Någon mer som har problem med Runtastic och SW3 efter uppdatering? Går inte längre att starta aktiviteter från klockan...
Verkar inte bli något Wear 2.0 för oss, då hamnar klockan för gott i garderoben. Tråkigt öde, speciellt med tanke på att vi inte ens fick möjlighet att använda NFC.
NFC går iofs att använda. Fast du får nedgradera och installera drivisar för Nfc. Har gjort detta på min för att läsa Freestyle libre. https://github.com/pimpimmi/LibreAlarm/wiki/How-to-install-NFC-on-Sony-Smartwatch-3
Nyss köpt en swr50 men har inte fattat hur jag kan läsa whatsapp meddelanden utan att först behöva få ett men då kan jag bara läsa från den personen några rader bakåt. Vill kunna gå in och välja en person att läsa historiska meddelanden från utan att ta upp mobilen.
Android Wear 1.6, som klockan kör, är lite begränsat på så vis. Jag vet inte om det är möjligt i whatsapp egen app, men det kanske finns någon tredjepartapp som kan vara till hjälp, hfm. Det är först i Android Wear 2.0 som stödet för mer fristående/mer funktionsrika appar tillkommit, tidigare har det i princip handlat om enklare widgets. Tyvärr ser det inte ut som att SW3 kommer att få Android Wear 2.0, som ex. Moto Sport, Moto 360 eller Huawei Watch m.fl.
Jag är lite sugen på en Smartwatch 3 som är väldigt billig nu. Jag vill framför allt kunna lyssna på podcast via bluetooth-hörlurar. I övrigt har jag iMac och iPhone. Funkar det att tanka över mp3-filer från någon av mina iOS-enheter, eller kan man få ner podcast direkt till telefonen på annat smidigt sätt?
Klockan fungerar inte så bra tillsammans med iPhone, man kan få aviseringar mm men man kan inte installera program eller föra över mp3 filer. Tanken är ju att Android Wear 2.0 ska råda bot på detta genom att man då kan ladda ned program, mp3 mm via direkt-uppkoppling mot nätet med wifi direkt från klockan - men nu får ju inte Sony Smartwatch 3 Android Wear 2.0 - tyvärr.
På xda kan man läsa att en port av Android Wear 2.0 verkar nära Detta postades av utvecklaren idag: https://forum.xda-developers.com/smartwatch-3/general/companion-thread-android-wear-2-0-t3565693
Det låter helt fantastiskt. Skall putsa av min SW3 och sätta den på underhållsladdning, så att man är redo.
Låter ju förträffligt! En annan sak, visst ska jag kunna köra klockan som fristående gps utan att ha gpsen på på telefonen? Gps på klockan hittar inte gps om jag inte slår på den på telefonen oxå. Det ska väl inte behövas?
Nej, det ska inte behövas - men det beror på vilken app du använder. Alla appar har inte lagt till stöd för att utnyttja den inbyggda GPS:en i klockan. Runkeeper, Strava, Endomondo och Ghostracer är löpar-appar där jag vet att man kan använda GPS:en klockan, men det kan behövas en inställning i appen där man väljer gps: telefon/klocka också. Nu har jag inte utnyttjat det själv, men google maps borde ju fungera också.
Det var bra information från Kiwi. En annan sak att tänka på är att det kan ta ganska lång tid innan GPS:en på klockan hittar signal. Men inom några minuter bör den ju hitta.
Runkeeper: när jag väljer att springa bara med klockan så blir det ingen route bara totalsträcka och tidsåtgång. Är det en känd begränsning?
Klockan får inte ha kontakt med telefonen när du startar rundan i Runkeeper för att den skall köra med sin egen GPS. Annars kör Ghostracer och skicka upp till Runkeeper när du är klar.
Dels så har den inte det och dels så frågar appen i klockan om jag vill använda telefonens gps eller klockans. Har alltid valt klockans men ändå saknas kartan.
Du kan ju köra Endomondos egna app - fungerar med den inbyggda GPS:en i klockan. Alternativt skulle du kunna använda Ghostracer och få resultatet uppladdat till ett Runkeeper eller Strava konto som du sedan synkroniserar med Endomondo via Tapiriik Har inte använt Runkeeper:s egna app på länge men testade lite snabbt nu - fick ingen karta heller, kan vara en bugg i nuvarande version. Ghostracer kräver lite fler inställningar innan man är igång, men fungerar sedan mycket bättre Resultatet kan man ställa in så det laddas upp till Runkeeper kontot automatiskt - länk