Sökes: Guide till att installera Linux (gentoo? ubuntu?) för dummies!

Diskussion i 'Off Topic' startad av kandreas87, 17 nov 2010.

1. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Boota gick nog in på en fråga; när man kompilerar en kärna (jag antar att alla drivrutiner finns i kärnan. Är detta korrekt?) måste det vara oerhört lätt att missa någon drivrutin? Jag föreställer mig att man "väljer" manuellt vilka drivrutiner som skall finnas. Kanske är helt uppåt väggarna fel? Hur som helst känner jag att jag måste skaffa mig en lite bredare uppfattning om linux och hur det fungerar innan jag ger mig in på dessa frågor haha. Vilsen :(

2. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Så länge man vet om man kör x86 eller x64, vilket nätverkskort, grafikkort och moderkort man har så kan man finna rätt grejer för att kompilera kärnan i Ubuntu

Nja alla drivrutiner finns inte i själva kärnan utan en hel del läses in som moduler under uppstart av sitt linux system om man går efter standardkärnan i Ubuntu. man kan lära sig en hel del av att bara läsa LFS guiden om systemets grunder och alla dess delar

3. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ah tack, jag sitter och läser igenom installationsmanualen. Än så länge mycket nyttig information. Öppnar dock upp för en nybörjarfråga; Alla mappar som finns i / (längst ner i trädet.. eller vad man säger), är detta att betrakta som separata partitioner eller som mappar enbart? När man läser igenom introduktionen till LFS framstår det som om (iallafall en del) är partitioner (/boot, /usr etc.)?

Säg vidare, att jag väljer att köpa en hdd och plugga in. Hur kommer detta visa sig i linux? (Finns ju inte C:\ eller D:\)?
    Ledsen om jag ställer jävligt dumma frågor.. ;C

4. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    nja... du kan lite förenklat se dem som mappar. Det du gör är att montera en partition (egentligen en logisk volym) på en mapp, så att just den volymen ligger på den mappen. är man lite oförsiktig kan man råka ut för en situation där home-partitionen (platsen för din hemmapp) är inte har något utrymme kvar medan /usr/bin (platsen för program) har massa utrymme. personligen brukar jag inte uppskatta att ha för många partitioner, just på grund av det. (har bara en hårddisk i min linuxburk just nu), så det brukar bli en bootpartition på 100 MB och en swap (dubbelt så mkt som man har i ramminne ungefär) och till sist en partition för / (alla andra mappar hamnar automagiskt på den partitionen då) kör man en server eller har flera diskar kan det vara idé att dela upp det där för att få bättre prestanda eller specifiera specifika filsystem beroende på vad man ska lagra var. men för vardagligt desktopanvändande brukar det inte spela jättestor roll.

5. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Och... om du handlar en ny disk kommer den att dyka upp under /dev
    Din första SATAdisk heter sda. Den andra disken heter sdb osv.

6. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ah, jag förstår! Och om man har en vanlig IDE hdd så blire hda1, hda2 (Eller något liknande kommer jag ihåg att det var :P)? Viktiga är att den hamnar under /dev.
    Det förklarar varför man har en ändlig volym i varje "mapp" (som t.ex. /home). Hur gör man för att mounta en mapp med en viss volym? Och hur görs detta automatiskt? (Det vill säga, var bestäms hur stor volym som mountas på varje mapp?).

7. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    om du skapar en partition för en mapp (mountpoint) kommer den att vara begränsad till partitionens storlek. dessutom kan du ställa in quotas för alla användare för att t.ex
    begränsa hur mycket utrymme varje användares mapp får ta.

8. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ah ok. Ytterligare en dum fråga; hur läser man av denna:
    Skickar man kommandot cat till ~/.bash_profile, dit även "EOF" skickas till +appendas?
    Eller skickar man + appendar "EOF" till ~/.bash_profile, varefter man skickar kommandot cat till "~/.bash_profile << "EOF"?
    Missförstår jag gruvligt någonting eller förstår jag bara inte något grundläggande?
    Kanske kör man "cat > ~/.bash_profile" så länge EOF inte dyker upp?
    Hmm.. Känns som om man spammar korkade frågor :> Be mig gärna hålla käft :)

9. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

cat kommandot listar inehållet i en fil eller i ditt fall så skriver den det du skriver i terminalen till filen .bash_profile i din hemkatalog med ">" EOF hamnar inte i filen utan säger bara åt cat att det är End of file dvs att du är klar med inmatningen till filen och avslutar kommandot

10. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Mjoh, kan inte hålla med till 100%. Visst, pakethanteraren förenklar arbetet väldigt mycket.

Det är ju upp till en användare hur pass intresserad man är av att lära sig systemet. Då gör det samma om denne använder Slackware, Debian, Ubuntu, eller någon annan dist.

Det är intresset som spelar in, inte vilken dist man använder. Jag tror att det är snarare omvänt. Många börjar med en enklare dist och sen byter ut den efter ett tag när denne vill lära sig mer om systemet och hur det fungerar.

11. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja.. det lät ju rätt logiskt. Är det så generellt att "<< "EOF" meddelar när ett kommando skall avslutas? Eller bara i en speciell kombination som visades?

12. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det är lite olika beroende på vilket program som körs, ctrl +c eller ctrl +d är de vanligaste kortkommandona för att skicka EOF signal.. eller ja om jag minns rätt så är det ctrl +d som gör det ctrl +c är mer en döda signal till kommandorad program.

13. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Förstår fortfarande inte.. måste vara galet trög. cat > ~/.bash_profile => den skickar det som skrivs i terminalen till .bash_profile. Men NÄR kommer "<< "EOF"" med i spelet? Väntar terminalen på 1 input innan << "EOF" kommer in i spel? Eller skickas både "cat av input" och "EOF" till ~/.bash_profile samtidigt?

EDIT: Jag måste vara dum i huvudet. Måste ju vara först att den väntar på terminalen för att sedan appenda "EOF". När man skriver så, kan man bara skriva 1 rad va?

Last edited: 13 dec 2010
  14. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Stämmer bra tror jag, EOF skickas efter du är klar med det som ska skickas in i filen med cat om jag minns rätt, var ett ganska bra tag sen jag editerade filer med cat kommandot, föredrar att använda vi eller vim till att editera config filer :P

15. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hmm. Kommer det bli knasigt om jag installerar operativsystem enligt detta schema;
    1. Windows XP / 7 först (detta skulle resultera i mindre problem..?)
    2. Ubuntu
    3. Gentoo

Vill iallafall ha 3 st operativsystem installerade, till en början med ubuntu som "main linux" och en experimenteringspartition med t.ex. gentoo installerat. Jag antar att ubuntu installationen kommer att leta upp och ändra i grub så att ubuntu och windows lirar tillsammans. Sedan en dum fråga, när man sedan skall installera gentoo, räcker det med att ändra grub.conf som härstammar från ubuntu eller behöver jag installera och fixa med grub så att den ligger även på gentoo partitionen? I så fall, behöver dessa två filer (på ubuntu och gentoo) vara identiska. Hur gör "datorn" när den väljer vilken bootloader den kör? Windows/ubuntu/gentoo?

Har läst på http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-amd64.xml?part=1&chap=10 och det är inte mycket att orda om egentligen, blev bara lite fundersam när man har två st linuxversioner installerade. Kanske bara är att fippla med den "senaste" installationen av linux:s grub?

16. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Sålänge du inte installerar Windows sist så ska det inte vara några problem. När du har båda linux-installationerna och grub installerat så lägger du helt enkelt till den andra linux-installationen. Jag är rätt så säker på att du kan skippa installationen av grub när du installerar gentoo. Kom ihåg vad partitionerna heter bara. (t.ex sda1, sda2, sdb1 eller liknande) Du behöver det för grub.conf.

kandreas87 gillar detta.
  17. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jättebra, då förstår jag. Tack!