Sökes: Guide till att installera Linux (gentoo? ubuntu?) för dummies!

Diskussion i 'Off Topic' startad av kandreas87, 17 nov 2010.

1. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag känner mig lockad av linux, främst genom android-användandet. Man inspireras på XDA, har man något problem så kan användare själva lösa problemet, snabbt och med mycket feedbacks. Sedan har jag inga snabba / nya datorer, så jag hoppas att linux flyter på bättre än windows (windows-burkar har för mig en förmåga att behöva formateras på veckobasis för att hålla sig hyfsat fräscha på gamla skrotdatorer). Måste prova iaf =>
    Angående programbibliotek, är det bara att söka "repositories +linux" @ google för att få fram OK bibliotek eller behöver det vara mer specifikt?

Är det mer vanligt att man lägger in programbibliotek snarare än enskilda applikationer?

2. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

det är nog bättre att söka på repositories + ubuntu @ google om man nu använder ubuntu annars sätter man in namnet på sin distrubition där istället.

3. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Terminalen är väldigt bra och snabb att använda, men man är inte alltid tvingad till att använda den. Det finns ju ett mycket bra GUI för det mesta i Ubuntu/Linux, men jag föredrar terminalen, men det är ju bara min personliga åsikt.

4. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Kan bara säga installera det var inte krångligt utan en fröjd att se hur snabbt och enkelt det kan vara. Ta nedanstående bara som en berättelse från en nybörjare.

Var väldig nyfiken att prova Ubuntu också och gick o fundera på om jag "vågade".
    Vågade inte rensa bort windows i min bärbara dator (5 år gammal) så köpte mig en extern HDD. Kopplade bort den interna HDD i datorn och stoppade in skivan och tryckte på installera.
    Gick fort att installera Ubuntu och inga problem uppstod. Är helt frälst i Ubuntu nu. Trodde det skulle vara mer pillipill när man skulle använda Linux men Ubuntu fungerar direkt. Sen kan man ju pillipilla om man vill med det behövdes inte för att använda datorn.

Datorn startar med Ubuntu när jag har den externa HDD inkopplad och Windows om jag mot förmodan nu inte väljer att ha den externa HDD inkopplad .

Kommer nog att gå över mer och mer till Ubuntu. Det jag ännu inte har hittat är ett bra program för att synka min mobil med musiken på datorn. Vill ha det som windows mediaplayer att man drar låten man vill synka till synkfilen och sen när man är klar trycker på synk. Även så använder jag programmet MixMeister i windows som jag inte hittar någon bra ersättare till.

Ett litet tips innan du kör igång:
    Tänk på vad du ska använda datorn till
    Vilken typ av program du vill ha
    Äsch installera Ubuntu du har allt du behöver där om du inte ska använda den till spel så är nog Windows bättre.
    Fördelar som jag ser det
    Snabbare
    Fler program att använda( gratis)
    Program arkiv bara trycka installera
    Enklare
    Det trådlösa nätverket känns snabbare ( jag upplever att det går fortare )

Negativt
    Har inte hittat ersättare till mina program än( se ovan Mixmeister och Win Mediaplayer)
    Unified remote finns inte för Linux ( påtryggning ...hihi)

Mitt nästa projekt är att installera XBMC/Ubuntu ( mediaserver) på en dator och ersätta Win datorn som är kopplad till TV:n

5. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    www.osalt.com kan .man hitta rekommenderade alternativ till proprietära mjukvaror

6. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

nice, osalt.com lär man nog kolla in lite då o då! Verkade finnas ett par nice alternativ!
    Finns det några rekommenderade repositories som är ett bra och ger ett någorlunda komplett grundutbud av program?

7. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Halloj igen, jag har nu haft en testhelg med ubuntu den dator jag skall ha runt nyår, det fungerade hur smärtfritt som helst. Var beredd på ett jävla meck för att få usb-nätverkskorts-drivare att lira (som man måste i windows), men allt gick igång perfekt. Hur underbart som helst. Dock installerade jag i386-versionen på en dator med amd64-processor. Vad är det för skillnad mellan i386 / amd64 versionen? Skall jag bekymra mig med att installera om ubuntu för att få amd64 versionen eller köra på och vara glad för att det funkar? :>

EDIT: Kanske skulle ta o google innan man kör dumma frågor på forum. Hur som helst verkade det, enligt något forum, att det inte spelar någon roll för själva systemet vilken version man kör. 64-bits versionen var vassare för tunga beräkningar, annars spelade det ingen roll. Då är jag nöjd, slipper jag vara nojig över att något inte ska lira.

