Skärpedjupet är ett återkommande problem för mig med vad gäller "vanliga" kameran. Att skärpedjupet är så himla litet. Point and shoot fungerar rätt dåligt när man tar kort på saker på kort avstånd eftersom det viktiga troligtivs blir suddigt. T.ex. en tallrik med mat från sidan. Eller personer som sitter vid ett bord. Och så vidare. Kommer definitivt hålla ögonen öppna efter det nästa gång (om typ 2 år

) det är dags för ny mobil. Vilka bländare de olika kamerorna har. Optimalt vore om det fanns variabelt med 2-3 lägen så att man kunde få bra skärpedjup om det fanns ljus nog.
Upplever också att det är lite lurigt att få skarpa bilder när det är lite halvdåligt med ljus, men vet inte om det är någon skillnad mot andra telefoner. Men det är också ett återkommande problem, som dock inte är så alvarligt eller ovanligt.
Färgerna och kontrast är riktigt trevliga, speciellt med tanke på att det var en av de sakerna jag verkligen ogillade med min Oneplus 6.
Pro-appen har jag inte använt sedan första veckan. Jag är hobbyfotograf men insåg rätt fort att jag inte kunde använda den appen till något vettigt, just eftersom man inte har kontroll över bländare. Jag kör vanliga fotoappen med HDR nu och tar fram systemkameran om jag ska fota något "på riktigt".
Efter jag vant mig med formfaktorn så tycker jag det funkar bra, mobilen är väldigt skönt att hålla i. Men samtidigt är en lite bredare skärm bättre att läsa text på, denna är lite väl smal då.
Side sense tyckte jag verkade riktigt nice när jag först började använda telefonen, men jag har nog inte aktiverat det på några veckor nu så kommer troligtvis slå av den i inställningarna om det går. Det är svårt att lära gamla hundar nya trick tror jag
Assitant-knappen är fortfarande kass och borde gå att stänga av och tas bort helt i framtida version av mobilen.
Överlag väldigt stabil och bra upplevelse. Inga problem med batteritid och inga seriösa buggar alls. Haft stabila samtal och stabilt wifi. Har inte saknat den lite snabbare laddningen på Oneplus ännu, men det är ju corona-tider så det kan ju ändras
edit: Här finns några exempel på det jag menade med skärpejupet:
https://photos.app.goo.gl/8J6Axvi5mLnb8S2z6Click to expand...