Sony SmartBand 2 (SWR10 och SWR12)

Diskussion i 'Wearables' startad av EliasAlucard, 4 okt 2019.

  1. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Den här tråden är till för oss som har SmartBand 2, och även Sony's första SmartBand kan diskuteras i den här tråden, eftersom det är samma mackapär, bara det att den saknar pulsmätare.

    Jag har båda, och nuförtiden använder jag inte längre SmartBand, eftersom batteriet på den blev ganska sliten till slut. SmartBand 2 är som sagt exakt samma mackapär och funktionalitet, bara det att den har pulsmätare. Batteritiden verkar vara identisk med dess föregångare, med skillnaden att när man har på pulsmätaren så håller batteriet antingen i två dagar (pulsmätare var tionde minut) eller i tio timmar (varannan minut) beroende på hur ofta den mäter pulsen. Annars utan pulsmätning så håller de båda i 5 dygn.

    Det finns lite att klaga på, men först måste jag ge Sony beröm för dess pulsmätare. SWR12 släpptes ju 2014, så pulsmätaren i den är ju ganska basal nuförtiden, men jag jämförde SWR12 med utrustningen på sjukhuset senast jag var där när jag åkte på njurstenar, och SWR12 var ganska synkad med sjukhusets pulsmätare. Däremot har SWR12 det lite svårare att mäta korrekt puls när man är aktiv, t.ex. vid ett konditionspass eller liknande. Men överlag ger SWR12 pålitlig hjärtstatistik.

    Något jag däremot verkligen gillar med SWR12 är dess Heart Rate Variability, som jag inte sett någon annan wearables OEM implementera lika bra som Sony (och här får vi tacka Sony's svenska Lunddivision, för det utmärkta arbetet i Lifelog appen). Jag bifogar en skärmdump på hur pulsmätaren och HRV ser ut. Gillar starkt att man får bra statistisk på hur mycket man har stressat eller återhämtar sig under dagen, veckan osv. Sony var först med HRV, och även om vissa andra (men inte alla, Fitbit t.ex. verkar sakna HRV) OEMs har lagt till HRV på senare år, så har ingen gjort ett lika bra jobb på den punkten.

    En annan mycket bra grej med SWR12 är att man kan synka den med Google Fit, och tro det eller ej, detta är funktionalitet som inte alla fitnessband har (Fitbit saknar Google Fit synk, men det går att komma runt detta genom Health Sync appen). Dessvärre är SmartBand 2 appen lite buggig när det gäller Google Fit; medan Sony's Lifelog app får korrekt sömnstatistik från SmartBand 2 appen, så får Google Fit bara delvis sömnstatistik, så medan man har sovit 6-8 timmar, så registrerar Google Fit endast runt 2 timmar. Oklart varför, antagligen någon bugg som Sony inte har brytt sig om att fixa. En fördel med SmartBand 2 är också det att den automatiskt känner igen när man sover, baserat på att ens puls går in i viloläge och att man inte rör på sig lika mycket osv, och den känner igen djup och lätt sömn (dock inte REM sömn).

    Med SmartBand 1 fick man dubbelklicka innan man skulle sova, vilket innebar att man vissa nätter inte fick med sömnstatistiken eftersom man glömde dubbelklicka strax innan läggdags, eller på morgonen så glömde man att dubbelklicka direkt efter att man vaknade för att inaktivera sömnläge, så man fick mer sömnstatistik än vad man faktiskt sov. Det går även att ha automatisk sömnläge efter en viss tid (23:00 osv), men även detta är inte felfritt, eftersom man kanske pillar med mobilen då. När man vaknar är det viktigt att stänga av SWR12 och slå på den igen, annars är det lätt hänt att den fortsätter registrera det som sömn bara för att man ligger i sängen och softar i en halvtimme eller liknande. Så bättre detection för sömn och icke-sömn behövs här, t.ex. när man pillar med mobilen så borde SmartBand 2 känna av detta och därmed inte registrera det som sömn, men så är inte fallet eftersom SmartBand 2 appen ändå kan logga det som sömn bara för att man sitter och kopplar av i soffan och pillar med mobilen.

    Dessvärre har Google Fit i dagsläget inte stöd för HRV data vad jag känner till, så man exporterar inte någon HRV statistisk till Google Fit. Men SmartBand är designad för att exportera pulshistorik och hjälpa till med stegräkning osv.

    Det riktigt tråkiga här är att vi inte har fått ett nytt SmartBand 3 från Sony, och SWR12 verkar bli deras enda och sista pulsmätare, och Sony har inte uppdaterat SmartBand 2 appen sedan 2017. Av just den orsaken införskaffade jag mig ett nytt billigt kinesiskt fitnessband häromveckan (ska posta en tråd om den också), och det är tråkigt att den har en del funktionalitet som SWR12 saknar (framförallt blodtrycksmätare), men saknar en del annan funktionalitet som SWR12 har (framförallt HRV). Återkommer med en tråd om den också. Det vore bra om Sony kunde släppa en SmartBand 3 med blodtryck, blodsyre, ECG/PPG osv. Jag är personligen inte intresserad av någon smartklocka, men jag vill ha ett bra smartband som har lång batteritid och som kan ge mig all vital information om min hjärtahälsa, och Sony's SmartBand serie var mycket bra produkter för deras tid (2014-2015) men har halkat efter på senare år pga bristande uppdateringar.

    Ni som har Sony SmartBand 2, hur upplever ni att den fungerar? Är ni nöjda, vill ni se en SmartBand 3 osv? Eller har ni gått över till en Google Fit kompatibel Wear OS smartklocka?
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 5 okt 2019
  2. goz

    goz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.
    Hamnade i din tråd när jag letar efter vad man ska göra nu när Sony lagt ner Lifelog och inget uppdateras? Efter det har jag inte hittat någon app som registrerar steg från vare sig Sonys Smartband 1 eller 2. Efter flera kontakter med Sonys support får jag bara detta svar:
    "Vi beklagar situationen att vi har valt att avsluta synkroniseringen online med appen Lifelog. Vi har tyvärr ingen möjlighet att rekommendera någon 3dje parts app eftersom vi inte har tillgång till någon lista på appar som tar upp den datan. Eftersom vi har valt att avlsuta synkroniseringen så får kunder söka sig till andra app tillverkare för att hitta en app som de tycker funkar bra för dem. "
    Mycket tacksam för alla förslag på hur man ska lösa problemet.
     
  3. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    336
    Gadgetbridge verkade ha lagt till stöd för SWR12 i senaste versionen, det är ju inte lika välpolerat som Sonys app men det kanske fungerar. Senast jag testade så använde jag pulsbandet i andra appar, men det kanske krävde att man först aktiverade den funktionen i lifelog.