1. Just nu får du 3 månader till halva priset & 50GB extra surf när du beställer ett mobilabonnemang hos Fello! Testa Årets Mobiloperatör du med! Surfa in på fello.se
    Stäng notis
  2. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  3. Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis

Sony Xperia 1 V - allmänna tråden

Diskussion i 'Xperia 1 V & Xperia 5 V (2023)' startad av Ascended, 11 feb 2023.

Taggar:
  1. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    8 277
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

MINA ENHETER

Telefon:
    Johnh3 gillar detta.
  2. zojjz

zojjz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Försöker se ifall den har den texturerade glasbaksidan som 1V har, men svårt att se. Var och klämde på 10V, och blev besviken över att den inte hade den baksidan. Verkar ju askön på 1:an.

Ni som haft 1:an ett tag, gillar ni baksidan eller skulle ni föredragit en mer standard sort?

3. Maximus3D

Maximus3D Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460

MINA ENHETER

Det har varit väldigt tyst här sedan 1V släpptes. Ni som redan har den, hur känns den efter en viss tids användande? hur är kameran för både stillbilder och video? är kameran skarp på alla brännvidder?

/ Magnus

4. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Finns bara Iphone och samsunganvändare här :P

5. 8500rpm

8500rpm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag skall ta mig tiden då... haft Xperia 1 sedan den släpptes, första veckan ett elände, betedde sig väldigt mystiskt. Tycker den blev bättre med tiden efter 2-3veckor, kom ju en uppdatering också, vet ej om det påverkade. Random touch screen konstigheter försvann.

Positivt:
    - Formatet är bättre än jag trodde, har kört Xperia 5 (alla modeller) och trodde 1 skulle vara för stor, men den fungerar utmärkt.
    - Baksidan, känns väldigt bra med den texturen.
    - Kamera fysiska knappen har otroligt fin mekanik/respons!
    - Huvudkameran 24mm. Väldigt väldigt bra!

Negativt
    - Zoom kameran helt värdelös. T.om 85mm är helt sjukt soft och konstig.
    - Ibland blir den varm utan någon orsak. Kan vara att man surfar på svd.se eller whatever och så hettas den upp. Händer dock sällan, max 1-2ggr/vecka.
    - Senaste 2-3veckorna har den börjat bli långsam. Att klicka på ett menyval, swipe:a, vad som helst kan ha en delay på 1-2sekunder. Precis som när en webbläsare har 150 flikar upp och börjar bli oresponsiv. Allt fungerar, men det liksom 'tänker 1-2sek före den utför vad man vill'.

Summarum, jag är neutral, jag hoppas att jag har ett dåligt exemplar, kommer säkert byta till Xperia 5 när den väl kommer om den har samma huvudkamera. Inte pga storleken, men så att jag slipper det negativa ovan.

Har dock inte fått kalla fötter för Sony, även om det känns som Xperia 1 denna sommar var släppt några månader för tidigt.

Maximus3D gillar detta.
  6. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Lite lätt besviken på din erfarenhet om zoom objektivet - och du är inte ensam som jag förstår det hela.

Att jag sedan varken vill betala 22.000 för en Fold 5 eller 15.000 för en Xperia 1 mk 5 - båda är svindyra minst sagt, och båda har uppenbara problem - Fold'n med sin vikbara skärm och Xperia 1 V med sina kamera.

Att dom ens vågar ta så rejält betalt för saker som uppenbarligen inte är färdigutvecklade, och kräver att kunden är Alfa testare....?!

7. nDre

nDre Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    740
    Operatör:
    Vimla!

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Ja, men så länge folk köper...

Bamsefar gillar detta.
  8. DioDox

DioDox Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Sony Xperia 1 V är nu prissänkt till 11 990 kr från ordinarie pris 14 990 kr. Rätt snabb prissänkning på 3000 kr då mobilen bara har varit ute 1 - 2 månader.

Sen angående Zoom delen så var det en Youtubevideo där en jämförde Sony 1 IV med Sony 1 V och resultatet blev att förra årets mobil hade bättre zoom. Man såg mer detaljer i fotot jämfört med årets mobil, vilket är rätt underligt då zoom delen är väl precis som förra årets mobil eller?

