste betala, samt att han vill tjäna in pengar på det (som den som testar betalar).

Hade förstått om tillverkaren själv velat att man betalade en liten summa. Men det här känns som hybris på hög nivå.

chraist, katho och Sweden2 gillar detta.
  2. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag skulle ju kunna sälja enheten för 100% om jag var ute efter penger, nu vill jag donera 50% till den som vill vara med och påbörja detta initiativ och visa att dom är seriösa och vill vara med mer än en gång.

Som jag beskrev från början så finns det möjligheter att få "gratis" enheter från tillverkare och även ersättning, dock så blir det svårt att få in dessa test enheter på bara löften om motprestation.

För att få detta att drar igång är jag villig att donara 50% av den dyraste enheten, plus 300kr importskatten som jag var tvungen att betala själv.

Håller inte med om din beskrivning av mig som mellanhand som vill ha 50%, jag donerar ju själv egna pengar på detta.

Sen ser jag inte mig själv som mellanhand utan som en del av detta initiativ det är ingen som hindrar dig att kontakta tillverkaren direkt och söka om "gratis" test enhet, jag försköker ist. att sammordna detta och nyttja mina kontakter i Kina.

Den som tjänar mest på detta är isf. Swedroid som får mer besökare och en bredare täckning och Android prylar.

Om du inte är beredd att investara 50% av kostanden för vara med, så är inte jag beredd att investera 130% på en osäker mottprestation.

3. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hoppas ni förstår att jag gör detta på eget initiativ och att jag kan inte betala allt själv.
    Det finns möjlighet att få testa produkter utan kostanad men det först när vi har en plattform att publicera recensonerna.

Det blir mycket svårt att övertyga en Kina tillverkare att skicka gratis test produkter som recenseras på ett subforum som få kommer att se.

Jag har flyttat hem från Kina och villa passa på att nyttja mina kontakter här på Swedroid, som skulle kunna gynna Swedroid och deras medlemmar.

Om ni har något förslag om hur detta skulle fungera på ett bättre sätt så vill jag mer än gärna höra.

4. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag kan köpa telefoner av dig och lägga upp recensioner då 50% är en bra deal. (Köper ändå nya telefoner rätt ofta via aliexpress). Surfplattor och övriga prylar är jag dock inte så sugen på att recensera i nuläget.

5. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Glömde nämna detta i tidigare inlägg.

Det stoppar ingen att sälja produkten efter recensionen för 100% och få ut en vinst.
    Jag tyckte att det var rättvisst att dela kostanden 50/50, plus att jag också fått betala tull och skatt.

Eventuell vinst på mottagna test enheter är tänkta att senare gå tillbaka till nya produkter, tullavgifter eller andra omkostnader.

Vi skulle kunna skapa en grupp och ha transparanta kostander och vinster för att alla ska ha insikt och alla få möjlighet att tycka till hur dom ska användas.

6. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag beskrev ju vad som är möjligt om vi har en plattform för recensioner utav Kina märken, som Swedroid och ja, det finns det möjligheter att få ersättning, men vi måste ju visa tillverkaren vad dom betalar för.

Till en början är det tyvärr kostander som jag vill dela med dom som är intresserade.

Exempel:

Du,
    som testar får möjlighet att "köpa" Cube T9 för 1100kr (50%) och kan sedan kan sälja den för 2200kr (100%) och tjäna 1100kr eller behålla produkten för halva priset.

Jag,
    som har mottagit en "gratis" (+ 300kr i tull) Cubte T9 från tillverkaren, just i syfte att recensera den online kan:

A. Recensera den själv online, och behålla produkten eller sälja för 2200kr och ha en vinst på 1900kr

B. Eller hitta en bättre platform (som Swedroid) och skapa en grupp som tillsammans har större möjliheter att publicera bättre recensioner och öka möjligheter till fler "gratis" produkter.

Och "tjäna" 800kr på detta, pengar som skulle kunna gå tillbaka till gruppen eller omkostnader för framtida recensioner.

