Med tanke på att man är konservativa i västvärlden är jag böjd att hålla med. Å andra sidan blir ju valet enklare - bara att lugnt ignorera västmarknaderna och endast kolla Kina och Indien där enheterna finns. Jag får en stark känsla att man i väst fortfarande ser enheterna som "telefoner" snarare än handdatorer och att det är svårt att förstå detta med konvergens eftersom man är hårt intrimmad med att telefonen är en liten sak för fickan som man ringer med och kollar FB med och att övriga saker görs med laptopen.
Dock måste jag säga att det där konservativa tänkandet är ganska bakåtsträvande och snarare förhindrar utvecklingen. Visst kan man packa ned sin mobil, tablet och laptop och insistera på att man "måste" eftersom det absolut inte går att integrera dessa i en apparat men man kan ju trots allt fråga sig varför egentligen.
För min del lutar jag åt en 8-tummare nästa gång. Dels kan jag ta med den (har testat) och dels sparar den rejält med utrymme jämfört med "standarden" mobil/tablet/laptop.
I vissa fall kan separata enheter ha tydliga fördelar (t.ex inom HiFi) men när det handlar om mobilt datorbruk har jag verkligen svårt att se fördelen med
tre separata enheter istället för att ha en.
Edit: Har provat S 8 i plusversion och den skärmen är avsevärt mindre än Maxens när man har dem sida vid sida. 6,2" 18:9 är klart mindre än 6,44" 16:9. Jag skulle alltså inte byta ut min enhet mot en med smalare skärm än jag har idag.
Click to expand...