Söker tips på lämpliga telefoner för barnen som är 7 och 9 år

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Lokf, 9 nov 2024.

1. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB
    Föräldrakontrollen. Antar att du menar android och inte apple? Jag får hela tiden också samma bugg i min telefon med återkommande "Kontoåtgärd krävs". Tyvärr fungerar inte den av nån anledning och google har endast att man kan skriva mejl till dem vilket har skett nu 7-8 gånger och ingenting fungerar tyvärr. Värdelös support hos google tyvärr.

Det började med Samsung A41 till min son. Behövde ha koll på honom när han var ute med andra barn, sedan ville han helt plötsligt ha iphone till varje pris. Blev en iphone 11, 4/128 Han använde den ett tag men tyckte den var krånglig. Själv upplever jag iphone som en mycket mer exclusive produkt än Samsung och annat hos android. Tror iphone 11 kostade 5995 kr och har senste uppdaterin ios 18. Numera har han en Samsung S23 FE (baby blå) Samsung exclusive färg. Kostade 6250 kr 8/256. Han är 10 år.

Själv föredrar jag android.

Lokf gillar detta.
  2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  3. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    418
    Jag tycker att man ska utgå från att den första telefonen kommer att ha en sprucken skärm efter ett halvår, den kommer inte heller att ringas med så mycket - ett tomt kontantkort och wifi duger och man kan fortfarande ringa upp sitt barn.

Så vad den första telefonen är är kanske inte så viktigt, vi har själva börjat byta telefon när säkerhetsuppdateringar och sådant slutar komma. Men släpper folk sina high-end eller midrange från 4-5år tillbaka till ett vettigt pris?

Har en oanvänd Xiaomi 9t pro med 8gb ram och Snapdragon 855, gissar att den klarar det mesta ett skolbarn behöver. Men antagligen är telefoner i bra skick övervärderade och man behöver hitta en i familjen... (Det blir lätt så att de ligger som backup i något år också)

Kristy och Lokf gillar detta.
  4. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 125
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
    nokia 8210 4g lur eller nokia 3210 4g

Lokf gillar detta.
  5. Lokf

Lokf Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256

MINA ENHETER

Tack för alla tips! Intressant att läsa allas inlägg, och jag håller med om mycket, och första mobilen kommer med all sannolikhet tappas i golv, få sprickor mm, men jag kollar och hoppas att man kan hitta något fynd på black week, annars blir det något begagnat.

Kristy och Helge67 gillar detta.
  6. samish6

samish6 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

iphone se

Lokf gillar detta.
  7. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Föräldrakontroll fungerar bättre i ANdroid. Syrran har småbarn och de använder denna hela tiden utan problem. Köp en Motorola, mest för pengarna just nu.

Lokf gillar detta.
  8. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Väldigt nöjd med Pixel 6a som jag köpte till barnen för, ja, nu är det väl ett par år sedan kanske.

Några av barnens kompisar har hamnat i iphone-träsket - jättebra telefoner, men ett helvete när föräldrarnas avlagda mobiler inte duger längre...och barnen går igenom mobiler med jämna mellanrum (märkvärdigt ofta skärmen spricker) så jag säger inte att iphone är ett dåligt val, men det är oftast dyrare.

Innan hade barnen Samsung Galaxy A40, också en ganska liten mobil. Noll problem för barnen att byta till Pixel 6a, även om Samsung och Google har lite olika utseende etc.

Tror det varierar mycket mellan olika skolor om man "måste" ha iphone. På barnens skola är det många föräldrar som inte har iphone, och inget av barnen har andats något om att få en iphone. Barnens umgänge verkar inte så märkeshetsande. Våra barn har Macbook Pro (gamla, avlagda), men de har noll koll på om de kör Apple, Windows, eller vadsom. I skolan har de Chromebooks. Vi har en Ipad som dottern läser böcker på ibland (fast oftast läser hon pappersböcker eller ibland läsplatta), inget som har påverkat att hon vill ha en liknande mobil.

Om jag minns rätt dunkade Comviq in en Pixel 7a med abonnemang för 199kr/månaden i 2 år en av de sista Black Friday-rea-dagarna förra året. Med tanke på att man nog ändå behöver abonnemang för en hundring så var tillägget för att få en Pixel 7a inte så högt. Kanske händer något liknande i år med 8a?

Lokf och jnsson gillar detta.