SOPA, Stop Online Piracy Act

Diskussion i 'Off Topic' startad av plun, 14 jan 2012.

1. Hårig

Hårig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Lycka till med att motarbeta SOPA och liknande förslag. Ifall ni lyckas så kommer det bara ett liknande förslag om något år. Det blir som att klippa av en maskros regelbundet utan att bry sig om rötterna. Någon gång så misslyckas man och den blommar ut och sprider sina frön överallt.

Problemet är att politiker i diverse olika regeringar har makt över privatpersoner och företag så som ISP. I ett fritt samhälle kan ingen politiker eller annan tredje part bestämma över ditt företag eller privatliv om du inte frivilligt har avtalat annat. Så fritt fram att starta en piratebay liknande sida, och fritt fram att starta ett censurfritt Internetföretag.

Amerikanerna röstar på Ron Paul.
    Svenskarna röstar på Liberala Partiet.

Ni som enbart motsäger er konkreta förslag som SOPA verkar inte ha vilja eller förmåga att se bortom dimman...

Last edited: 20 jan 2012
  2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Maybe this was what the Maya Indians were talking about.

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau vi har Johult.....:teeth:

Det handlar fortfarande om att vi MÅSTE betala artister för något vi tycker om !!
    (men inte på den amerikanska megabolagens usla mediokra villkor)

Inte om "pirateriet" som sådant..... enbart fånigt IMHO ! (skulle allt vara gratis ? )

4. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det är inte vad jag vill iallafall. Jag ser gärna ett stop för piratkopiering bara det innebär att jag kan få tag på media och annat när jag vill ha det.
    Inte när stora företag vill att jag ska se det. Betalar gärna för detta.

Att tro att fullständig frihet är lösningen på alla världens problem är naivt.
    Man måste kunna tjäna pengar i alla samhällen och om man kan ta allt när man vill ha det så kan man inte det längre då inga företag kan överleva.

Säger inte att vi lever i ett perfekt samhälle för det gör vi verkligen inte. Men ett helt fritt samhälle fungerar inte.

Jag har själv ett företag och har blivit drabbad av piratkopiering så jag har sett det från båda sidorna. Skadade visserligen inte oss särskilt mycket vad vi vet och vi löste det på ett sätt som inte skadade befintliga kunder eller framtida kunder.

Men det är väldigt tråkigt att se när ens produkt som man jobbar hårt för sprids utan att man får något för det. Samtidigt i just detta fall var det lite kul för vi hade äntligen blivit tillräckligt stora för att någon skulle orka lägga tid på att piratkopiera oss :P Men det släpper ganska snabbt.

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jovisst är det "naivt" eller vad vi ska kalla det.....

Men nu har vi "sunkiga" upphovsrättslagar" från anno stenåldern.

Sen har vi vi då dessa sunkiga Megabolag som vill köra sitt race.

Jag finner en viss "rättfärdigande" att man laddar ner från "piratbukten" tills dessa på riktigt bjuder in sina kunder...!!

6. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

8. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Problemet ligger i att samma gamla gäng skitkapitalister vill kränga ut så mycket pengar som möjligt från vanligt folk. Det går inte att ta 200 kronor per CD eller 300 kronor per film längre. Ner till rimliga nivåer så kommer folk att känna att det inte lönar sig att piratkopiera. Rätt så enkelt.

9. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Sopa är uppskjuten på obestämd tid så det verkar som aktionen från wikipedia, Google, eff etc gav resultat.

Problemet är ju hela underhållningsindustrin. Den styrs av ett fåtal stora bolag som vill behålla positionen dom har, och dom betalar sig till lagar för att åstadkomma detta. Kulturnyheterna på svt hade ett intressant inslag om detta i veckan (se inslaget om tv4 och deras kontrakt för dom som är med i the voice).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

11. Hårig

Hårig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det där låter som planekonomi... Du vill bestämma över företag hur dessa skall få sprida sin kultur? Eller misstolkar jag?

