Sökes: Guide till att installera Linux (gentoo? ubuntu?) för dummies!

Diskussion i 'Off Topic' startad av kandreas87, 17 nov 2010.

1. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Gah, försökte precis få igång virtual box. Irriterad att man just nu sitter på en riktig skitlaptop. Hur fungerar detta? Jag allokerar en mängd ramminne till VB, är denna allokerad hela tiden eller bara när VB körs / är aktiv?

Och sedan, när man säger hur mkt hårddiskplats denna skall få, är det någon partitionering som görs eller liknande, eller tar den bara antal mb i anspråk?
    Känns som jävligt dumma frågor, sorry =>

2. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Den mängd du allokerar används bara när du kör VB. Du behöver inte partitionera något utan guest OS:et läggs i en fil som du bestämmer storleken på.

3. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

kanon! då kanske jag kan försöka få igång de där i dagarna nu! skräpig laptop bara.. 1GB ram och 80GB hdd.... känns inte som de bästa förutsättningarna, men det får duga. haha

4. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Som sagt, när du ställer in minnet så ställer du in hur mycket av RAM-minnet som den virtuella maskinen som mest får använda, jag använder ex. 1GB av de 4GB jag har i datorn.
    Och när du ställer in hårddiskstorlek skapar du en fil på datorn som den virtuella maskinen uppfattar som sin hårddisk. Du ställer in hur stor den maximalt kan vara, när du först skapar den så kommer hårddisk-filen vara väldigt liten, men kommer sen att växa allt eftersom du fyller den virtuella hårddisken.

Jag har till exempel en virtuell maskin skapad i VMware på datorn, med en ganska clean installation av Linux-disten CentOS. Jag har satt hårddisk-storleken till 20GB, men hårddiskfilen (CentOS.vmdk i VMwares fall) ligger än så länga bara på ca. 4GB, för det är så mycket jag använt.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag måste ställa frågan. Varför kör man Linux om man använder datorn som de flesta gör?

Jag förstår om man vill ha en server eller liknande men det hela verkar ju inte vara lika kompatibelt med program som den vanliga människan använder. Jag testade Ubuntu en gång på en laptop jag hade men efter att jag inte ens kunde installera ett program, och fick snäsiga kommentarer ifrån något Linux-forum när jag frågade hur, sket jag i det.

6. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    ubuntu brukar klara att göra det mesta som man kan tänkas behöva göra med en dator som privatperson, och är gratis ;)

det var inte riktigt up to par innan men senaste två releaserna är riktigt bra faktiskt.

dessutom är det snyggare än både macos och windows. (rent objektivt talat...)

7. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Om man inte spelar på datorn, eller behöver något windowsspecifikt program så ser jag inte någon anledning att inte välja linux. Det är (enligt mig) en generellt sett bättre upplevelse när det kommer till det mesta. Om vi tar Ubuntu som exempel: Väldigt smidig grafisk installation. Inte allt för olik Windows motsvarighet. Smidigare gränssnitt där t.ex programmenyn ligger uppdelad i kategorier. Smidigare programinstallation genom ett inbyggt software-center. (Tänk app-store eller Android market.) Färre krascher och frysningar enligt min erfarenhet. Möjligheten att byta ut i princip allt.

CMD går inte ens att gämföra med terminalen i linux.

Listan kan bli mycket längre.

8. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har bara fått igång "try" versionen av ubuntu genom VB (jag hade inte mer än 2.6GB ledigt på HDD haha. borde man inte kunna ändra partition i installationsgrejen? kanske är blind.. alternativt korkad..) men jävlar, jag DIGGADE verkligen UI:t! Skall nog ta o läsa lite guider / infon instället. gick för jävla långsamt ;)

9. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hur är det med Ubuntu, kör det fortfarande GNOME i standardutförande eller har de bytt till sitt egna, Unity eller vad det hette?

10. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Bra fråga ;) hööhöö, vad är skillnaden? =>
    Fråga; säg att man saknar drivrutiner till en viss komponent till datorn och är osäker på vad denna komponent är... hur löser man det smidigast? Säg drivrutiner till chipset?

11. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kollade upp min fråga, och Desktop-versionen av Ubuntu kör fortfarande GNOME (det är alltså skrivbordsmiljön det handlar om) medan Netbook-versionen kör Unity.
    I kommande versioner av Ubuntu (>11.04) kommer GNOME vara helt utbytt mot Unity. (Men man kommer självklart kunna välja GNOME om man hellre vill det, men Unity kommer vara default.)

12. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Du kan få godtycklig hårdvara att fungera med Linux, men det är mycket lättare att köpa hårdvara som redan fungerar väl med Linux än att själv försöka få igång sällsynt och/eller väldigt ny och/eller odokumenterad hårdvara genom att skriva i sådana där konfigurerings-filer som slutar med .c under /usr/src/linux :teeth:

Rent allmänt så brukar det aldrig vara några problem med chipset, trådburna nätverkskort, eller disk-controllers. När det gäller trådlösa nätverk och billiga skrivare kan det absolut löna sig att göra lite efterforskningar innan man köper.

Det trevliga med Linux är att så gott som alla drivrutiner finns med i din distribution redan från början. Till skillnad från ett annat marknadsledande OS behöver du inte fumla efter installations-CD eller ge dig ut på nätet för att leta drivrutiner.

m v h Henrik

13. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Oh, låter ju inte alltför tokigt att många drivers redan finns. Hur är det med gammal hårdvara? (Min burk är ca 5 år gammal) Det där med trådlöst nätverk får jag kolla på när datorn väl är igång hehe.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

14. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Trådlöst har du från första början, det hade jag i alla fall.

15. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    enda drivrutinerna som jag upplevt problem med är modellspecifika grafikkort (typ evarten till ati-drivrutin som behövs för min gamla hp nx9400), i övrigt ska det inte vara några stora trassel med det. skrivare kan vara lite bökiga att få o funka men jag tror det ska ha blivit mycket bättre på senare tid.

värt att notera är att du inte kan verifiera att dina drivrutiner kommer fungera om du kör vmware eller virtualbox. däremot om du startar från skivan och testar kommer du kunna se om de kommer fungera eller inte.

16. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Åldern i sig brukar inte vara något problem när det gäller drivrutinstöd. Exempel på äldre hårdvara som man fortfarande kan kompilera stöd för i Linux-kärnan är MFM-diskar. För er som inte ens var påtänkta på 80-talet kan jag berätta att MFM var den stora hårddisk-standarden i IBM PC innan den ersattes av RLL långt innan IDE blev standard.

Därmed inte sagt att allt stöd som en gång funnits i Linux finns kvar för alltid, när det inte längre finns någon som är villig att underhålla kod drabbas den efter ett tag av bitröta och blir nödvändig att städa bort. Exempelvis städades koden för de CDROM-drivrutiner som fanns innan ATAPI-standarden bort för något år sedan. Innan man anslöt CDROM-läsare till den standardiserade IDE-bussen hade en massa olika tillverkare sina egna kontrollerkort med egna standards, t ex hade sony en standard och panasonic en annan. Dessa drivrutiner är nu bortstädade ur nyare linux-kärnor trots att hårdvaran är yngre än MFM-diskar :)

m v h Henrik

17. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Okej, jag får hoppas att mina drivrutiner finns!
    Kan ni tipsa om lite "grund" grejer som man behöver behärska?
    Jag har läst om absoluta grunden skulle jag vilja säga;
    lite kort och gott om terminal-kommandon och lite om att uppdatera repo:s / lägga till repo:s (både i terminal och gui). Antar att jag behöver läsa lite om hur man extraktar / installerar *.tar eller vad det är för nåt det heter ;>
    Är det något mer ni kan rekommendera? Bara så man vet att man läser nåt relevant :>

18. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag är också riktigt novis vad gäller linux, men ett cmd som jag ofta använder i terminalen är "sudo apt-get install" eller remove.

19. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Det jag gör mest är att installera program eller lägga till paketbibliotek (repositories) ofta står kommandot för att lägga till ett program på tillverkarens hemsida

20. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Jag kör med en Ubuntuburk hemma och har gjort det i flera år utan något större bekymmer. Jag har b.la lyckats få igång ett USB Tv kort i Ubuntu. Många av Windowsprogram går att köra igång genom Wine, Cedega eller CrossOver Office, men det är långt i från alla och som du säger, så är inte många program kompatibla, men det finns motsvarigheter till Windowsprogram i Linux. Ex: Microsoft Office - Open Office.

Det är synd att i vissa Linuxforum så får man snäsiga kommentarer och det förstör ju mycket av communityn. Jag brukade moderera på Ubuntu.se och där fokuseras mycket på att det ska vara en trevlig atmosfär och man hjälper varandra så gott man kan.