SOPA, Stop Online Piracy Act

Discussion in 'Off Topic' started by plun, Jan 14, 2012.

1. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Njau... vad jag vet så kan vi bygga ett hus vartvivill...... men vi måste ju följa regler om hur vi släpper ut ev skit (avlopp) samt att vi har en strandskyddslag så att alla kan gå runt en sjö eller vik.

Mycket enkelt, IMHO...... busenkelt !!

2. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Sen är det också så att många vill ha sina filmer på sin hårddisk (som jag). De kunde ju haft en sida där man köper en film som man sen kan ladda ner hur många gånger man vill (som på Android Market). Där borde också finnas varierande upplösningar och filstorlekar.

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Håller definitivt med.

Det är helt enkelt för dyrt. Tänk er att familj A först ser en film på bio. 4 personer x 110 kr = 440 kr. sen vill de köpa filmen på bluray vilket är ytterligare 220 kr som då landar på en slutsumma av 660... men vänta. Man kanske vill ha filmen på 3D ja då får man punga ut med ytterligare 269 kr!

helt befängt enligt mig.
    Filmbolagen kränger ut skitfilmer till höger och vänster och spelar förvånade när folk tankar hem skräpet istället för att betala dyra pengar för att se det. Nej priserna behöver komma ner också och även skådisarnas löner.

Tyvärr lär den modellen som tobby säger inte dyka upp på ett bra tag då filmbolagen är totalt ointresserade att hitta alternativa lösningar.

4. Hårig

Hårig Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Du verkar tillhöra skaran människor som tror att världens rikedomar alltid har funnits och är en konstant. Men för länge sedan när alla människor var tvungna att odla eller jaga sin egen mat så fick någon idén att arbeta för någon annan.
    Nu otroligt många år senare ser det ut som det gör, dagis-skola-jobb. Fortfarande helt frivilligt mellan människor. Gillar du inte det så är det teoretiskt bara att vandra till en skog och göra allt själv. Ingen 'tvingar' dig att konsumera varor i samhället.

Ifall jag producerar en snorkråka är det givetvis min frihet att sälja den för 10 000 kr. Ifall FOX producerar en film är det givetvis deras frihet att sälja varje biljett för 10 000 kr och en tarmsköljning. Ifall du inte anser att filmen är värt priset så fortsätter du att leva ditt liv som vanligt.

Det är Fascism.

Jag förespråkar frihetens alternativ:
    - Han (företag/chefer, hårigs. anm.) härskar inte över erövrat territorium, oberoende av marknaden, oberoende av sina kunder. Chokladkungen – eller stålkungen eller bilkungen eller vilken industrikung det vara må – är beroende av den industri han driver och de kunder han betjänar. Denne ”kung” måste behålla sina undersåtars, konsumenternas, gunst; han förlorar sitt ”kungadöme” så snart han inte längre har möjlighet att ge sina kunder bättre service till lägre kostnad än sina konkurrenter.
    Första föreläsningen: Kapitalism « Ludwig von Mises Institutet i Sverige

Kan du förklara varför R&D skulle upphöra? Kan du förklara vilket område som drabbas värst?

Hade konsumenterna fortfarande kört runt i Volvo 240? Enligt dig hade ingen KONSUMENT på hela jorden velat få tag i en bättre bil med fler krockkuddar, ABS, bränslesnålare motor osv. Och swedroid hade inte existerat då vi alla skulle ha Ericsson T39. Varför skulle en konsument efterfråga fler funktioner än så?
    Men det jag verkligen inte förstår... Kan du förklara varför människor skänker pengar till Cancerfonden? Dessa pengar ger absolut 0,00% avkastning till skillnad från aktier. Enligt dig hade dessa gåvor försvunnit utan patent. Kan du vara snäll och förklara varför det skulle försvinna utan patent?

Privata skiljenämnder? Frivilliga Organisationer och Samhällen?

Vadå få betalt? Du ska ha frihet att sälja vad du vill (ingen annan människa dock) men inte någon rätt att "få betalt". Du har rätt att sälja en film eller ett program för exakt vilken summa du vill. Du kan även avtala med köparen att han inte får kopiera produkten. Men om han nu gör det och ger mig en kopia så är det inget som angår mig. Han bröt ERT avtal. Jag har kvar min frihet att göra vad jag vill med mina saker, t.ex lägga upp produkten på Pirate Bay.

Du får gärna modernisera din syjunta, hashrökarklubb eller patentverket. Steg #1 kan vara att låta människor som mig avsluta medlemskapet så ni kan leka ifred.

Hade vi haft en fri värld så hade jag fått göra det. Tyvärr så är jag tvångsansluten till staten mot min vilja.

Visst är det enkelt, hade fungerat bättre utan staten.

Men köp inte filmen om den är för dyr?

5. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Tror du missade min poäng. Självklart en enkel lösning på ett problem.
    Lite som att sticka huvudeti sanden och gömma sig för problematiken för ser man den inte finns den inte...

6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Se Intel och AMD. Intels utvecklings budget är lika stor som AMD's omsättning. Varför skulle Intel lägga så mycket pengar på att utveckla en ny processor om de vet att AMD skulle kopiera den och tillverka den till ett mycket lägre pris då de inte behöver betala för R&D.

All försäljning bör vara till för att finansiera R&D. Finns det ingen vinst med R&D så finns det ingen anledning att göra den.

Folk skänker pengar till Cancerfonden då de hoppas att om de någon gång får cancer så finns det något som kan rädda dem. Alltså extrem avkastning.
    Folk skänker pengar till Rödakorset och liknande för de ser bilder på TV eller tidningar och känner skam för att dem har det mycket bättre så för att bota detta så donerar dem en liten slant och känner sig mycket bättre.

Det finns alltid en självisk tanke bakom alla beslut.

Vem lyssnar på en Frivilliga Organisation? Och hur löser det globala problem så som miljö?
    Varför skulle jag lyssna på Samhället eller Privata skiljenämnder när de ändå inte har någon makt?
    Jag är ju totalt fri.

Du skapar en värld där dem som kan utöva mest våld bestämmer inte en värld där alla har samma rättigheter.

Ja jag har rätt att sälja vad jag vill i en kopia sen kan vem som helst sälja eller dela ut den fritt. Så en film som kostar flera 100 miljoner får jag 200kr för.

Allt det du säger fungerar inte i en verklig värld. Vi människor är giriga och försöker alltid hitta ett sätt att utnyttja varandra.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Jag hoppas att du förstår det dumma i argumentet. Om man inte får berätta om sitt missnöje så ska man vara tyst? Vad är det för värld du vill leva i i så fall? Ingen ska få säga vad de tycker? Låter inte direkt som en fri värld.

Nej det är det inte, i princip är det fri marknad. Men det fungerar inte när företagen springer till staten för att de inte kan konkurrera.

Som du själv säger så är det en gåva, inte något med avkastning att göra, i alla fall inte som privatperson till cancerfonden.

8. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

9. Hårig

Hårig Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, jag förstår exakt. Du anser dig ha rätt till någon annans sak på dina villkor.

För att konsumenterna önskar snabbare processor. Intel kommer inte lägga pengar på att vara snabbare än AMD, IBM, Jesus eller någon annan. Pengarnas används för att konsumenterna efterfrågar något.

Finns ingen vinst med gåvor, trots det så skänks det massor för att man har ett behov av något bättre.

Istället för att tro att företag skapar ett behov av X så tänk dig att företaget utvecklar X för att det redan finns ett behov. Ta R&D med båda händerna och lyft den 180 grader. Ifall vi konsumenterna vill ha en bättre processor så kommer vi skänka pengar på olika sätt, precis som cancerfonden.
    Inte nog med det, jag behöver inte plöja igenom hela patentverket i femton länder för att se om min mobildesign är kopierad. Så istället för att spendera miljontals dollar på byråkrati kan detta läggas på vettiga saker.

Ifall jag och några andra skapar en gated community (nej, man kan inte göra som dagens stater att rita sitt område på en världskarta och tvångsansluta folk som redan bor där) så kommer vi givetvis ha vissa regler man måste följa. Man får t.ex inte syssla med sprängämnen eller sälja knark till barn och vår frivilliga polisorganisation kontrollerar detta.
    Du är totalt fri att bli lämnad, att bo utanför vår frivilliga organisation. Men ifall du häller ut en tunna råolja i en flod och förgiftar den nedströms så garanterar jag dig att vi kontaktar dig för att kräva kompensation.

Ja? Kallas negativa rättigheter, positiva inskränker på andras frihet.
    Negativa och positiva rättigheter - Wikipedia

Då gäller det att få väck alla onda människor. Skillnaden är att du har gett upp. Men det är framsteg att du åtminstone erkänner att samhället kontrolleras av ett gäng onda människor.

Visst ska man få säga vad man vill. Hets mot folkgrupp, förtal, DO och andra saker skulle jag genast plocka bort! Men du förespråkar någon form av rätt till Kultur genom att du har någon skev bild att någon har tvingat dig något...?

Det är ingen fri marknad om man tvingar företag att lyssna på konsumenter. Det är en fri marknad om företag är tvungna att lyssna på konsumenterna och inte staten för att överleva.

Man skänker i hopp om något bättre. Och det fungerar bara när det gäller felaktig celldelning och inte teknik?

10. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
  11. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det var ju inget svar. Varför ska Intel betala för att AMD tjänar pengar?
    Intel får sålt en processor som sen AMD kopierar. Det betyder att AMD behöver betala tillverkningskostnaden och Intel behöver betala tillverkningskostnad + utveckling. Vem tror du vinner på detta?

Vi måste ha lagar som bestämmer hur konkurrens får gå till. Jag är en person som älskar konkurrens. Men för att det ska fungera så måste man även kunna skydda det man skapat.
    Det finns en vinst i gåvor. Du känner dig duktig för att du gjort det. Då frigörs en massa ämnen i din kropp som får dig att må bra. Precis som droger. Hade vi människor varit helt känslolösa då hade det inte funnits någon poäng med att skänka då det hade inte påverkat oss det minsta.
    Vi kunder vet inte vad vi vill ha förens det läggs framför oss. Vi kommer inte spendera pengar på något som vi inte vet gör någon nytta.

Visst vore det bra om vi slapp en massa byråkrati men då vi människor. Men vi fungerar så att om vi ser en chans att tjäna pengar så kommer vi ta den så kommer det aldrig funka att inte ha någon typ av lagar som reglerar vad som är ditt och vad som är mitt.

Som på medeltiden alltså den som har mest pengar eller mest vapen kan skydda sig och ta skatt från alla andra som bor i närheten. För vad ska du som fattig göra mot mina vapen eller dem som stödjer mig bara för jag har mycket pengar?

Du kan ju kräva vad fan du vill jag är fri så jag kan bara skita i vad du säger.
    Förutsatt att du inte tar till våld men då blir det ännu mer som medeltiden.
    Hade du inte ett riktigt svar på det?
    Varför ska jag lägga en massa tid och pengar på något som jag aldrig kommer kunna tjäna något på?
    Har du någonsin skapat något i ditt liv som du anser att du kan tjäna pengar på? Verkar inte så.

Detta är något som är omöjligt. Då allt du gör i ditt liv är i grunden en självisk handling. På ett eller annat sätt. Jag lovar att du inte kan komma på ett enda tillfälle då du gjort en helt osjälvisk handling.

Sen är det så att enda sedan vi skapades på jorden så har det funnits en sak in programmerat i våra och alla djurs huvud och det är att starkast överlever. Vilket i sin tur betyder att om jag inte tar till vara alla de möjligheterna jag får i livet så kommer jag dö ut. Detta är något som inte kan tas bort ur oss utan det är så vi fungerar.

Jag hoppas du mest trollar med oss då alla dina argument är väldigt ogenomtänkta och rent ute och cyklar och om du inte trollar med oss så kan jag lova att dina åsikter kommer förändras när du blir äldre jag vet visserligen inte hur gammal du är men jag tror inte det minsta på att du är 7år som du skrev i någon annan tråd mer runt 14år.

12. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Skit, avlopp och strandskydd påverkar andra människor. Klart att vi skall ha lagar och reglering av detta. Men vad jag odlar i mitt växthus, vem jag gifter mig med och vem jag får besök av, det skall ni andra ge fan i.

13. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Sålänge jag inte odlar olagligheter, gifter mig med minderårig, eller jag håller undan en kriminell. Absolut!

14. Hårig

Hårig Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har redan svarat på detta. Känns oartigt att kopiera sitt eget svar så scrolla upp.

Ja, du får skydda det du har skapat. Kallas Negativa rättigheter. Ifall någon gör en likadan sak du har skapat så har du fortfarande DIN sak kvar. Ganska komiskt att du vill ta upp just AMD/Intel då det är elektronikmarknaden som sannolikt har minst lagar och samtidigt extrem snabb utveckling.

Och vinsten i att skriva en Wikipedia artikel? Vinsten i att hjälpa ett Open Source projekt? Så kallade gåvor eller frivilligt arbete finns i alla områden.

Vi har lagar som reglerar vad som är ditt och mitt. Läs vad jag skriver och sluta flumma.

Ifall du var diktator över ett samhälle, låt oss säga Malmö. Kan du förklara vinsten i att skicka över hela polisstyrkan till Lund och skjuta ihjäl dess lokala politiker samt polismän? Ifall du INTE kan förklara varför du hade gjort det så har du förklarat varför man skulle lämna människor ifred. Krig och våld kostar ofantligt mycket pengar och gör att alla får det sämre än om man istället hade byggt tågförbindelser och samarbetat.

Jag svarade på det. Givetvis kommer inte FOX hosta upp ~ 200-300 miljoner dollar för Avatar 2 om copyright/patent försvinner. Har du förstått att jag också förstår detta?
    Vad du inte verkar förstå är att konsumenter runt omkring i världen spenderade ~ 2'800 miljoner dollar enbart för dess bioupplevelse. Ifall vi tar bort massa lagar så kommer fortfarande människor vilja se filmer som denna.
    Som vi har tagit upp femton gånger tidigare så skänker man pengar, dessa pengar kommer samlas in och bekosta en ny film. Filmbesökarna fick ingen avkastning på sina pengar, och det får inte de som skänker för en ny film heller.
    Inte nog med det, man gör alla människor fria från onödiga lagar och det räcker som anledning.

ALLT vi gör är själviskt. Men med samarbete så kommer man längre. Alla utom du verkar förstå det. Är du politiker?

Och du lyssnar inte på vad jag skriver. Är du analfabet?