Köpte nyligen Xperia 1 V...Man blir oerhört imponerad! Beställde via Tele2 för 15k, då ingick också en PS5:a, en riktigt bra deal enligt mig.
- Skärmen är knivskarp och bra kalibrerad
- Högtalarna...toppklass, dessutom frontriktade
- Ingen notch eller kameraö
- SD-Kort
- Dedikerat kameraknapp
- Kameran, bilderna blir väldigt neutrala istället för översaturerade
- Basic/auto-läget fungerar nu väldigt bra, man blir inte tvingad till manuella kontroller för att ta bra bilder
- Nattläget, bilderna blir inte allt för överdrivna som annars är lätt hänt när man har testat andra OEMs nattläge.
- Räfflade sidorna/baksidan
- Långsmala formatet
- Låg vikt
- Rent UI, med några få Sony-specifika tillägg.
- Liten detalj men...Inget sim-verktyg behövs.
- Det stora batteri i samklang med det senaste från Qualcomm gör att batteritiden är mycket bra
Kombinationen med den texturerade glasbaksidan, räfflade ramen tillsammans med dess låga vikt och långsmala format gör mobilen väldigt lätthanterlig för att vara en sån stor mobil.
För att nämna något negativt så önskar jag att skärmen var en LTPO variant... Jag önskar såklart också att Sony hade en bättre policy för uppdateringar. Oerhört tråkigt att Sony har valt att ta bort LED-lampan för V-serien. Kan också tycka att Sony borde komplettera 3.5mm uttaget med en bättre inbyggd förstärkare...Uttaget är tyvärr mer användbart för andra tillbehör så som en extern mic.
Upplever också en störande bugg, kan inte ändra inställningarna för "side-sense" svep-alternativen...Hoppas det blir löst efter nästa uppdatering.
Initial så var målet inställt på 5 V, men känns som den saknar ganska mycket...Ingen räfflad/texturerade baksida, ingen telephoto, rapporter som att skärmen inte håller toppklass, bara 128 gb minne, större bezels etc...Riktigt synd då jag egentligen vill ha en 1 V fast i 5-seriens format. Detta blir den första större mobilen för mig på många år.
Ser fram emot Android 14, vilket också borde innebära att kameramjukvaran finslipas ytterligare för att efterlikna 5 V's mjukvara.
Last edited: 21 sept 2023