Sony Xperia 5 V Announcement - September 2023

Diskussion i 'Xperia 1 V & Xperia 5 V (2023)' startad av Tusuki, 1 sept 2023.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 869
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är förvisso sant. De kostar ju närmare 3600 kr. Jag tror inte det blir så mycket mer än 1500 kr på Black Friday.

bonehead gillar detta.
  2. bonehead

bonehead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Medhåll. Inte när den är så pass ny. Men 1 V har ju åas dykt ganska kraftigt i pris nu, och det tog inte jättelång tid. Vi får väl se.

3. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Börjar bli mer säker på att 5V blir min nästa mobil...! De frontriktade stereohögtalarna (som nu har blivit ännu bättre), SD-kort, dedikerad kameraknapp, kameramjukvaran, 5000 MaH batteri i ett litet format och slutligen Sony's helt utomordentliga skärm/ skärmkalibrering. Sedan om det blir direkt vid lansering eller under Black-Friday låter jag vara osagt, det beror lite på.

Väldigt tråkigt att Sony inte har ändrat synen på uppdateringar...Innan man köper nästa Sonymobil så hoppas jag EU hinner före med lagstiftning.

EU wants to enforce 5 years of security and 3 years of OS updates for all phones

Pixel 8 är också givetvis väldigt intressant nu när Google äntligen väljer att minska det fysiska avtrycket på standardmodellen...Men akilleshälen är det Samsungtillverkade Tensor-chippet...Dessutom är jag lite av en ljudnörd, så man vill verkligen att ens mobil stödjer Aptx Lossless för framtida inköp av hörlurar.

S23 eller till och med S24:an är även det ett alternativ såklart, men jag är fortfarande en användare som föredrar "Stock-Android" oavsett hur många olika features och inställningar One-UI bjuder på. Det saknas även stöd för diverse Aptx-ljudcodecs (HD,Adaptive,Lossless).

Last edited: 3 sept 2023
    DioDox gillar detta.
  4. ludnell

ludnell Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Du som ändå sitter på en Xperia 5 IV - vad får dig att vilja hoppa upp en modell redan efter ett år?

5. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Äger den inte längre :)

Men framförallt så hade det varit den nya kamerasensorn, men också att SoCn i 5V är tillverkad av TSMC och inte Samsung...Vanligtvis så är inte hoppet mellan 1 generation något stort, men i just detta fall så är skillnaden faktiskt ganska så betydande då TSMC är helt överlägsna.

DioDox och bernard gillar detta.
  6. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Tydligen ska 1/5 III få android 14, vilket skulle betyda 3 år av OS-uppdateringar.

Källan är inte den mest trovärdiga dock... Så ta det med en nypa salt.

https://sumahodigest.com/?p=22672

7. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 215
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
  8. ludnell

ludnell Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Kan fortfarande inte sluta vara bitter över att dom pissade så på Xperia 5V. Premiumkänslan som försvann med så feta bezels jämfört med 1V tänker jag då på främst, samt materialet. En kamera färre och lite mindre RAM kan jag leva med men vill inte lägga 9-10 papp på femman just nu.

Fan

Ascended gillar detta.
  9. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Håller med! Planen var egentligen att köpa 5V, men när den helt tappade premiumkänlsan så fick det bli en 1V istället.

Har vant mig vid storleken, den väger trots allt mycket mindre än motsvarande flaggskepp och har ett utomordentligt grepp (kör utan skal).

Också otroligt prisvärd med PS5 bundeln från Tele2.

bernard gillar detta.
  10. ludnell

ludnell Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Yeah, vore det inte för att jag har rätt små händer så skulle det vara ett enkelt val att hoppa på 1V nu när den gått ner lite i pris.

11. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    1V och 5V är nästintill identiska på alla mått förutom längden, jag nådde ändå knappt upp till toppen när jag ägde 5 IV, det finns också två bra verktyg för att få igång enhandsläget (gesten och sidesense-gesten).

Det går dessutom att använda 1V utan skal med det nya förbättrade greppytorna på sidorna/baksidan :) Vilket gör skillnaden ännu mindre. Jag gissar att det krävs ett skal på 5V likt 5 IV pga avsaknaden av den speciella ytan som 1V har.