Tack för all hjälp jag har fått. Längtar efter att få sätta mig med datorn och få igång conky! :)

Last edited: 10 dec 2010
  8. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    jag skulle ändå rekommendera att köra 64-bitarsvarianten om du kan ;) mest för att det är 2010 nu och att 64 bitar är fler än 32 :)

9. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Om du har 4GB RAM eller mer bör du köra 64-bit, då 32-bitars operativsystem inte kan hantera mer än 4GB. Tänk på att ex. grafikminne räknas in i detta med.

10. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag skulle vilja slå ett slag för Linux from scratch, vill minnas att det var den första linux "disten" jag gav mig på för några år sen. Visst det tar en jäkla tid att installera men man lär sig verkligen linux från grunden på köpet

http://www.linuxfromscratch.org/lfs/

11. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det är min våta dröm att kunna bygga linux från scratch så där. Det är väl därför jag tänkte lira lite i ubuntu först då det känns som en bra start. Har tänkt att försöka göra det mesta i terminalen för att lära mig mer, och när jag väl känner mig mogen kommer jag försöka mig på antingen scratch eller gentoo. Någon som vet hur mycket man skall bemästra innan man är där? Jag har läst på (åtminstone försökt) lite angående filstrukturen i linux, kan dock inte påstå att den verkar logisk än iallafall, samt lite grundläggande terminalkommandon.. men känns ju onekligen som att jag inte kommer gå tillbaka till windows i första taget :)

12. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Kör man ubuntu så lär man sig inte så mycket om hur saker snurrar under huven så att säga men om man installerar program från källkod istället för att använda ubuntus/debians pakethanteringssystem så börjar man närma sig

13. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nej det kan jag allt hålla med om, kanske skulle kolla upp lite hur man installerar från källkod, kan ju vara intressant :) När är man mogen att köra så där hardcore? Hade varit nice med ett fint test för att avgöra det haha.

14. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Personligen gick jag direkt från Windows till Linux from scratch utan några direkta förkunskaper om Linux förutom lite historik, Tog mig ca en vecka att få ihop ett relativt fungerande system men det var en gammal dator redan på den tiden och allt ting görs från källkod så gammal maskin = det tar väldigt lång tid

15. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ah nice. Dock har jag inte den tiden att kunna sitta i en vecka för att få igång en fungerande dator.. sedan undrar jag om man BARA (??) gör allt från källkod i lfs / gentoo?

16. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

I LFS är det hela grejen att man gör allt precis från grunden :P vill minnas att det finns ett alternativ i Gentoo installationen att installera ett grundsystem med binärer vilket kortar installationstiden ganska rejält

17. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan inte riktigt se tjusningen i att installera allt från source? Nu kanske jag tänker tokigt, men blir väl en Jävla procedur att först hitta allt, för att sedan kompilera allt (?) Och sedan installera? Känns ju som om det skulle ta bra mycket tid?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

18. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Dels eftersom allt kompileras på maskinen det ska köras ifrån så blir det mer optimerat än om man installerar från binärer så får man mer valfrihet om vad man vill ha på sitt system och så klart massa extra nördpoäng :cool:

19. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nördpoängen är nog svåra att konkurrera med :D Då antar jag att de mer "rena" distarna enbart är kompilering från källkoder som gäller?

20. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    fast det där bygger ju på att man faktiskt kan vääääldigt mycket om sitt system, och hur man ska kompilera. det är ju tillomed jobbigt att välja useflaggor när man komplerar kärnan i ubuntu...
    misslyckas man kommer man ju dessutom att bygga ett system som är sämre optimerat än den färdigkompilerade är. (dessutom är ju prestandavinsten snudd på obetydlig) däremot är ju nördpoängen upp genom taket.