Det var väl inte så mycket till recension jag gav, men varsågod.
En lite mera utförlig motivation till varför jag inte gillade den var främst att ljudet lät platt och "burkigt", och TV:n lät faktiskt bättre utan den. Jag köpte den ju faktiskt för att jag tyckte att TV:ns egna ljud kanske skulle kunnat vara lite bättre, även om det inte är helt kasst. TV:ns inbyggda ljudalternativ med fejk-surround och olika inställningar som equalizer etc för ljudet kopplas automatiskt bort när man kopplar till en soundbar, eftersom det är mera en line out från TV:n. Det medför även att en så banal sak som volymkontroll inte sker från TV:n längre utan måste skötas med den lilla fjärrkontroll som följde med soundbaren. Hade man haft en soudbar från samma tillverkare som TV:n (LG) hade det däremot funnits möjlighet till nån sorts integration. Med den här konfiguraitonen hade jag fått dras med
tre olika fjärrkontroller för att titta på TV (TV. Soundbar och Telia-Kabelbox), och det är två för mycket. Jag testade även olika anslutningar, det går att ansluta med HDMI, optiskt länk och över Bluetooth. Både DMI och optisk läk fungerad för att föra över ljudet, men det blev problem med att ställa in ljudnivån från något annat än soundbarens fjärr, och med Bluetooth fick man leva med att sen spökröst säger "Bluetooth" varje gång man startar systemet och sedan blev det problem med att ljud och bild inte längre var i synk. Jag hittade en inställning i TV:n för att justera fördröjningen, men det var inte särskilt lätt att få det korrekt. Det finns ett läge i TV:n där man kan köra både TV:ns högtalare och Soundbaren samtidigt, men det blev heller inte så bra, särskilt inte med Bluetooth, då det lät som i en kyrka med märkliga eko-effekter på grund av tidsfördröjningen.
Att det låter bra är förstås det primära kravet och det som är viktigast, det heter ju "Sound Bar" och det är hela syftet med tillbehöret att förbättra ljudet från TV:n, men alla de andra detaljerna som jag beskrivit ovan har en viss betydelse också. Det ska framför allt vara enkelt. Det ska bara vara att trycka på "On"-knappen och börja titta (och lyssna) på TV. Hur fungerar Harman Kardon-systemet i det avseendet?
Click to expand...