Screenshot 2023-09-28 at 21-11-18 Sony Xperia 1 V vs Sony Xperia 5 V - Visual phone size compare.png

bernard gillar detta.
  12. ludnell

ludnell Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Well I'll be damned...

13. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 215
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Skulle kunna tänka mig en ny Xperia 5V trots allt. Men Sony verkar inte riktigt tro på den själva.
    Ska inte säljas i USA eller Kanada.
    Sony har haft rätt bra exponering på Elgiganten tidigare. Med en egen dedikerad plats. Nu är den platsen reserverad för Google Pixel mobiler. Även på Phone house butikerna.
    pixel.jpg

14. Mac2thaPac

Mac2thaPac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Sitter själv med en Pixel 7a nu sedan ungefär en vecka tillbaka. Haft Xperia 1 mark l i över 4år och väntade på Xperia 5 V för att uppgradera. Sneglat åt Zenfone 10 ett tag också men kunde inte motivera priserna på någon av dessa nu så får se hur länge man pallar med Pixel istället. Men då till min fundering, vad är det med din Zenfone 10 som gör att du vill byta?

15. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Saknade det långsmala "Sony-formatet" samt dess kamerasystem :)

Mac2thaPac gillar detta.
  16. Mac2thaPac

Mac2thaPac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Okej, ja jag saknar också formatet och kameraknappen, knappt använt kameran i Pixel 7a för det känns så B på något vis haha. Men största störningsmomentet är nog främre kameran när man kollar en youtube video eller dylikt. Lär ju vara liknande även med Zenfone även om hålet är lite mindre i synfältet kanske

17. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Måste sägas att sid bezels på Sony 5 V inte ser så lockande ut. Utan mobilen ser ut som om den är från 2016 - 2017 och inte 2023. Sitter och jämför bezels på min 6 år gamla mobil med 2023 års Sony 5 V och märker ingen skillnad på mobilerna vad det gäller Bezels.

Man undrar vad designteamet på Sony tänkte när de kom fram till Sony 5 V design. Gubbar och Gummor nu kör vi Bezeeeeels :)

Den matta baksidan ser fin och modern ut. Framsidan ser ut som Frankensteins monster.

Min absoluta största problem med Sony är deras säkerhetsuppdateringspolicy som är för en mobil som kostar nästan 11 tusen kronor ett skämt. De har bara 2 OS uppdateringar och 3 års säkerhetsuppdateringar som i dag är alldeles för kort med tanke på hur priserna har stigit på mobilmarknaden.

Hade förstått om Sony 5 V eller Sony 1 V hade kostat 4 -5 tusen kronor att man får en kortare uppdateringstid, men när mobilerna kostar 11 och 15 000 kr så bör och ska man få minst 5 års säkerhetsuppdatering och 4 OS på köpet.

Det är irriterande när man äntligen väntar på något så ska det alltid fattas det lilla extra som gör att man blir sugen att köpa. De tog väck telephoto och gav tjocka bezels på 5 V.

Sony 5 V hade kunnat blivit den perfekta 6.1 skärms mobilen om den hade modern design. Alla 3 kameror och längre uppdateringstid.

De fixade värmeproblemet men de tog två steg tillbaka med designen och borttagningen av telephotot.

Gör om gör rätt SONY!

Last edited: 7 okt 2023
  18. ludnell

ludnell Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Kan bara hålla med, på alla punkter.

Det känns som att dom slaktade femman för att få fler folk att köpa ettan istället. Femmans koncept var "för bra"?

Smh

19. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Vi får hålla tummarna att vid nästa Sony mobil 5VI att dom har minskat bezels till 5IV modellen som har betydligt modernare framsida än 5V.
    ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
    ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

20. Dukelukeem

Dukelukeem Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Gick från Xperia 5 (1) och 5 V är chonky i jämförelse. Fortfarande skön att hålla i handen men 5(1) är riktigt sleak i jämförelse. Man skulle kunna tro att åldern på dem var det omvända. Märker inte 5Vs bezels vid normal användning men det blir väldigt påtagligt vid jämförelse.

I övrigt är 5V bättre på alla sätt (som sig bör) förutom på en punkt, ingen notification led!

Bifogade filer: