Fråga: Sonos som repeater?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Yoko666, 22 aug 2019.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Fick plötsligt en potentiellt genialisk idé, jag hamnar alltid i situationen att lösa mina vänners struliga wifi, det brukar bli halvdåliga lösningar med repeaters, homeplugs, kabeldragning och gamla flashade routerns med någon fräckt firmware som är långt för avancerat för mig att reda ut. Oftast funkar det bra ett par månader/år tills det helt plötsligt behöver styras om och framförallt ska det ju göras så jävla billigt som det bara går. Har på sistone börjat rekommendera folk att köpa riktiga meshnät men tycker att det är lite för "låg" wifi hastighet för dom pengarna man lägger och om man tänker att man ska ha det ett tag.

    För länge sedan när man använde en sonosbrygga och byggdes ju ett eget nätverk med sonoshögtalarna så min fundering är om det fortfarande fungerar? har ju sedan länge kopplat bort min brygga den ligger till förfogade just vid sådana här roliga projekt. Så min tanke är att man köper 4 st symfonisk för 4k och då har man ett meshnät på köpet?

    Gissningsvis endast 2,4 wifi men de som ska ha det har ingen vettig ljudanläggning och en symfonisk på varje våning kommer duga mer än väl till dom.

    vad tror ni?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Är det inte så att nyare Sonos-högtalare håller sitt trådlösa för sig själv och inte delar detta med andra enheter?

    Hur som så lär det knappast bli bättre fart med ett system som begränsar sig till 2.4GHz/20MHz än t.ex Amplifi HD Mesh, Google Mesh eller Netgear Ombi. Nödlösning kanske om det funkar men det kan nog inte ersätta en riktig modern mesh-lösning. Sonos förutsätter väl egentligen antingen bra wifi, eller att en högtalare är kabelansluten och att den då meshar ihop sig med övriga högtalare. Om det nu går att använda Sonos wifi mesh för datorerna så finns det ju en risk att ljudströmmarna påverkas/hackar osv.
     
    Yoko666 gillar detta.
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har snöat in lite på detta de senaste timmarna och det är tydligen så att funktionen att surfa via sonosnet har fungerat men endast via androidenheter som jag förstår det, denna funktion har nu plockats bort och det var inte något alternativ då det är en äpplefamilj som lösningen hade passat till. Gällande wifihastighet hade det för det här ändamålet varit mer värt med ett ljudsystem och ett meshnät med ca 30 mbit än bara meshnät på ca 100 mbit för runt samma pengar. Konstigt att dom valde att ta bort den funktionen, speciellt nu när meshnätet är så hypat, ett bra säljargument och finns redan utvecklat. Bör inte vara så tungt att driva ljudströmmar så det påverka uppspelningen så det börjar hacka, det är ju så man kör i dag med routern kopplad direkt högtalarna ihop med alla andra grejer.
     
    bernard gillar detta.