Sony Xperia 1 V - allmänna tråden

Diskussion i 'Xperia 1 V & Xperia 5 V (2023)' startad av Ascended, 11 feb 2023.

Taggar:
  1. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  2. FWD

FWD Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Nästan så man tror att Telia gett fel pris? Och hörlur ingår om man förköper...

Screenshot_20230613-065700.png

3. Banan

Banan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Med abonnemang, utan kostar den 14 995:-

Klurre och FWD gillar detta.
  4. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  5. Maximus3D

Maximus3D Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    580

MINA ENHETER

Rakt på sak fråga här, tycker ni att Xperia 1 V är något att hänga i gran? som fotograf och filmare så är den intressant då jag vill bygga ett lättare och smidigare kit att filma med. S-Cinetone är ju väldigt attraktivt att ha, plus all manuell kontroll över video och även stillbilder som Sony'n verkar erbjuda.

I dagsläget har jag en Samsung S23 Ultra och även om den är väldigt bra på många olika sätt så är den inte bäst på exempelvis video, dvs den lider av relativt låg bitrate, ingen log video möjlighet, överskärpt videokvalité med mera.´

/ Magnus

6. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Har man en passion för film/video så skulle jag säga att Xperia 1 V är ett klockrent val, bilderna/filmerna blir så mycket mer realistiska, plus att man har fler verktyg, både digitalt i appen och fysiskt (3.5mm, SD-kort).

Maximus3D och Johnh3 gillar detta.
  7. Maximus3D

Maximus3D Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    580

MINA ENHETER

Jo det är ju så, iaf är det intrycket som jag har fått av den. Xperian är lite mer av en produktivitets telefon för oss som är kreativa än vad en normal mobiltelefon är. Men så började jag kolla runt och såg att det nog är dags för Sony att snart släppa en uppdaterad version av Xperia Pro-I. Så kanske bäst att avvakta och se om den dyker upp innan årets slut, då förmodligen med Sony's egna IMX989 1 tums sensor som presterar riktigt bra!

Knepigt detta.. även om jag har sett alla Youtube recensioner som finns så känns det fortfarande som att jag måste ha mer information innan jag klickar hem den.

Jag är även intresserad av nya Xiaomi 13 Ultra då den har stöd för 10-bit log video som blir lika bra som från min stora kamera. Men det ser tyvärr ut som att den telefonen inte släpps här i Sverige. :/

/ Magnus

Last edited: 19 jun 2023
  8. Kullis

Kullis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Det blev tillbaka till Sony för mig, beställde 1 V. Har kört Samsung S21 Ultra två år nu, till en början ogillade jag Samsungen men den växte på mig. Kameran på Sony 1 V ser riktigt trevlig ut, gillar att man kan sätta in ett eget minneskort och Samsungen är lite väl bred i handen (har stora händer). Bollen trillade över till Sony när hörlurarna ingår, har tre tidigare versioner av de lurarna och älskar dem.

Har beställt Sony 1 V från Tre. De skriver 1-2 veckors leveranstid men alla andra operatörer skriver cirka 3-4 veckor. Såg tidigare i tråden att beräknad leverans är slutet av Juni, finns det någon ny information om när den kommer?

RURAL och Ascended gillar detta.
  9. Banan

Banan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Klåparna på Teliabutikerna hade dessa i lager igår men kunde inte sälja dom. Idag kunde jag köpt en men utan lurar då kampanjen gick ut den 3:e så det blev att beställa på nätet ändå.

Eller det kanske är Sony som är klåpare i den här soppan.

10. Lelletailor.

Lelletailor. Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

11. Lelletailor.

Lelletailor. Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Tycker det är konstigt det här med lurarna. Det var ju ett förbeställningserbjudande. Beställde min så fort det gick på Telia. Dvs nästan en månad sen. Och då borde det ju inte spela nån roll när den leveras.

12. FWD

FWD Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Ja, man anmäler efter leverans att man köpt osv...

Sony Products

I mitt fall har webhallen inte fått in lurarna och jag ska iväg på semester... Om de ska skicka till annan adress, blir det ny order och erbjudandet gäller inte.

Lite sur nu...

13. Banan

Banan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det är nog inte webhallen som skickar lurarna till dej, du beställer dom själv via webben och styrker med kvittot samt imei

14. FWD

FWD Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Hehe, med luren menade jag telefonen.

Det gick att boka om leveransadressen till sommarstället. Dock hade de preliminärt lev datum 17 juli, väldigt skumt med tanke på att Telia, Elgiganten och Dustin har många på lager. Inte kritiskt för mig dock.

Bara de andra lurarna, hörlurarna, finns kvar. Någon stans läste jag att det var begränsat antal. Om de är slut, lämnar jag nog tillbaka telefonen.

Jag vet att hörlurarna beställs via länken jag postade något inlägg ovan.

15. Banan

Banan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Se där, jag läste inte bara fort utan slarvigt med :)

16. jasså

jasså Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Wow. Min 5 2 färdigt betald och kanonerbjudande dök upp så jag passade på med en 1v.
    Efter en vecka har jag dagligen blivit alltmer nöjd.
    Allt är kanon för mina behov och 52-an hamnar som reserv i resekitet.
    Denna kommer att bli långvarig.
    Har flera dagars batteri med lite mer återhållsam användning och det hyfsat rymliga internminnet gör att jag kan satsa på kvalitet isf storlek på sd kortet.
    Mycket nöjd hittills.

Maximus3D, Klurre och Ascended gillar detta.
  17. plunken

plunken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Vad är max på minneskort platsen Någon som vet ?

18. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

Tidigare modeller så har det varit 1t.

19. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53
    Högsta max på minneskort är 1 TB och det interna är 512gb som mest. Men denna modell går endast att beställa från utlandet.

20. 8500rpm

8500rpm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Har blivit 'lycklig' ägare till en Xperia 1 V. Fantastisk kamera, måste bara säga det. Super nöjd.

MEN, displayen, endera gör jag något fel eller har något helt konstigt konfigurerat men ibland blir menyerna helt hopplösa. Något visas men jag kan inte klicka eller de reagerar konstigt.

För två dagar sedan trodde jag att jag hade lyckats få några nya meny/notifications till lock-screen och de reagerade inte för jag var i lock-screen. Så jag on/off skärmen och så fungerade det.... men idag fastnade jag i drop-down menyn, den anvisade att 'select wifi network' eller något och jag kom inte ut från menyn.

Tänkte också att är det någon 'side sense' grej var jag rör i skärmen på fler ställen (dethär är min största mobil någonsin, har gått igenom alla XZ Compact, 5 I-II-III-IV)...

Vet ej, börjar bli lite orolig att det är något fel på den. Den fungerar PERFEKT när den fungerar bra men ibland händer konstiga saker.

Något annat jag märkt. Den verkar inte scrolla 120HZ i app drawern precis, ibland känns det snarast som 20hz. Inte alltid, men ibland. Just nu fungerar det bra dock.

Summarum. Fantastisk mobil, men undrar om den är frisk?