Sony Xperia S

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av jebediah, 10 jan 2012.

1. Sirrenation

Sirrenation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag KRÄVER att du berättar ALLT fläskigt om den!

2. Nickr

Nickr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 6
    ROM:
    iOS 8
    +1!

3. Prelow

Prelow Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Är så sugen på en Xperia S men vet inte om det är värt att boka en nu eller vänta tills efter MWC. Sitter just nu på en Galaxy Note som jag vill bli av med

4. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Men, programmerar du tagsen, eller talar du om för telefonen vad den ska göra när den hälsar på en viss tag?

5. Frispel

Frispel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Klämt på den? Tell us all about it!

6. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Du talar om för telefonen vad den skall göra. Lite grann som profiler, fast istället för att fippla med menyer för att ändra profil i olika miljöer, så räcker en lätt beröring på en tag.

7. TomasL

TomasL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Bara för att förtydliga så är det i telefonen du programmerar om vad taggsen ska göra. Man programerar alltså inget i taggen i sig. Taggen är bara passiv.

Man programerar alltså inte om något i själva taggen!

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk!

8. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Medelst min Nexus S programmerade jag ett kort där jag har mitt businesskort.
    Så, nu kan andra bara hålla sin lur mot min plånbok så får de sina kontakter.

Så - det går nog bägge två men i detta fall tippar jag på att den endast innehåller en
    identfierare som telefonen läser av och anpassar sig efter.

9. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ok, så säg att polarn åker med i bilen och lägger emot sin nfc-lur mot 'min bil-tag' så kommer inget att hända!?
    Man kan alltså inte få en tag, Smart-tag, att tex skicka min kontaktinfo till någon annan lur, om man säg vill använda den visitkort?

10. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Visst i sig kan jag tycka och hålla me dig att, det är lite töntigt att reagera på kartongen. Men precis som vid en bra måltid, så är uppläget ibland lika viktigt som smaken. Slaskigt upplägg gör att maten inte ser ätlig ut, vilket förstås kan lura smartlökarna. Samma sak här. Låda ser billig ut, så tror man helt enkelt att det är dålig kvalité på produkten. Det är alltså faktiskt inte så löjligt att reagera på på en sådan sak. Mobilen i sig andas ju kvalité, men lådan är det första en kund ibland ser, förutom dessa jädrans dummieslurar som inte gör saken bättre... hehe.

Last edited: 20 feb 2012
  11. TomasL

TomasL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1

Inte dom som Sony skickar med denna luren, dom är passiva men som Holck skriver så finns det andra som man kan programmera in information i.

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk!

mrNoodles gillar detta.
  12. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    319

MINA ENHETER

Du beställer en pizza, bryr du dig om hur kartongen ser ut? ;)

silverkillen gillar detta.
  13. JoeH

JoeH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

betalar du 6000 spänn för en pizza? :D

Dahliz91 gillar detta.
  14. tobias84

tobias84 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    betalar du 6000 för en XPS?

15. silverkillen

silverkillen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det märks av alla fåniga inlägg att alla e lite som mig just nu.........JÄVLIGT OTÅLIGA Å VILL ATT DEN KOMMER I DAG ! ! !
    nu vill jag att alla håller handen å håller samms :-)

16. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Skall vi sjunga "We shall overcome" oxå eller :P

JoeH, Dahliz91 och Mupster gillar detta.
  17. bamz

bamz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

är det verkligen 4:3 på den här luren? känns ju rätt förlegat och gjorde mig lite mer osugen om jag ska vara ärlig.

18. Jockejo

Jockejo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

4,3 tum är det på skärmen men 1280x720 upplösning (16:9)

19. Droidsson_1

Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Japp! :cool:

Känsla och utseende:

Jag fick leka 2 timmar ung. med en svart Xperia S och är (kommer från Xperia X10) mycket imponerad över både byggkvalitet och utseende. T.om den svarta är ruskigt snygg och med hög byggkvalitet. Den är klart större både på längden och bredden men känns inte väldigt stor, den kurvade baksidan gör att den ligger bra i handen och kanterna gör att det känns som ett bra grepp, denna tappar man inte hur som helst, den glider inte ur fingrarna. Glasbaren längst ner vid "hakan" på telefonen tycker jag gör att telefonen sticker ut bland alla 'määh-telefoner' på marknaden idag. Alla kontakter (micro-usb, hdmi) täcks av små flärpar vilket bl.a Arc saknade, detta gör telefonen än mer stilren. Jag försökte flexa en del i telefonen men det är mycket bra byggkvalitet trots plast och det finns ingen anledning att ifrågasätta detta på något sätt. Utseendet känns INTE "glossy" som t.ex Samsungs mobiler och tidigare Xperia Neo. En dedikerad kameraknapp är värt mycket, dessutom mkt bättre utförd än på Xperia Arc.