C. Struna i att recensera produkten, sälja eller behålla den och förmodligen aldrig få möjlighet att erhålla "gratis" produkt från denna tillverkare. Radare denna tråd och hoppas att någon annan gör jobbet ist.

Hur tycker du jag/vi bör göra för att detta ska vara möjligt?

7. wargreymon

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Det du skrev från början och som fortfarande är i första tråden är:
    "Hur går det till
    1. Tillverkaren skickar ny produkt direkt till testaren från Kina.
    2. Testaren har en viss tid att testa och recensera produkten i text eller video form på nätet.
    3. Testaren för behålla proukten utan kostnad.
    4. Det är också möjligt att få ersättnign från tillverkaren vid längre sammarbete."

Här framgår det inget om några kostnader för att få vara en testare. Även om det hade varit en tullavgift hade det varit förståeligt.

Det som du nu säger är att du vill ha igen tull/frakt/moms som du inte skrivit om ett dyft tidigare om förens det var massor som var intresserade. Ovanpå detta vill du även ha lite extra pengar i din egen ficka.

Om du vill ha ut något extra ifrån det hela så tycker jag att du ska ta det med dina kontakter för att du ställer upp och gör detta, inte genom att mjölka de som vill arbeta för dig. Vem sjutton söker ett jobb där man får betala för att arbeta?

8. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Dom enheter som jag har tillgång till är direkt från tillverkaren oftast "gratis" minus mina omkostnader som tull, och resor jag gjort för att besöka tillverkaren.

När det gäller telefoner så har jag haft kontakt med Meizu och det finns möjlighet till en "gratis" M1a när den är redo.

Om du är mest intresserad av telefoner så är det mycket möjligt att du kan få "gratis" produkter direkt från tillverkaren eller säljaren om du har en plattform där du kan visa hur och var den kommer att bli exponerad, något som jag försöker göra med detta initiativ.

Jag har forfarande många kontakter i Kina som skulle vara bra att nyttja i detta syfte, och på detta sätt fördela gruppens uppgifter och maximera våra insattser.

9. wargreymon

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Just här är problemet. Om du gör jobbet tjänar du 1900:-, om vi gör jobbet tjänar vi 1100:- och du tjänar 800:-, så länge det inte finns en anledning till att samla in extra pengar så hamnar de rakt i din ficka.

10. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det känns jobbigt att bli utmålad som en som mjölkar när jag i själva verket sattsar min tid och pengar på något som skulle kunna gynna alla och vill helt enkelt dela med mig av mina kunskaper efter min tid i Kina. Jag förstår att det är svårt att acceptera för dom flesta i Sverige, det ska alltid finnas en hake, det ska alltid luras, och det är jättefult att tjäna pengar.

1. Eftersom många frågade efter regler tog jag fram generella regler hur det kan se ut när detta drar igång. Efter att jag postat listan på alla enheter jag har hemma, vill alla ha den dyraste produkten gratis direkt och jag var tvungen att lägga till 50% kostanad för just T9 annars riskerar detta bli engångs grej.

2. Inte någonstanns har jag nämnt att någon ska täcka mina tullkostader, jag erbjuder 50% av priset mot en recension med eller utan tull den täcker jag själv. Tycker du ska läsa mitt inlägg igen.

3. Har aldrig sagt att jag vill ha något i egen ficka, överskottet ska gå till att driva detta vidare och öka möjligheten till fler "gratis" produkter.

4. Jag vill inte ha något extra från någon, tillverkaren erbjuder sig en gratis produkt i utbyte mot jobb i form av en recension hur vi som grupp sköter detta er inte upp till dom.

Jag sog detta som en chans för Swedroid att bredda deras täckning av Android nyheter, en möjlighet för Svenska Android använndare att se bortom mainstream märken, en chans för Swedroid community att dela kunskaper runt dessa produket på Svenska, en chans för Svenska teknikintresserade att få tillgång till "gratis" test produkter och kanske en chans för mig och andra att i framtiden kunna tjäna pengar i någon form.

Jag kanske siktade för högt.
    Arbetsförmedlingen nästa!!

flipp gillar detta.
  11. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det vore fel strategi att behålla pengarna själv istället för att investera i just detta initiativ och få det att växa.

Vad jag försöker skydda mig mot är att alla pengar hamnar hos enskild person ist. för att återinvestera.

För att få denna "gratis" T9a jag har spenderat 100-tals timmar i kontakt med Cube, tidigare recensioner och resor till fabriken för att träffa dom personligen, jag ber er inte att värdera min insatts i pengar jag är glad att göra det gratis.

Men om du tycker att 1100kr är inte tillräcklig för en recension som tar några timmar att skriva så är detta inte för dig.

Jag upprepar, jag vill inte ha gratis pengar.

12. wargreymon

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Anledningen till att jag utmålar dig som att "mjölka" folk är för att det ifrån början inte fanns en kostnad. Men nu finns det en sådan, denna kostnad är högre än vad dina utgifter ligger på och du har inte gett något konkret förslag på exakt vart dessa pengar kommer att gå.

Det som snackades om var ju att skriva recensioner på Swedroid, detta kostar ingenting extra. Så från 0:- till att vi ska investera 800:- i något ospecificerat.

13. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

[/QUOTE]Vem sjutton söker ett jobb där man får betala för att arbeta?[/QUOTE]

Du får ju en 2200kr produkt för 1100kr, och möjlighet till mer om du utför ett bra jobb.

Det är väl inte så konstigt att jobba för något man vill ha, elle?

Sen ska du veta att det finns dom som köper dyra produkter och skryter om det på nätet, det däremot är att betala för att jobba.

14. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok. Men hör gärna av dig till mig om du får tillgång till Meizu M1 eller andra smartphones så är jag intresserad av att köpa dem och recensera.

15. wargreymon

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Du har sett de texter jag skriver för LG-enheterna jag testar. Detta tar en hel del tid för testning och skrivande, det talades också om att hitta dåliga översättningar etc som skulle rapporteras till tillverkaren.

Jag missförstod kanske den kvalité du är ute efter hos testare och buggrapportering. Den som är intresserad av att skriva en simpel recension och få en billig enhet får göra det, får även hoppas att deras investeringar går till något vettigt i framtiden, vad det nu må vara.

16. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Från början var det en idee och vad som är möjligt utifrån mina erfarenhet, alla detaljer fick jag bena ut själv och det vore trevligt om ni kunde komme med konstruktiva förslag ist. för att dra förhastade slutsattser.

Känns som vi inte kommer videra med dina resonäng.

Mina avsikter är ärliga och till fördel för alla, du verkar bara fokusera på att få något gratis.

Jag vill hjälpa till och skapa en Svensk grupp med testare om du inte tycker om mina förslag är du varmt välkommen att komma med "rättvisare" förslag..

17. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kanske skapa en svensk gizchina? Finns ju nationella varianter: gizchina.it, gizchina.de m.fl. Man kan ju i så fall höra med ansvariga på gizchina.com.

18. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Ju, jag har läst dina texter och dom håller hög kvalite, och jag vet själv att detta tar mycket tid.

Vad jag är ute efter personer som vill vara del av en grupp med fokus på Kina produkter och börja med recensioner här på forumet.

Om du nu lägger massa jobb på ett test / recension som hamnar på framsidan på Swedroid så vore det väll mera logiskt att Swedroid betalar dig en summa från deras reklamintäkter inte jag.

Det är nog bäst att du avvaktar om detta lyckas komma igån vi kan behöva din "hjälp" i framtiden, utan att mjölka så klart ;)

19. wargreymon

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Jag förväntade mig inte pengar, bara en "gratis" enhet att testa, recensera och rapportera buggar om, som det skrevs om ifrån början. Men nu lägger jag ner med detta, lycka till.

20. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hade du valt en an tv boxarna som kostar runt 100USD ist. för T9an som kostar 280USD så hade jag kunnat gå med på "gratis", har tyvärr inte råd att riskera en så dyr produkt som första recension.