Jag använder den varje morgon med en spotify-lista. Jag är svärväckt men när min drar igång så vaknar jag, sambon katterna och förmodligen även grannarna... Har du kollat din larmvolym i inställningarna för larm?
Angående display formatet sägs Samsung gå till 20:9 Galaxy S20+ hands-on reveals the phone's display tech, no headphone jack Inte lika mycket som Sony men när fler märken går mot ett ”fjärrkontrolls” format ser Sony kanske inte så udda ut längre. De var bara bland de första med den här trenden.
Tja det ska bli intressant att se vad som sägs om S20+ format när den släppts. Det är ju i stort sett samma format som Xperia 1. Få se om dom kan konkurrera med Xperia 1 i skärmkvalitet. Det känns som svårt att kunna slå Xperia 1 skärmen. Fördelen för oss med Xperia 1 är att kanske fler appar och sånt anpassas bättre till nya formatet.
Sony verkar kunna trolla med knäna. Minns batteriitiden på Xperia XA1 Ultra som var otroligt bra trots en stor skärm och litet batteri (vilket borde vara en omöjlig ekvation). Angående Xperia 1. Känns det inte fel med en så extremt avlång skärm?
Visst finns det nackdelar med en så långsmal skärm. Exempelvis när man kollar på en del Youtube klipp så blir det svarta kanter på sidorna om man inte zoomar in. Men när du kollar på Netflix är det underbart med detta format. När man sitter och scrollar så får man in så mycket på en gång och när man skriver med en hand så når man så enkelt. Det blir ingen fingergymnastik. Och nu med Samsungs nya format så kommer säkert anpassningar till nya formatet skynda på.
Kan förstå tjusningen vid video, men störs du inte av att den är så smal när du läser? Varje gång jag testat en mindre telefon (mindre än 74mm på bredden) har jag besvärats av att skärmen är så smal när man surfar och läser eböcker. När jag surfar tittar jag i regel i mitten på skärmen och sveper nedåt. Ser inte riktigt poängen med att ha en hög skärm då.
När jag jämförde Xperia 1 med Xperia xz3 så var den marginellt smalare. Men visst det är en invänjningsperiod och jag tror att antingen gillar man verkligen formatet eller så hatar man det. Smidigheten vid skrivande med en hand är kanske en av de saker jag gillar mest och så skärm kvaliteten, herregud va bra den är.
Att skärmen på en Xperia 1 skulle vara smal och vara störande vid läsning av texter förstår jag inte, det måste vara nåt man fått för sig när man läst specar och sett bilder av telefonen men aldrig hållit i den. Ja, förhållandet mellan höjd och bredd är extremt jämfört med andra telefoner, men lägger man den t.ex. ovanpå en iPhone 8 så är bildytan (bredden - kant) på Xperia 1 ca 6 mm bredare (och 2 cm högre). Jag har aldrig upplevt iPhonen besvärande smal när jag ska läsa texter. Och pixeltätheten är minst lika bra som på iPhonen så om bara ögonen hade hängt med så hade det gått att använda ett ännu mindre typsnitt och därmed fått med ännu mera text per rad. Jag hittade nyligen min gamla fina Xperia Ray i en låda. Där kan man snacka om smal skärm.
Xperia 1 har en OLED skärm på 4K tillverkare ska vara Samsung om jag inte minns fel. Tror inge du kan hitta en finare skärm.
Mig veterligen jag Sony P-oled och samsung gör amoled. Har för mig LG sig bakom skärmen och möjligen Japan Display?
Enligt recensenterna har Xperia 1 amoled Sony Xperia 1: Bäst på bredden Det är dock också en utmärkt skärm för att avnjuta film på; en superskarp amoled-panel med fina färger och klockren kontrast, med Sonys egna bildhantering från tv-sidan inbyggd
Xda developers skriver att det är Samsung som gör displayen till Xperia 1. Men i framtiden kan det bli andra tillverkare. Men det är väl samma som att Sony kamera sensorer kan hamna i andra märken.
Precis följande stod hos Xda developers: For the Xperia 1, Sony took it to Samsung Display to manufacture this unique panel. The Sony Xperia 1 has the first mobile 4K OLED panel, and the difference is definitely noticeable when consuming 4K content./1 aug. 2019
Här är deras tidigare POLED som blev sågad av denna recensent.... Vilken display föredrar ni av urklippen? (under display - läs mer om skärmen) Test: Sony Xperia XZ3 – början på något nytt? Jag måste säga att jag föredrar Sonyn trots att recensenten försöker övertyga läsaren om att Samsungens är att föredra. Ingen av dem har ju naturlig hudton men enligt honom så avsåg regissören Samsungdisplayens hudton. Samsungen har ju ett "solbränna-filter" som präglar displayen. För mig känns Sonyn kallare hudtoner ändå naturligare.
Otålig. Vill ha nya uppdateringen nu så jag kan använda Nova som launcher igen med fungerande recents. Xperia[emoji769] 1 (J9110)