Betyg utseende: 9 av 10
    Betyg byggkvalitet: 8 av 10 (Det är plast men mkt välgjort)

Mjukvaran:
    Mjukvaran var GB 2.3.7 med Sony (Ericssons) klassiska färger mörkblått som jag alltid har tyckt mycket om. De tidigaste versionerna hade den ljusblåa vilket kändes 'billigt', denna mörkare version gör sig mkt bra till det svarta utseendet. Jag fick möjlighet att leka med musikspelaren, den nya Equalizern, 10-bandare som äntligen erbjuder möjlighet att ställa in det precis som du själv vill + ett antal fördefinierade val som kan användas utan problem.

Mjukvaran var rapp och det kändes som en fröjd att scrolla mellan alla fönster samt app-drawern. Enda gången jag märkte någon typ av fördröjning var om alla SE's widgets var utplacerade då blev det istället ett litet hack i övergången till nästa fönster. Jag tror dock inte att man kör alla dessa widgets samtidigt för då får inget annat plats :)

Integrationen med facebook/twitter osv var lika synlig som i tidigare versioner vilket jag gillar.

Sonys skin är egentligen inte ett skin, endast förändrade färgteman och vissa tillagda funktioner så som facebook-integration, egen equalizer osv. Vill man ha en telefon så nära stock som möjligt har senaste Xperia-serien visat sig klart minst customiserad så även denna gång. Hur detta kommer se ut i ICS vet jag inte ännu men jag har fått se en version av ICS på en Arc S från Sony som hastigast och det var en utvärderingsversion som jag inte kan dra några slutsater från.

Mediaintegrationen är som vanligt grym, HDMI mot TV, DLNA osv är djupt integrerat och fungerar klockrent i alla lägen, inga som helst problem att få igång det och även använda det. Detta är Sonys styrka i mina ögon, att på ett snyggt och enkelt sätt integrera telefonen med annan extern källa eller hårdvara. Snyggt!

Interface betyg: 8 av 10 (Klart minst förändrat gentemot Sense, Motoblur & Touchwiz.

Kamera:
    Detta är väl kanske det mest framträdande i telefonen när man ser på pappret. 12.1 MP sensor med Sony sk Exmor R teknologi. Kommer man från tidigare Xperia kommer man känna igen sig i alla möjliga inställningnsmöjligheter. Vill man inte finns som tidigare auto som väljer bästa möjliga inställning utifrån situation. Det som dock imponerar mest är kamerans snabbhet, trots att man ännu inte kör ICS så är shutterlagen väldigt väldigt liten och kort. Jämfört med en Galaxy Nexus ser man dock vad ICS gör för shutterlag med ingen som helst fördröjning. Det är inga problem på Xperia S att ta bild på bild på bild med knappt någon fördröjning, jag kan bara tänka mig hur underbar denna kamera kan bli med ICS istället för Gingerbread. En feature som jag gillade var möjligheten att ta kort från låst läge på ung 2 sekunder. Plocka upp telefonen sikta på motiv och trycka av utan att låsa upp telefonen. Detta möjliggör helt klart att man kan ta kort på motiv som dyker upp ganska snabbt. Jag har svårt att bilda mig en riktig uppfattning om kvaliteten på bilderna då jag inte hade möjlighet att föra över de på en dator men på telefonens skärm såg de grymma ut. Jag tvivlar på att många andra telefoner erbjuder en så komplett kameralösning som Sony gör iom Xperia S. Kombinationen med bästa kamerainterface, snabbhet och kvalitet kan bli en riktig vinnare här.

Betyg kamera: 9 av 10

Slutsats:

Detta är utan tvekan det bästa Sony (Ericsson) någonsin har producerat, kvalitetsmässigt! En mycket snygg, stabilt byggd och väldigt rapp telefon trots att mjukvaran fortfarande var under utveckling. Den dubbelkärniga plattformen erbjuder mjuka panoreringar mellan hemskärmar och det snygga interfacet. Allt detta sammantaget gör att jag absolut kan rekommendera ett köp trots hypade Galaxy S2. Vi hade en Galaxy S2 vid sidan om och det finns ingen som helst anledning att inte välja en Xperia S i mina ögon, den är snyggare och erbjuder istortsett samma prestanda men en snabbare kamera, bättre mediaintegarion och ett snyggare interface gör att jag idag skulle lägga mina 4400:- på en Xperia S, den känns helt enkelt mycket fräschare.

Det enda som kan hindra detta från att bli en riktig storsäljare är väl att hardcore-fans inte ser till alla möjligheter utan istället väljer en annan telefon med något 'tuffare' under huven, vilket jag direkt skulle motsätta mig idagsläget. Man kan inte surfa mkt snabbare eller bläddra mellan hemskärmarna snabbare än tummen fungerar.

Totalbetyg: 9 av 10 - Det absolut bästa Sony någonsin levererat.

Hade jag haft lite mer tid hade det kunnat bli en utförligare recension med SmartTags osv men detta fanns helt enkelt inte tid till.

Last edited: 19 feb 2012
    TranQ, Fnatte79, Frispel och 24 andra gillar detta.
  20. anubis87

anubis87 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gobubbe vad tyckte du om skärmen? färgerna, kontrasten, mm?