Det är bara huvudkameran 24 mm som är ny vilket då ska ge bättre resultat i fotot. resten av kameran är exakt som i Sony 1 IV.

Comviq inkluderar Sony PS5!

Skillnaden är rätt stor vad man får i boxen när man jämför den kinesiska versionen med den globala. Den globala ger bara lite papper och en mobil inget annat för 15 000 kr. Medan den kinesiska versionen ger skärmskydd, Case och Sonys Linkbuds och detta allt för 1500 kr mindre än den globala versionen.

12 000 kr är det mera rätta priset än dess normala pris på nära 15 000 kr.

9. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    8 277
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Det existerar nog stora variationer i exemplar där ute. En del kan prestera ok (enbart ok dock) och andra värdelöst. Inget jag sett från någon har fått mig att byta åsikt från att zoomen är värdelös i princip. Jag testade själv en 4 IV och 85mm var ok men 125 en mjuk oskarp sörja så den åkte tillbaka.

10. Maximus3D

Maximus3D Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460

MINA ENHETER

Stort tack för all eran feedback, det var intressanta svar om än något oroväckande vad gäller zoomen. Det är en av de delarna som gjorde att jag var intresserad av att skaffa min 1V. Nu får jag nog tyvärr tänka om och leta andra alternativ eller fortsätta med min S23 Ultra.

Tack igen, jag uppskattar att ni tog er tid att kommentera.

/ Magnus

11. 8500rpm

8500rpm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

En annan sak är, batteritiden... betydligt sämre i daglig användning än Xperia 5 IV.

Ni undrar ju, varför har du kvar mobilen haha, men så mycket klagomål.... jaa, man undrar, dock har den ju många andra väldigt väldigt trevliga bra egenskaper :)

12. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

12.000 kr är mera vettigt ja - men så var det detta med foto och zoom då........

13. Johnh3

Johnh3 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 637
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony redovisar inte mobilerna i detalj längre. Men försäljningen verkar på nedgång:
    Sony's Report: Strong PS5 Sales, Decline in Mobile Phones

Man hoppas ändå de blir kvar på marknaden med sina telefoner.

14. DioDox

DioDox Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Tror att de bli kvar då de förlängde sitt avtal med Qualcomm. Men det är rätt trist att de inte få till kameran utan det är alltid något fel som exempelvis softness i zoomen.

De kan alltid köra uppdateringar och förbättra, men när det är samma mekanism i Zoomen som i 1 IV så blir det svårt att åtgärda felet. De skulle ha bytt hela kamerasystemet i 1 V och inte bara 24 mm så hade vi fått en komplett kamera och inte som nu att bara en del av Sony Xperias 1 Vs kameror är helt nya. Kanske i Sony 1 VI så uppdaterar de hela kamerauppsättningen?

Nu är Sony 1 V ingen dålig mobil då många har gett den bra betyg och vad jag har sett på Youtube så tar den bra foton både dag och kväll. Men sen finns det
    Youtubevideo där Xperia 1 Vs kameror inte presterar. Vad det beror på kan jag inte uttala mig om. Kanske ett måndagsexemplar eller att användaren inte vet hur kameran ska hanteras?

En sak som de har förbättrat är värmeutvecklingen i mobilen. Vad jag vet så kan man nu spela in längre 4K 60fps video utan att mobilen slocknar och detta i 25 -30 graders ute temperatur. Spela man in i 4K 30fps så är det bara batteriet som sätter stopp.

Bra mobil men det finns saker att förbättra.

dannejanne och Johnh3 gillar detta.
  15. 8500rpm

8500rpm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Om någon råkar känna till mobil/elektronik branschen, så vad är 'måndagsexemplar' egentligen? Jag har alltid senaste 15åren haft väl fungerande mobiler, alla har fungerat som tilltänkt men har ju läst om DOA och måndagsexemplar.

Hur är det möjligt? Software är software/firmware, inte finns det välan buggig kod i en mobil inte den andra... är det SOC/transistorer whatever som inte fungerar som de skall?

Att Xperia1V zoom kameran är dålig kan jag förstå, det är välan en skakig design från första början, väldigt 'error prone' som man säger på engelska.