Ta allt? Du får fortfarande skydda din verksamhet med vapen och våld. Men du kan inte gå över till grannen och skjuta ihjäl alternativt frihetsberöva honom för att han tillverkar en mobil som liknar din. (Tänker på Samsung/Apple patenten i Tyskland)

En fri värld kommer sannolikt likna den nuvarande en hel del. Skillnaden är att du inte kan tvångsansluta medborgare till din stat. Bygger du ett hus i en skog i Sverige så har du rätt att bli lämnad ifred.

Så det du försöker säga är att du stödjer SOPA? Oki

Låt människor driva sina företag hur man vill. Det inskränker inte på din frihet.

Problemet är att staten låter företag lobba igenom sina lagar, inte att företag försöker.

12. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jo, det gör det. Jag måste löneslava under kapitalets premisser för att kunna köpa och försörja mig själv, där underhållning likt CD och filmer är inkluderat. Det inskränker per automatik 100% av min frihet.

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ingen har tvingat dig att köpa cd-skivor. Köp och var nöjd, eller köp inte och sluta gnälla.

Det blir inte enklare än så.

14. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Nej, men det ingår i vanliga folks levnadsstandard att faktiskt ha ett normalt fungerande liv där folk kan betala sina räkningar, där folk kan köpa mat och där folk även kan köpa underhållning.

Jag kommer fortfarande hitta andra sätt att piratkopiera om inte skiv- och filmbolagen sänker sina priser. Vill du finansiera chefer mer än vad du faktiskt finansierar artisten eller skådespelarna? I detta fall gör du exakt det.

Enligt er argumentering så skulle de kunna ha 10 000 kronor per film om de så ville, det är enligt deras egna "frihet" och om du inte kan köpa så sluta gnäll.

Totalt värdelöst argument.

15. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Nu hear du missuppfattat mig. Det jag vill är att företagen ska bli tvungna att lyssna på sina kunder istället för att springa till lagstiftare för hjälp. Det är det enda sättet att stoppa pirat kopiering .

Jag stödjer inte Apple och samsung skit men samtidigt måste man på något sätt kunna skydda en del av sina uppfinningar annars kommer det inte finnas någon anledning att göra någon R& D vilket inte är bra. Då det är utveckling som driver världen. Sen mjukvaru patent är jag inte något fan av.

Men vi kan inte leva i en värld utan någon som tar lite övergripande ansvar.
    å det finns frågor som både måste tas på ett nationellt plan och ett internationellt plan så som miljö och domstolar. Vilket är viktiga saker för att vi inte ska vara tillbaka på sten ålder.

Detta vet jag inte var du fick från. Det det jag säger är att vi måste ha lagstiftning som ser till att folk får betalt för det dem gör. Samtidigt är det otroligt viktigt att Internet är en fri plats. Där du kan säga och tycka vad du vill och sprida lagligt material hur du vill. Alltså fungerar inte lagstiftning som SOPA då det inte bara skadar piratkopiering utan även alla lagliga på nätet.

Jag vet att du kommer vända och vrida på mina svar även denna gång men försöker att inte missuppfatta mig fullständigt iallafall. Jag tror på frihet under ansvar. Kan du inte hantera ansvaret så ska du inte ha frihet.

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Vad menar du med att "sprida kultur" ??

Det här är inte att sprida kultur.... det mesta är rent "skit" !! IMHO

The Pirate Bay - The galaxy's most resilient bittorrent site

Men eftersom det inte är rimliga priser så är det egentligen bra att det "toktankas"......

Sen angående att "sprida kultur" så MÅSTE upphovsrättslagstifningen moderniseras..... helt absurt att tex dödsbon efter Astrid Lindgren kan sitta och håva in pengar på något som hon skapade...:P

17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

18. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Försök du att övertyga skatteverket om det.

Eller polisen om du bygger ett växthus och odlar vissa växter.

Eller om du vill gifta dig med tre personer.

Eller om du inviter någon kvinna eller man till att besöka dig där ute i skogen och sängkammaren och erbjuder dom 3000 för besväret.

19. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Så rätt! +1

20. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

I-lands problem Vilander. Du är ute och cyklar. Helt ute i hampen. Min mor har verkan pc eller smartphone och på något sätt lyckas hon ändå att betala sina räkningar. Underhållning får hon via radio och TV eller ved att gå i konserthuset.