Men att själva mobilen har uppfört sig lite konstigt, det är välan ändå mjukvaran, inte något annat så därav har jag inte returnerat, SAMT det har blivit mycket mycket bättre än första veckan.

16. 8500rpm

8500rpm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Uppdatering: Inatt bootade telefonen om sig helt själv... hade inte hunnit somna, den var på laddning, plötsligt lös den till och såg att den startade om.

Lite surt när jag ställt in väckning, sista dagen på semestern så ingen fara, MEN, första telefonen sedan jag haft mobiltelefoner som man tydligen inte kan lita på att den är igång på morgonen när den skall väcka dig.

...Planen är dock att stå ut tills 5 V anländer :)

Samt, jag tycker fortfarande att huvudkameran är sjukt bra och generellt är Xperia 1V mycket bra.

17. Andreas2

Andreas2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Funderar på att inför skaffa mig en Sony Xperia 1 V, kommer gå ifrån iPhone 13 Pro.
    Men har fråga om hur displayen är utomhus i solljus på Sony Xperia 1 V? Läste lite olika om nits i olika tester.

18. 8500rpm

8500rpm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag skall uppdatera att senaste 1-2 veckorna har jag INTE haft något som helst problem med min Xperia 1 V.

Alla barnsjukdomar jag beskrev för 1-2månader sedan är borta eller uppenbarar sig inte.

Jag är väldigt nöjd! 85mm kameran är fortfarande dålig, dock acceptabel efter senaste dagarnas uppdatering (känns det som, eller har jag fel?).

Jag ÄLSKAR materialet, baksidan och den räfflade sidorna MEN, känns som den blir kantstött lite enklare än Xperia 5 IV. Dvs känns som aluminium materialet eller vad det är enkelt syns.

Maximus3D och kupster gillar detta.
  19. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 997
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 1 V

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 1 V
    Köpte nyligen Xperia 1 V...Man blir oerhört imponerad! Beställde via Tele2 för 15k, då ingick också en PS5:a, en riktigt bra deal enligt mig.

• Skärmen är knivskarp och bra kalibrerad
    • Högtalarna...toppklass, dessutom frontriktade
    • Ingen notch eller kameraö
    • SD-Kort
    • Dedikerat kameraknapp
    • Kameran, bilderna blir väldigt neutrala istället för översaturerade
    • Basic/auto-läget fungerar nu väldigt bra, man blir inte tvingad till manuella kontroller för att ta bra bilder
    • Nattläget, bilderna blir inte allt för överdrivna som annars är lätt hänt när man har testat andra OEMs nattläge.
    • Räfflade sidorna/baksidan
    • Långsmala formatet
    • Låg vikt
    • Rent UI, med några få Sony-specifika tillägg.
    • Liten detalj men...Inget sim-verktyg behövs.
    • Det stora batteri i samklang med det senaste från Qualcomm gör att batteritiden är mycket bra
    Kombinationen med den texturerade glasbaksidan, räfflade ramen tillsammans med dess låga vikt och långsmala format gör mobilen väldigt lätthanterlig för att vara en sån stor mobil.

För att nämna något negativt så önskar jag att skärmen var en LTPO variant... Jag önskar såklart också att Sony hade en bättre policy för uppdateringar. Oerhört tråkigt att Sony har valt att ta bort LED-lampan för V-serien. Kan också tycka att Sony borde komplettera 3.5mm uttaget med en bättre inbyggd förstärkare...Uttaget är tyvärr mer användbart för andra tillbehör så som en extern mic.

Upplever också en störande bugg, kan inte ändra inställningarna för "side-sense" svep-alternativen...Hoppas det blir löst efter nästa uppdatering.

Initial så var målet inställt på 5 V, men känns som den saknar ganska mycket...Ingen räfflad/texturerade baksida, ingen telephoto, rapporter som att skärmen inte håller toppklass, bara 128 gb minne, större bezels etc...Riktigt synd då jag egentligen vill ha en 1 V fast i 5-seriens format. Detta blir den första större mobilen för mig på många år.

Ser fram emot Android 14, vilket också borde innebära att kameramjukvaran finslipas ytterligare för att efterlikna 5 V's mjukvara.

Last edited: 21 sept 2023
  20. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Vågar du uttala dig något om batteritid med din förbrukning så att säga eller är det för tidigt?